Työsuhdepyörällä kelissä kuin kelissä

29.9.2022
Henkilöstö Vastuullisuus

Oma innostukseni pyöräilyyn alkoi joskus 2010-luvun puolivälissä. Paikallinen urheilukauppa piti jokakeväisiä markkinoitaan ja sieltä lähti tarjousmaastopyörä mukaan. Tuolla pyörällä tuli ajettua Seinäjoen ympäristön metsissä kerran pari viikossa. Kilometrejä ei tullut valtavasti, mutta pieni innostus asiaan pysyi yllä.

Toukokuussa 2018 poika ilmoitti, että hänen pyöränsä on liian pieni ja tarvitsee uuden. Pyysin häntä kokeilemaan minun pyörääni, olisiko se sopivan kokoinen ja kuinkas kävikään, pyörä oli liiankin sopiva ja minulla ei ollut enää pyörää. Ilmoitin pojalle, että saa pitää pyörän, mutta minä ostan sitten itselleni uuden.

Menin paikalliseen urheiluliikkeeseen etsimään uutta maastopyörää. Liikkeessä oli myös sähköavusteisia maastopyöriä. En ollut milloinkaan kokeillut sähköpyörää ja kysyinkin, olisiko sellaista mahdollista testata. Se oli virhe – iso virhe. Jo muutaman sadan metrin lenkin jälkeen olin täysin myyty mies. Asiaa piti hetki sulatella, mutta ei siinä mikään auttanut, vaan kävin ostamassa jäykkäperäisen sähköavusteisen maastopyörän.

Työmatkapyöräilyyn en ollut tätä ennen vielä innostunut. Olin käynyt pyörällä töissä ehkä yhden tai pari kertaa. Kun ostin sähköavusteisen maastopyörän, innostuin samalla työmatkapyöräilystä. Tuolla ensimmäisellä pyörällä kilometrejä kertyi reilussa kolmessa vuodessa yli 9 000. Kuten usein käy, nälkä kasvoi syödessä ja hankin tilalle täysjousitetun sähkömaastopyörän. Tällä kertaa tuli hyödynnettyä Black Friday -tarjouksia. Vanhan pyörän myin eteenpäin ja pyörä on edelleen päivittäisessä käytössä työmatkapyöränä.

En ollut milloinkaan kokeillut sähköpyörää ja kysyinkin, olisiko sellaista mahdollista testata. Se oli virhe – iso virhe. Jo muutaman sadan metrin lenkin jälkeen olin täysin myyty mies.

Tuolloin elettiin koronan takia etätyöaikaa, joten ei ollut työmatkapyöräilyä vaan maastopyörä oli vain sen todellisessa käytössä eli maastoajossa. Keväällä 2022 alettiin päästä koronan pahimmasta ajasta eroon ja hybridityöhön. Samaan aikaan työnantaja ilmoitti GoByBike-työsuhdepyörä mahdollisuudesta. Innostuin asiasta, kun pyörän sai valita vapaasti ja verotuen johdosta työsuhdepyörä olisi myös taloudellisesti kannattava vaihtoehto. Nyt olisi tilaisuus hankkia kuhunkin tarpeeseen oikea pyörä. Maastopyörä maastossa ajoon ja toinen pyörä työmatkoille.

Innostuin asiasta, kun pyörän sai valita vapaasti ja verotuen johdosta työsuhdepyörä olisi myös taloudellisesti kannattava vaihtoehto. Nyt olisi tilaisuus hankkia kuhunkin tarpeeseen oikea pyörä.

Sain työsuhdepyörän toukokuun alussa. Valitsemaani työsuhdepyörää voisi nimittää kevytsähköpyöräksi. Pyörän sähkömoottori ja akku ovat normaalia pienempiä, mutta samalla myös pyörän paino (n. 15 kg) on selvästi normisähköpyörää (n. 22–25 kg) alhaisempi. Tällä pyörällä voi ajaa aivan normaalisti ilman avustusta ja vastatuuleen tai Pohjanmaan ylämäkiin avustus riittää hyvin. Tähän mennessä pyörään on kertynyt kilometrejä noin 1 300.  

Päivittäinen työmatkani on reilu 11 km suuntaansa ja matkaan menee puolisen tuntia. Työmatkapyöräily onnistuu läpi vuoden. Sää on oikeasti vain pukeutumiskysymys; kuumimmilla keleillä riittää shortsit ja t-paita ja talven pakkasissa on tainnut enimmillään olla neljä kerrosta vaatteita. Lämpimin sää lienee ollut yli +30 astetta ja kylmin muistaakseni -25 astetta. Sähköavustus antaa joustavuutta myös säiden suhteen. Sohjossa ajaminen ei ole mikään ongelma sähkömaastopyörällä, silloin saattaa jopa onnistua ohittamaan tutun urheilupyöräilijän sähkön avustuksella, kun hyvällä kelillä on aina jäänyt ohitettavan asemaan.

Jossain vaiheessa keksin kuunnella äänikirjoja pyöräillessä ja nyt matka menee kuin itsestään hyvää kirjaa kuunnellessa. Vuodessa kirjoja tulee kuunneltua reilu 40 kpl. Kirjojen suhteen olen lähes kaikkiruokainen. Joskus on saattanut käydä niinkin, että lenkki pitenee, kun kirjassa on liian hyvä kohta määränpään lähestyessä.

Työpaikalta löytyy katos pyörille, pukuhuoneessa voi vaihtaa työvaatteet ja pukuhuoneiden yhteydestä löytyy myös suihkut, fasiliteetit ovat siis kunnossa. Luin kyllä jutun yhdestä yrityksestä pääkaupunkiseudulta, jossa oli olemassa erillinen tila pyörien huoltamiseen ja säilyttämiseen. Tätä odotellen hyvää pyöräilysyksyä kaikille.

Katso video: Petra Olli tutustui Atrian työsuhdepolkupyöräetuun

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Pekka Mäntyharju

Pekka Mäntyharju työskentelee Atrialla nimikkeellä Head of Business Intelligence. Pekka on ylpeä siitä, että voi olla mukana jatkuvasti kehittyvässä yrityksessä. Atrialla tehdään eikä meinata ja ollaan ajan hermolla. Pekan mukaan elämä on jatkuvaa kehittymistä eikä ikinä tiedä, mikä on huomisen kehityskohde. ”Kehittyä pitää kaikessa.”
Pekka rentoutuu maastopyöräilemällä läpi vuoden ja kuuntelemalla äänikirjoja. Myös penkkiurheilu on mieleinen tapa rentoutua.
Hyvä ruoka ja erityisesti naudan ulkofilee saa Pekan hymyilemään. Pekan oma ruokabravuuri on aito, italialainen risotto vaihtelevasti eri lisukkeilla. Risoton valmistaminen vaatii sen verran aikaa, että hyvä punaviini on syytä varata ruoanlaittoviiniksi.

Lue kirjoittajan muita blogeja