Atria eteni yrityskaupalla Ruotsin kasvaville siipikarkamarkkinoille

Strategia

Atria eteni yrityskaupalla Ruotsin kasvaville siipikarkamarkkinoille

Atria toteutti kasvuinvestoinnin, jolla se laajentaa toimintaansa Ruotsin kasvaville siipikarjamarkkinoille. Atria osti noin 19 miljoonan euron hintaan Lagerbergs-siipikarjayhtiön ja päätti noin 14 miljoonan euron investointiohjelmasta yhtiön koko tuotantoketjun kehittämiseksi.

Atria teki keväällä yrityskaupan Lagerberg i Norjeby AB -siipikarjayhtiöstä (Lagerbergs). Yhtiö oli ostohetkellä Ruotsin broilerimarkkinoiden kolmanneksi suurin toimija noin 30 miljoonan euron liikevaihdolla. Kauppa tuki Atrian kasvustrategiaa Ruotsissa, jonka lihatuotemarkkinoilla broilerituotteiden kysyntä on jo useita vuosia kasvanut merkittävästi etenkin nautatuotteiden kustannuksella. Keskimääräinen vuosikasvu on noin viisi prosenttia. Ruotsalaisten, Svensk Fågel –brändättyjen broilerituotteiden kasvu on hieman tätä suurempi.

Lagerbergs-yhtiöllä on tuotantolaitos ja omia broilerikasvattamoja Blekingessä, Etelä-Ruotsissa. Yhtiö hankkii broilereita myös lähellä toimivilta sopimustuottajilta.

Atrian tavoitteena on kasvattaa broileriliiketoimintaa merkittävästi niin Lagerbergs-brändillä kuin yhtiön muillakin tuotemerkeillä. Tuotantokapasiteetin ja koko toimintaketjun kehittämiseksi Atria aloitti vuoteen 2018 ulottuvan, noin 14 miljoonan euron investointiohjelman. Investointia tukee untuvikkojen toimituksista tehty pitkäaikainen sopimus.

Lagerberg i Norjeby AB
• liikevaihto noin 30 milj. euroa
• vuosituotanto noin 10 milj. broileria
• yli 100 broilerituotetta
• markkinaosuus noin 10 prosenttia
• henkilöstömäärä 120
• kuusi omaa tilaa, omia broilerikasvattamoja, laaja sopimustuottajaverkosto
• FSSC 22000 ja ISO 22000 -sertifikaatit
• yhtiö perustettu 1965 Listerlandetissa Etelä-Ruotsissa
Yhtiön tiedot osin vuodelta 2015.

Lue Atrian pörssitiedote investoinnista