Vinkkejä hyviin välipaloihin

Välipalan ravitsevuuden lisäksi on tärkeää, että välipala on koululaiselle mieluinen. Näin se tulee varmemmin myös syödyksi. Keskustelkaa yhdessä siitä, millainen on hyvä välipala. Voitte koota listan hyvistä välipaloista ja lapsi voi itse valita listalta hänelle mieluisimmat.

Jääkaappiin voi valmistella välipalan valmiiksi jo edellisenä iltana. Pilkkoa kasviksia ja juureksia rasiaan, laittaa hedelmäsalaattiannos vaikkapa lasipurkkiin, valmistaa smoothien tai täyttää voileivän valmiiksi.

Jokaisella aterialla olisi hyvä olla:

Täysjyväviljavalmisteita
Proteiinin lähde (lihaa, maitotuotteita tai kanamunaa)
Oman kourallisen verran kasviksia, hedelmiä tai marjoja

Tarjoile lapselle kasviksia vaihdellen ja värikkäästi. Ne värittävät mukavasti jokaista ateriaa ja välipalaa. Päivän aikana olisi hyvä saada viittä eri väriä, näin voi varmistua, että saa monipuolisesti kaikki tarvittavat vitamiinit ja kivennäisaineet. Valmiiksi pilkotut kasvikset tai hedelmät tekevät yleensä hyvin kauppansa, jos niitä löytyy jääkaapista valmiina pilkottuina.

Arjen luksusta – yhteinen ilta-ateria

Arki-illat ovat lapsiperheissä usein kiireisiä. Ilta-aterioista ei kannata kuitenkaan luopua kiireenkään keskellä, sillä yhdessä syödyt ateriat ovat usein monintavoin merkityksellisempiä kuin lennossa haukatut välipalat. Yhdessä syömiselle kannattaa siis etsiä aikaa. Jos koko perhe ei ole koossa päivällisen aikaan, niin onnistuisiko perheessänne yhteinen iltapala? Iltapala voi myös olla monipuolinen kokonaisuus. Iltapalan yhteydessä voi mukavasti rupatella koko perheen päivän kuulumiset ja nauttia perheen yhteisestä ruokahetkestä.

Lue lisää välipala-aiheesta