Millainen on hyvä ja ravitseva välipala?

Pelkkä hedelmä voi olla riittävä välipala pieneen nälkään, mutta monipuolisempi välipala on tarpeen, jos koulun jälkeen mennään harrastuksiin ennen päivällistä tai lounaan ja päivällisen väliin jää pitkä aika. Ravitsevan välipalan voi koostaa esimerkiksi lautasmallin mukaan ihan perusraaka-aineista. Hyvässä välipalassa on yksi osa kasviksia, hedelmiä tai marjoja, yksi osa viljatuotteita sekä yksi osa maitotuotteita tai lihatuotetta, eli proteiinin lähdettä.

Hyvä välipala = kasvis + vilja + proteiinin lähde

  • Kasvis = vihannekset, juurekset, marjat, hedelmät
  • Täysjyväviljavalmisteet = leipä, puuro, karjalanpiirakka, murot, mysli, korppu, leseet
  • Proteiini = lihaleikkeleet, maito, piimä, viili, jogurtti, rahka, juusto, kananmuna

Hyvä välipala sisältää runsaasti kasviksia ja kuitua, sopivasti energiaa ja pehmeitä rasvoja, mutta vain vähän suolaa, sokeria tai kovaa rasvaa. Hyvästä välipalasta energia vapautuu tasaisesti ja pitemmäksi aikaa.

Esimerkkejä koululaisen monipuolisesta välipalasta:

  • Täysjyväleipä + margariini + kalkkunaleikkele + kasviksia leivän päälle + hedelmä + maitoa
  • Luonnonjogurttia tai rahkaa + marjoja/hedelmiä + mysliä + maitoa
  • Smoothie (jogurtti, rahka, marjoja, kauraleseitä)
  • Puuro/marjapuuro + hedelmäsalaatti + maito
  • Rukiinen karjalanpiirakka + raejuusto-munavoi + paprikaa/tomaattia/kurkkua + hedelmä + maitoa
  • Munakas + kasviksia + kinkkua + pala ruisleipää + maitoa

Jos lapsi siirtyy suoraan koulusta harrastusten pariin, reppuun voi pakata eväät valmiiksi. Reppuun sellaisenaan pakattaviksi eväiksi sopivat esimerkiksi:

  • Hedelmät
  • Kirsikkatomaatit
  • Porkkanat
  • Kurkkutikut
  • Kuitupitoiset välipalapatukat
  • Hedelmäsoseet
  • Pähkinät
  • Huoneenlämmössä säilyvät smoothiet

Kylmäsäilytystä vaativat välipalat, kuten eväsleivät ja tuoresmoothiet kannattaa pakata pieneen kylmälaukkuun kylmäkallen kanssa.

 

Lue lisää välipala-aiheesta