Vastuullisuus on koko ruokaketjun yhteinen asia
Aloitetaanpa Atriasta, koska se on otsikossa tarkoitetun ruokaketjun alkupäässä. Suhtaudumme vastuullisuusasioihin Atrialla vakavasti.
Meille on kunnia-asia tehdä hyvää ja pitkäjänteistä yhteistyötä sopimustuottajiemme kanssa. Tämä suhde mahdollistaa sen, että tiedämme jokaisen eläimen alkuperän, kasvatusajan, ruokinnan ja hoidon. Eläinten hyvinvointi perustuu vastuullisten tuottajien ammattitaitoon, jota Atria tukee ohjeistuksin ja eläinlääkärien avulla.
Toimintatapa takaa sen, että eläimiä ei lääkitä ennaltaehkäisevästi antibiootein, kuten monissa muissa maissa on tapana. Koska kuluttajat ovat ilmaisseet huolensa antibioottien liiallisesta käytöstä lihantuotannossa, toimme jo viime vuoden syksyllä markkinoille kuluttajan valintaa helpottamaan antibioottivapaa-merkittyjä Atrian Perhetilan kanatuotteita. Näiden jälkeen lanseerasimme antibioottivapaat sikatuotteet ja ensimmäiset erät antibioottivapaita nautatuotteita.
Atrian tehtaat toimivat vastuullisesti. Mittaamme tavoitteellisesti energian ja veden kulutusta ja jätevesiarvoja. Upea avaus ympäristövastuun saralla tehtävästä työstä on Atrian Aurinko - aurinkosähköpuistohanke, joka valmistui kokonaisuudessaan tänä syksynä. Paneeleja on jopa yhdeksän jalkapallokentän verran ja puiston päästötöntä energiaa käytetään tuotannon tarpeisiin.
Vastuullisuuden keskiössä ovat toki valmiit tuotteet ja niiden turvallisuus. Suurena toimijana meillä on vastuumme kansanterveydestä. Tämä asia huomioidaan tuotekehitysosastollamme, jossa tuotteen hyvän maun lisäksi huomioidaan esimerkiksi liiallisen suolan käyttö.
Kuluttajien huoli on lisääntynyt erityisesti muovin ympäristövaikutuksista. Atrian jauhelihapakkaus säästää vuositasolla 250 tonnia muovia perinteisiin jauhelihapakkauksiin verrattuna.
Lisäksi voin ylpeänä todeta, että jo nyt kaikki Atrian pakkaukset ovat joko kierrätettäviä tai sopivat energiahyötykäyttöön.
Töitä vastuullisuuden eteen tekevät tahoillaan myös kaikki asiakkaamme. Kullakin on koosta riippuen isompia ja pienempiä ohjelmia ja hankkeita. Viime aikoina asiakkaat ovat myös lähestyneet tavarantoimittajia asian tiimoilta. Pyrkimyksenä on herättää aktiivista vuoropuhelua ja pohtia, miten voimme yhteistyössä edistää vastuullisuusasioita.
Ruokaketjun viimeisenä lenkkinä on kuluttaja. Tärkein teko, jonka kuluttaja voi valinnoillaan tehdä, on suosia kotimaista tuotantoa. Suosimalla suomalaisia lihatuotteita ympäristövaikutukset ovat paikallisia ja voimme kantaa vastuun oman ruokahuoltomme ympäristövaikutuksista.
Tämä on siksikin tärkeää, että meillä Suomessa on moniin muihin maihin verrattuna enemmän resursseja ja lainsäädännön raameja ympäristövaikutusten huomioimiseksi.
Vastuullista loppuvuotta!
Alkuperäinen teksti on julkaistu Näköaloja ruokaan -mediassa.