FOOD SERVICE

Palvelemme kaikkia suomalaisia ammattikeittiöitä kaikissa hyvään ruokaan liittyvissä asioissa.

Take away myynnin palvelupolku

Vinkit ja ideat

Take away myynnin palvelupolku

Take away -myynnin palvelupolku kuntoon
-vie asiakaskokemus uudelle tasolle.

Take away -annosten ulosmyynti on monelle ravintolalle uusi toimintamuoto, jonka kehittämistä kannattaa tarkastella asiakkaan kokeman palvelupolun kautta. Hyvin suunniteltu palvelukokonaisuus lisää asiakastyytyväisyyttä ja on mahdollisuus erottua kilpailijoista.

 

Ostamisen helppous ja käyttäjäystävällisyys ovat valttia.

Asiakkaan lähtökohta noutoannoksen ostamiseen voi olla esimerkiksi päivän lounaan syöminen nopeasti mukaan napattavana annoksena tai kotona ystävien kesken yhdessä nautittu illallinen.

Kun asiakas tilaa take away -annoksen paikan päällä ravintolassa, tarjoaa se mahdollisuuden henkilökohtaiseen kontaktiin, ruoan esittelyyn sekä lisämyyntiin.

Kun ruoka-annos tilataan puhelimitse, verkkosivujen tai mobiilisovelluksen kautta, puhutaan etämyynnistä. Silloin ruokalistan houkuttelevuuteen, annosten esittelyyn ja take away -myyntiin liittyvien tietojen selkeyteen kannattaa panostaa. Verkkosivut tai mobiilisovellus on tärkeä kontaktipiste, joka vaikuttaa ostopäätökseen. Asiakkaalle tulisi antaa riittävästi tietoa ruokalistasta, tilauksesta, maksamisesta ja toimituksesta sekä ostoprosessin on hyvä olla mutkaton ja käyttäjäystävällinen. 

Pohdi, miten esittelet ruokaa ja onko myynnin tukeman mahdollisuus käyttää esimerkiksi herkullisia annoskuvia. Saako asiakas tietoa ruoan alkuperästä? Ruokaviraston mukaan ruokaravintoloiden verkkokauppojen tai mobiilisovellusten kautta myytävien aterioiden myynti katsotaan pakkaamattomien elintarvikkeiden myynniksi tarjoilupaikassa, joten säännösten mukaiset pakolliset tiedot, kuten allergeenit ja lihan alkuperä, on mainittava. Kun käytät suomalaista, Atrian lihaa, viestii se myös ruoan korkeasta laadusta ja auttaa erottumaan kilpailijoista.

Pakkaus on osa palvelua

Take away -myynnissä ruokien pakkaaminen on keskeinen osa palvelukokonaisuutta. Pakkauksen tärkein tehtävä on suojata ruokaa kuljetuksen aikana sekä varmistaa ruokaturvallisuus. Pakkaus on myös paljon muuta. Pohdi, mitä se viestii yrityksestäsi - onko pakkaus ympäristöystävällinen, brändätty yrityksesi logolla tai väreillä sekä mitä mahdollista oheismateriaalia pakkaus sisältää. Jos annos on tarkoitettu nautittavaksi sellaisenaan pakkauksestaan, on hyvä varmistaa, että servetti ja ruokailuvälineet sujautetaan asiakkaalle mukaan. Pakkauksiin kehitetään jatkuvasti ympäristöystävällisempiä vaihtoehtoja, joten tarjolla olevia tuotteita kannattaa seurata aktiivisesti.

Ruoka asiakkaalle hymyn kera

Kun asiakas hakee tilaamansa annoksen ravintolasta sovittuna aikana, on hyvää palvelua kerrata tilaus ja huolehtia, että kuitti on mukana, jos ruoka on maksettu ennakkoon. Annoksen nimi tai menu kannattaa vielä kerrata luovutushetkellä, sillä se varmistaa asiakkaalle, että annos vastaa tilausta.

Ruoan toimitus kotiovelle on viime vuosien aikana yleistynyt, joko ravintolan tai ruokalähettien toimesta. Tärkeintä on, että lupaus nouto- tai toimitusajasta pitävät paikkansa sekä ruoan lämpötilat pysyvät oikeina paitsi nautittavuuden, myös ruokaturvallisuuden kannalta. Pakkauksen huolellinen ja riittävän varovainen käsittely kuljettamisen aikana on tärkeää, jotta annos säilyy ehjänä ja kauniina. Kuljettajan ja asiakkaan kohtaaminen on osa palvelua, jossa ystävällisyys ja täsmällisyys ovat valttia. Pohdi, miten tämä varmistetaan.

