Nopealla reagoinnilla ja hulluilla ideoilla pandemian yli

21.10.2021
Ravintolat

Ravintoloitsija Henri Alénilla oli valmiina ratkaisut yritystoiminnan pelastamiseksi jo ennen kuin koronakriisi jysähti kunnolla päälle. Kaaoksen keskellä pystyttiin tekemään myös hyväntekeväisyyttä.

Maaliskuussa 2020 astuivat voimaan ensimmäiset koronarajoitukset. Yli 500 hengen kokoontumisten kieltämisellä oli välittömiä vaikutuksia ravintola-alaan – varaukset ravintoloissa lähtivät heti jyrkkään laskuun. Jo silloin ravintoloitsija Henri Alén ymmärsi, että toimenpiteisiin olisi syytä ryhtyä välittömästi.

Yritystoiminnan turvaamiseksi hän oli yhteydessä pankkiin. Jos tilanne etenisi pahaksi, hän halusi olla ensimmäisten joukossa hakemassa takauksia. Sen jälkeen hän neuvotteli vuokranantajien kanssa ja teki kustannuslaskelmat.

– Neljän ruokalajin poikkeusmenu kahden metrin turvaväleillä oli meillä heti valmiina. Laitoimme ravintola Ultimaan soimaan reggaeta ja fiilis oli utopistinen. Samaan aikaan piti rauhoitella henkilökuntaa, pitää asiakkaat tyytyväisinä ja miettiä mahdollisia sulkutoimia. Tiesin jo silloin, että tämä ei tule menemään hyvin, Alén muistelee.

Suomen nopein lounaskuljetus

Alussa Alén otti tavoitteeksi sen, ettei hänen tarvitsisi jakaa lomautuksia henkilökunnalleen. Jotta töitä riittäisi, olisi ruokien kuljettava asiakkaiden luokse. Woltin ja Foodoran ydinalueen kanssa Alén ei halunnut lähteä kilpailemaan, joten ruokia lähdettiin toimittamaan Helsingin kantakaupungin ulkopuolelle. Tilaukset tehtiin whatsapp-sovelluksella ja reitit suunniteltiin tehokkaiksi karttaohjelmalla. Kun ravintolat määrättiin suljettavaksi huhtikuun alussa, oli Alénilla jo tilaus- ja toimitusjärjestelmä valmiina.

– Alussa ruokiamme lähti kuljettamaan autourheilija Emma Kimiläinen ja autotalon johtaja antoi käyttöömme kaksi tuliterää Bemaria. Lindströmin pihvit siis saivat arvoisensa kyydin, Alén hymyilee. 

Kotiinkuljetuksen lisäksi Alén tiimeineen alkoi suunnitella asiakkailleen kotona kokattavia muutaman ruokalajin menukokonaisuuksia. Niistä saatiin liikevaihtoa erityisesti juhlapäivien ympärille. Support-hupparit, jotka toimitettiin kotiovelle käsin kirjoitettujen kiitoskorttien kera, myytiin loppuun kahdessa vuorokaudessa.

– Erilaisia ratkaisuja oli pakko tehdä, jotta selviäisimme kriisistä ja pystyisimme maksamaan palkat ja kulut. Emme voineet jäädä odottamaan sisälle, laittamaan verhot kiinni ja odottamaan omenan putoamista taivaalta suoraan suuhun.

"Erilaisia ratkaisuja oli pakko tehdä, jotta selviäisimme kriisistä ja pystyisimme maksamaan palkat ja kulut."

Elämyksellinen illallinen vähävaraisille

Seuraava ravintolasulku rysähti päälle vuoden 2021 alussa. Hupparikaupat ja muut jo kokeneena Alén pohti, että mitä jos käyttäisikin tämän sulkuajan toisin, ja kokkaisi heille, joilla ei muuten ehkä ole mahdollisuutta ravintolaillallisia nauttia. Hän heitti ajatuksen lahjoitusraaka-aineista talkoovoimin kokattavista annoksista eräänä iltana Twitterissä, ja seuraavana aamuna alkoi puhelin piristä.

– Ensimmäisenä soitettiin Atrialta. Että kerro vaan mitä lihoja tarvitsette ja kuinka paljon, niin me toimitamme. Kaikkiaan lahjoittajia oli mukana 20.

Alun perin tavoitteena oli kokata tuhat annosta. Lopulta annoksia tehtiin Ultimassa talkoovoimin 2700 annoksen verran. Oikeille henkilöille annokset löysivät tiensä Diakonissalaitoksen ja Vailla vakinaista asuntoa ry:n kontaktien avulla.

– Itselleni tämä oli hieno hetki, sillä pystyin jollakin tapaa auttamaan. Kohderyhmällä ei ole mitään merkitystä valmistamamme ruoan tasoon, vaan aterian pitää aina olla elämys, Alén sanoo.

Ravintola hotellihuoneessa

Hotellihuoneiden muuttaminen ravintoloiksi oli seuraava askel kohti kriisistä selviämistä. Ravintola Ultimasta pääsee suoraan hissillä yläpuolella olevan huippuhotellin huoneisiin, jotka ammottivat tyhjyyttään matkailijoiden puuttumisen takia. Alén ehdotti 20 hotellihuoneen muuttamista ravintoloiksi. Niihin vietiin ravintolan kalusteet ja asiakkaat pystyivät tilaamaan illallisen haluamassaan aikataulussa whatsapp-viestillä. 

– Kolmen ruokalajin illallisen aikana asiakkaat saattoivat rentoutua ruokien väleissä vaikka vaahtokylvyssä, nauttimalla lasin skumppaa tai katsomalla BBC:tä. Kesken aterian oli mahdollista pötköttää sängyllä ja jatkaa syömistä tauon jälkeen. Kokemus oli hauska ja opettavainen, ja sen ansiosta saimme kuukauden tuloksemme plussan puolelle.

Ravintolatoimintaa ei johdeta tunteella

Henri Alén tiimeineen ei jäätynyt paikoilleen kriisin edessä. Sen ansiosta he selvisivät pahimman yli. Alén korostaa kuitenkin, että epäonnistuminen ei ole häpeä. Hänkin on kokeillut kymmeniä erilaisia tempauksia, jotka eivät ole kiinnostaneet ketään. Niiden jälkeen on vain suunnattava kohti uutta. Koronakriisin ansiosta Alén aikoo jatkossa viedä yritystoimintaa eteenpäin enemmän järjellä kuin tunteella.

– Koronan ansiosta emme kokkaa enää pelkällä fiiliksellä, vaan matkaan on tullut taloudellisen puskurin miettiminen ja eteenpäin katsominen. Pidemmän ajan suunnitelmallisuus on nyt takaraivossa ja mietimme lukuja kokkauksen lomassa vieläkin enemmän. Toimintaa ohjataan nyt enemmän datalla kuin fiiliksellä.

Artikkeli pohjautuu Henri Alénin puheenvuoroon Muuttuva menestyvä ravintola -webinaarissa 7.10.2021. Webinaari oli osa Atria 100 Nuorta Kokkia -koulutusohjelmaa, joka toteutettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti virtuaalisena.

Lue myös:
Pop up -ravintolassa on lupa leikkiä

 

Jaa