Lihaan suhtautuminen jakaa kansaa
Elämme kiinnostavia aikoja. Ilmastonmuutos lienee median suurin yksittäinen aihe. Paniikiksikin tuota on väitetty. Opettajana työskentelevä vaimoni myös vahvistaa ilmastopaniikin olevan olemassa olevaa todellisuutta osalle yläkoululaisista.
Median yksi tehtävä on yksinkertaistaa asioita. Tässä yksinkertaistuksessa lihan syönti ja dieselautot ovat olleet helppoja maaleja, kun halutaan lisätä tietoisuutta siitä, mitä yksittäinen ihminen voi tehdä estääkseen ilmastonmuutoksen etenemistä.
Juuri julkaistu tutkimus ”Lihan kulutusta ohjaavat tekijät” on tätä taustaa vasten erityisen kiinnostava. Tästä tutkimuksesta nimittäin näkyy selkeä vastareaktio yleiseen (media)keskusteluun. Eli lihaan negatiivisesti suhtautuminen ei enää olisikaan kasvussa vaan jopa kääntynyt takaisin positiiviseen suuntaan. Epäilin tutkimusvirhettä, mutta tutkimuksen tehnyt taho kertoi, ettei sellaista ole.
Eli lihaan negatiivisesti suhtautuminen ei enää olisikaan kasvussa vaan jopa kääntynyt takaisin positiiviseen suuntaan.
Lihaan suhtautuminen, varsinkin tässä julkisen keskustelun tilanteessa, on suht monimutkainen psykologinen ilmiö. On mahdollista, että median ja ”virallisten tahojen” lihaa vastustava, kansaa ohjaava, ote on saanut aikaan vastareaktion, joka näkyy näissä tuloksissa juuri päinvastaisena suhtautumisena osalle ihmisistä. Toisaalta täytyy muistaa, että Atrian ja muidenkin liha-alan yritysten julkinen mediakäsittely yrityksinä on ollut viime vuosina positiivisempaa, kuin vuosikausiin. Ehkä silläkin on vaikutusta ja nimenomaan kotimaisuutta arvostavan asenteen kautta. Kotimaisen ruoan arvostushan on ollut selkeässä kasvussa.
On mahdollista, että median ja ”virallisten tahojen” lihaa vastustava, kansaa ohjaava, ote on saanut aikaan vastareaktion, joka näkyy näissä tuloksissa juuri päinvastaisena suhtautumisena osalle ihmisistä.
Atrialaiset voivat olla tuosta positiivisesta mediajulkisuudesta aidosti ylpeitä. Tilajäljitettävyys, aurinkopuisto, antibiootittomuus, vapaan possun kinkut, pienempi hiilijalanjälki ja vaikkapa Kiinan vienti ovat asioita, jotka vievät Atrian imagoa oikeaan suuntaan ja vaikuttavat siten myös koko liha-alan imagoon.
En uskalla sanoa vielä mitään varmaa, siitä mihin kansan lihasuhde jatkossa menee. Kuluva vuosi ja sen tuomat tutkimuksen näyttävät. Kiinnostavaa tämä nyt kuitenkin on, koska ei ehkä mennäkään suoraviivaisesti kohti lihaa vastustavan kuluttajakäyttäytymisen kasvua.