Houkutteleva annos

Yksittäisen annoksen ostaminen ja nopeaan syömiseen tarkoitetut tuotteet maistuvat sellaisenaan kauniisti pakatuista kääreistään tai pakkauksistaan.

Kun asiakas ostaa mukaansa fine dining -annoksen tai menukokonaisuuden, on luontevaa luoda kotioloihin ravintolaruokailua vastaavat puitteet tyylikkäine kattauksineen. 

Jos annos on suositeltavaa siirtää ruokailua varten pakkauksesta lautaselle, kannattaa ennakkoon testata ja varmistaa, ettei se hajoa siirrettäessä tai useita komponentteja sisältävät menut sekoitu keskenään. Palvelun koetun laadun kannalta asiakkaan itse kokoaman annoksen olisi myös olla nautittava ja hyvännäköinen. Tarvitaanko tarjoiluun kirjallista ohjeistusta vai olisiko kuljetusta kestävän take away -menun räätälöinti yksi mahdollisuus varmistaa, että tuotteet ovat asiakkaalle asti mahdollisimman houkuttelevia?

Esivalmistellut menut sekä viikonloppu- tai juhlapäivien ruokakassit sisältävät usein monia pieniä annoksia. Noutomyynnissä tarjoilija ei ole esittelemässä annoksia normaaliin tapaan annoksia vaihe vaiheelta saattaa, joten asiakas voi ruokaillessaan kaivata tietoa ja muistutusta siitä, mitä annokset sisältävät. Menu kannattaakin laittaa mukaan tai varmistaa, että asiakas saa ruoasta halutessaan tietoa muulla tavoin. Se kohottaa myös ruoan arvostusta.

takea_away_annokset4.jpg

Jäikö palvelusta hyvä mieli?

Ravintolassa ruokailun loppuhuipennus on yleensä herkullinen jälkiruoka. Take away -ruokailussa jää tyhjiä pakkauksia ja asiakas voi kauhistua roskan määrää. Siksi on tärkeä miettiä, miten take away -ruokailu päättyy asiakkaan kannalta. Onko pakkausten kierrätettävyyttä ohjeistettu? Onko mukana pieni makea tuomassa hyvää mieltä tai esimerkiksi kosteuspyyhe, jolla kädet voi pyyhkiä?

Take away -myynnissä asiakkaan odotukset voivat kummuta ravintolassa ruokailussa koetusta palvelun laadusta, joten odotusten täyttyminen voi alkuun olla haastavaa. Asiakkailta kannattaakin kerätä palautetta onnistumisesta. Mieti myös, miten herätät kiinnostuksen ennakkoon, jotta ruoan tilaaminen on nälän iskiessä helppoa. Houkutteletko asiakkaita aktiivisella somemarkkinoinnilla tai kanta-asiakaseduilla? Kerrotko noutomyynnin yhteydessä vinkkejä tulevista kampanjoista tai uudistuvista menuista?

Palvelupolun vaiheiden läpikäyminen, kuten tilaamisen sujuvuus, palvelun sujuvuus ja luotettavuus sekä ruoan laatu ovat kokonaisuuden kannalta ratkaisevia asioita, joiden onnistuneella toteutuksella asiakkaan odotukset ja annetut lupaukset voidaan lunastaa. Take away -myynti on parhaimmillaan upea mahdollisuus, jossa asiakaskokemuksen voi viedä uudelle tasolle ja tuoda hyvän mielen asiakkaalle.

Tutustu Atrian nopean syömisen ratkaisuihin tästä.  Lue lisää ulosmyyntiin liityvistä ohjeistuksista Ruokavirasto.

Atrian ammattilaisten uutiskirje - tehokkain tapa saada ajantasaista tietoa.
Kirje on suunnattu ravintoloille ja ammattikeittiöille.

Lähetämme kirjettä kerran kuukaudessa ja voit sen perua helposti milloin tahansa jokaisen uutiskirjeen yhteydessä peruuta-linkistä.

 

Tilaa uutiskirje