Teollisen tasapainoilun Bravuuri

Strategia

Teollisen tasapainoilun Bravuuri

Pakkaustiimi tietää, mitä on teollinen tasapainoilu. Millaista on kehittää houkutteleva pakkaus, joka pysyy suljettuna kuljetuksessa ja kaupassa, aukeaa kuin itsestään kuluttajan uunissa, kypsyttää ja mureuttaa lihan siinä ohessa – ja vieläpä toimii linjalla moitteetta säästäen resursseja ja ympäristöä?

Ja kun ei tuo lista tuohon pääty: tuoteturvallisuus, materiaalit, merkinnät, laki, trendit, tuotteistaminen, luettelee pakkaustiimin vetäjä, pakkauskehityspäällikkö Janne Hautala.
Bravuuri-pakkaus sai tänä syksynä Messusäätiön PacTec-palkinnon, kun sitä vaan ehdittiin hakea. Bravuuri täytti kirkkaasti kaikki palkinnon myöntämisen perusteet.
– Pieni pippurinen porukkamme on uskomattoman tehokas ja ihan fyysisestikin kaiken keskellä. Kymmenen hengen joukko vetää 500 pakkausmerkintä- tai ulkoasumuutosprojektia sekä 1–3 suurempaa pakkausinvestointiprojektia vuodessa. Meillä on oltava avoin ja ratkaisuhakuinen mieli, Janne kehuu.

Yhteistyöllä tuloksia

Kun pakkaukseen tarvitaan muutos, pakkaustiimi toteuttaa sen. Tiimin jäsenet työskentelevät kolmen tehtäväkentän parissa.
Pakkauskehittäjät käsittelevät pakkausmerkintöjä ja -aineistoja, eli hallitsevat niitä tuotetietoja, jonka kuluttaja pakkauksen etiketistä lukee.
Pakkausteknologit vastaavat siitä, että pakkaus toimii halutulla tavalla. Pakkauksen on oltava kustannustehokas linjalla, huoleton logistiikalle ja kaupalle sekä kätevä kuluttajalle.
Merkintälaiteryhmän jäsenet huolehtivat, että viimeiset käyttöpäivät, valmistuspäivät, perhetilatiedot ja Food Sevice –tuotteiden aineosatiedot printataan pakkausten etiketteihin. Samaan aikaan he huolehtivat myös merkintälaitteiden käynnissäpidosta.
– Tavoitteemme on myyvä, laadukas, tehokas ja tuotannossa toimiva pakkaus, joka palvelee kuluttajaa ja asiakasta ja on markkinoilla oikeaan aikaan. Tiimimme työ on todella monen tahon kanssa tehtävää yhteistyötä. Suunnittelun laadun ja tuotannon laadun pitää kohdata.
– Lähtölaukaus tulee aika usein markkinoinnilta, vaikka olemme usein itse mukana alusta asti. Olemme useimmiten tuotekehitysprojektin keskellä pakkauksen, pakkauskoneen ja materiaalien osalta. Pakkauksen ulkoasu tulee pitkälti markkinoinnilta ja brändiorganisaatiolta.

Näin menestyksen äärelle

Bravuuri on menestystarina.
– Pakkausinnovaatio bongattiin alan messuilta neljä vuotta sitten. Samaan aikaan meillä mietittiin kiivaasti, miten kuluttajan ruuanlaitosta tehdään helpompaa. Bravuuri lanseerattiin vajaa pari vuotta sitten. Bravuurin lihasta tulee kypsää, mehukasta ja mureaa vaivattomasti, koska pakkaus mahdollistaa sen. Kuluttajan uunissa Bravuurin nesteet alkavat kiehua, pakettiin tulee painetta, päällyskalvo aukeaa, mutta se säilyttää samalla riittävästi nestettä pakkauksessa, jotta liha ei kuivu kypsyessään, Janne kertoo.
Ei ole yksinkertaista tehdä pakkausta tällaiseen prosessiin. Yhteistyö ja automaatio Atrialla varmistavat sen, että pakkauksessa oleva lihapala on täsmälleen oikean kokoinen.
– Tuoteturvallisuus ei saa vaarantua, ja hävikkiä ei saa tulla missään ketjun vaiheessa. Myös pakkauksen pitää olla kannattava, joten siksi olemme usein mukana tuotekehityksessä heti alusta alkaen. 

Pieni muutos, valtava vaikutus

Työ painottuu Nurmoon, mutta pakkaustiimin jäsenet liikkuvat myös Forssaan, Kauhajoelle, Sahalahteen, Jyväskylään ja Kauhavalle. Tehtäväkenttä on laaja. Tiimi tekee työtään yhdessä kunkin alan tuoteryhmäpäällikön, tuotannon ja tuotekehityksen kanssa, mutta myös yli tuoteryhmärajojen. Laajat kampanjat ja investoinnit pakkausteknologiaan koskevat yleensä laajaa tuotepalettia.
– Meillä on noin 750 vähittäis- ja Food Service-kanavassa myytävää tuotenumeroa. Joko painettuja tai painamattomia pakkausmateriaaleja on noin 1300 eri artikkelia. Voi vaan kuvitella, millainen hallittu hässäkkä seuraa, kun pienikin lainsäädännön vaatima muutos ajetaan pakkausmerkintöihin, Janne hymyilee.

Pakkaustiimi:
• Tiimiin kuuluu yhteensä kymmenen henkilöä ja sitä johtaa pakkauskehityspäällikkö Janne Hautala.
• Pakkauskehittäjät: Heli Peltokangas, Teresa Söder-Kultalahti, Suvi Talvitie ja Sari Pullikka.
• Pakkausteknologit: Petri Perämäki, Jaakko Holtinkoski ja Janne Hautala.
• Merkintälaiteryhmä: Martti Kuusela, Esko Takamäki ja Mika Hautamäki.
• Tärkeimmät asiakkaat löytyvät talon sisältä: tuotanto, markkinointi, logistiikka ja ostot. Tiimillä on 500 merkintä- tai ulkoasumuutosprojektia ja 1–3 suurempaa pakkausinvestointiprojektia vuodessa.
• Kuluttaja on kuningas, joka kertoo, onnistuttiinko yhdessä vai ei.