Millaiseen lounaskulttuuriin palaamme?

24.3.2021
Kotimaisuus & alkuperä

Ravintola-ala on elänyt epävarmuudessa vuoden. On koetettu pärjätä pienentyvän kysynnän ja rajoitettujen toimintaedellytysten kanssa. Keinoja on keksitty ja ravintoloiden ulosmyynti on löytänyt uusia muotoja ja kanavia. Peukaloita ei ole jääty pyörittelemään, vaan monet alan toimijat ovat tänä aikana pystyneet kehittämään omaa toimintaansa. Ollaan valmiita iskuun heti kun myynti lähtee jälleen rullaamaan.

Ravintoloille koittaa uusi sesonki, kävijäryntäys. Samalla nousee uusi ongelma: mistä tekijät?

Varmaa nimittäin on, että tilanne tulee muuttumaan. Rajoitusten hellittäessä ja ihmisten kokiessa ravintolassa käymisen taas turvalliseksi ravintoloille koittaa uusi sesonki, kävijäryntäys. Tätä me kaikki toivomme, mutta samalla ravintoloille nousee ratkottavaksi uusi ongelma: mistä löytyy tekijät?

Ennen poikkeustilan alkua ala kärsi henkilöstöpulasta. Nyt osa lomautetuista työntekijöistä miettii uranvaihtoa, osa on jo vaihtanut, ja osaavaa henkilöstöä on aiempaakin vähemmän. Osittain henkilöstöpulaa voidaan taklata viemällä esivalmisteluja pidemmälle, jotta pärjätään pienemmällä porukalla.

Parhaimmillaan pari klikkausta sovelluksessa riittää ruoan tilaamiseen.

Perinteinen lounasruokailu saa etätyöskentelyn myötä uusia muotoja. Lounasravintoloassa syömisen rinnalle nousevat – tai ovat jo nousseet – erilaiset take away -ratkaisut. Asiakas voi noutaa ateriansa itse joko suoraan ravintolasta tai ravintolan annoksia myyvästä kaupasta tai ruoka toimitetaan kotiin eri palvelujen kautta. Palvelu ja tarjonta tulevat monipuolistumaan ja olennaista on ostamisen helppous: parhaimmillaan pari klikkausta sovelluksessa riittää ruoan tilaamiseen.

On hyvä asia, että annoksia haetaan koteihin, mutta sosiaalisuutta ja tunnelmaa ei voida korvata. Mitä tapahtuu tunnelmalle ja kokemuksille ja ihmisten välisille kohtaamisille?

Nautitaan ruoasta ja ruokailusta kaikilla aisteilla. 

Lounaan syöminen on paljon muutakin kuin vatsan täytettä: siinä seurustellaan työkavereiden kanssa, vapaudutaan hetkiseksi työpaineista ja paikanvaihto oman työpöydän äärestä lounasravintolan miljööseen virkistää sekin. Puhunkin mielelläni yhdessä syömisen puolesta. Nautitaan ruoasta ja ruokailusta kaikilla aisteilla.

Joka tapauksessa yksi asia on varma: kotimaisuuden arvostus on vahvassa nousussa. Ravintola-asiakkaat ovat entistä kiinnostuneempia siitä, että ruoka on kotimaista ja turvallista. Suomalaisuus on silloin myyntivaltti.

Jaa

Kirjoittajan kuva
Kirjoittanut

Kim Westerling

Kim Westerling on Atria Food Servicen myyntijohtaja. Hän arvostaa suuresti sitä, että saa työskennellä suomalaisen, maailman puhtaimman ruoan parissa. Kim on tullut Atrialle ravintola-alalta, ja haluaa kehittää osaamistaan erityisesti ruokaketjun alkupään tuntemisessa. Samalla 25 vuoden kokemus horeca-alalta on suuri vahvuus asiakastyössä. Töissä Kimin saa hyvälle tuulelle atrialaiset innostuneet kollegat, siviilissä perhe ja oman lapsen touhut. Kotosalla Kim kokkailee usein ja kokeilee paljon uutta, kevyellä otteella. Mutta parasta kuitenkin on meri ja hänet löytääkin kesäisin perheensä kanssa ulkosaaristosta.

Lue kirjoittajan muita blogeja