Tanskalaiset arvostavat suomalaisen lihan laatua

Tanskassa Suomi ei ole se maa, joka tulisi heti mieleen hyvästä lihasta puhuttaessa. Tanskalaisen JN Meat -yrityksen johtaja John Nielsen tekee kuitenkin hartiavoimin töitä tehdäkseen suomalaisen lihan laatuominaisuuksia tunnetuksi.

Miten yhteistyö Atrian kanssa alkoi?

– Meillä oli joitakin vuosia sitten kiinnostavaa ja tiivistä yhteistyötä Atrian kanssa, mutta silloin keskityimme ensisijaisesti Espanjan markkinoille. Muutaman vuoden tauon jälkeen palasimme taas yhteistyöhön Atrian kanssa. Sitä ennen oli kulunut pidempi jakso, jonka aikana kiertelin markkinoita etsimässä uusia laadukkaita lihantoimittajia. Tein hieman tiedusteluja ja vierailin Euroopan eri maissa. Tänä aikana huomasin, että monikaan maa ei yltänyt siihen laatuun, jota muistin Suomesta löytyvän.

Miten Atrian arvot sopivat yhteen sinun yrityksesi arvojen kanssa?

– Meillä JN Meatissa on motto, jonka mukaan emme ole suurin, mutta haluamme olla paras.
Suomesta löysin naudanlihaa, jonka syöntilaatu oli todella hyvä. Näin heti esimerkiksi sen, että lihan väri oli parempi ja myös maku oli huippuluokkaa. Atrian toimittama huippulaatu on uskomattoman tärkeää nykypäivänä. Tanskalaiset kuluttajat ovat tulleet paljon tietoisemmiksi siitä, mitä he suuhunsa laittavat. He arvostavat yhä enemmän lihasta saatavaa makuelämystä.
Ennen kyse oli lähinnä siitä, että lihan piti olla mureaa – maku oli toissijaista, koska lihan päälle kaadettiin paljon kastiketta. Nykyään lihalta odotetaan paljon enemmän kuin ennen. Minun yritykseni edustaakin laatua.

Minkälainen on asiakaskuntanne koostumus?

– Jakauma on noin 50–50, josta toisen puolikkaan muodostavat supermarketit ja lihakaupat ja toisen puolen ravintolat. Meillä on myös tukkuvientiä esimerkiksi Espanjaan ja Portugaliin, joissa on jo nyt vahva ruokakulttuuri. Asiakkaillemme on yhteistä se, että he kaikki vaativat paljon lihan syöntilaadulta.

Mitä asiakkaat sanovat siitä, että liha tulee Suomesta?

– On ihan selvää, että suomalainen liha ei ole tunnettua Tanskassa. Ei tuonne voi vain lähteä ja sanoa, että ’päivää, minulla on tässä hyvää suomalaista lihaa’. Meidän täytyy itse avata nämä markkinat.
Asiakkaat täytyy tehdä uteliaiksi ja heille täytyy osoittaa, että liha on juuri niin hyvää kuin väitämmekin. Siksi panostamme kovasti siihen, että esittelemme lihaa supermarketeissa ja paistamme lihaa, jotta asiakkaat voivat maistaa sitä. Kutsumme ravintolapäälliköitä vierailuille, paistamme heille maukkaan palan lihaa ja tarjoilemme sen vain leivän kanssa, jotta maku pääsee oikeuksiinsa.
Hyvä liha on kuin hyvä viini: Jotta laatua voi arvostaa, meidän täytyy saada ihmiset maistamaan. 

Mitä ihmiset sanovat lihaa maistettuaan?

- Kun vähitellen saamme ihmiset vakuuttuneiksi laadusta, he ovat myös 100-prosenttisen tyytyväisiä. On selvää, että suomalainen liha ei ole halvinta, mikä johtuu valikoivasta prosessista.
Päinvastoin kuin lihantuottajat monessa muussa maassa, suomalaiset kasvattajat kiinnittävät paljon huomiota eläinten ruokintaan, jolla saadaan paras mahdollinen lihan laatu. Sen voi yksinkertaisesti maistaa, että eläimellä on ollut hyvät olot.
Mitä lihaan tulee, monet ajattelevat kansallisesti. Itse painotan mieluummin laatua.

LAATU EI TUNNE RAJOJA

JN MEAT on nykyaikainen tuotantoyritys. John Nielsen perusti yrityksen vuonna 1980 Tanskan Slagelsessa. Yritys keskittyy laatuun alkuperän, syöntilaadun ja elintarviketurvallisuuden suhteen. Yritys työllistää nykyään 58 työntekijää. Se myy lihaa Tanskan markkinoille ja vie tukuittain tuotteita moniin Euroopan maihin.

Kirjoittaja: Mette Reinhardt Jakobsen, toimittaja
Kuva: Thomas Søndergaard
Juttu on julkaistu mm. Atrian henkilöstölehti Wilhelmissä 2016