Atria kehittää siipikarjatuotantoaan Ruotsissa

Strategia

Atria kehittää siipikarjatuotantoaan Ruotsissa

Atria osti Lagerbergs-siipikarjayhtiön keväällä 2016. Muutama kuukausi yritysoston jälkeen Atria teki päätöksen investoida
14 miljoonaa euroa koko tuotantolaitoksen kattavaan kehittämiseen ja laajentamiseen. Tavoitteena on kasvu. Sitä vauhdittaa kananlihan vahva suosio Ruotsin kuluttajamarkkinoilla.

Lagerbergsin tuotantotiloissa Norjebyssä, Blekingessä tuotanto on käynnissä ja samaan aikaan tehdasta kunnostetaan ja laajennetaan.
– Modernisoimme koko tuotantoketjun kasvatuksesta teurastukseen, paloitteluun ja pakkaamiseen, Atrian Ruotsin siipikarjaliiketoiminnan toimitusjohtaja Juha Sarkkinen sanoo.
– Samalla, kun nostamme tuotantokapasiteettia, teemme strategista työtä Lagerbergsin tavaramerkin, tuotekehityksen ja markkinoinnin parissa, hän jatkaa.

Tuotantolaitoksen laajennus tuottaa tulosta jo ensi vuonna. Atrian tavoitteena on tuottaa 25 prosenttia enemmän kananlihaa kapasiteettia lisäämällä. Tämän vuoden 10 miljoonan broilerin tuotantomäärä on tarkoitus nostaa 12,5 miljoonaan vuoden 2018 aikana.

– Investoimme kasvuun. Ruotsin broilerimarkkinat ovat olleet vahvat useiden vuosien ajan. Viimeaikoina siipikarjantuotantoa vaivanneet kampylobakteeritartunnat ovat painaneet kananlihan kuluttajakysyntää Ruotsissa ja se on heikentänyt myös Lagerbergsin tuotteiden kysyntää. Olen varma, että kysyntä lähtee uuteen nousuun ensi vuoden aikana, Sarkkinen kertoo.

”Samalla, kun nostamme tuotantokapasiteettia, teemme strategista työtä Lagerbergsin tavaramerkin, tuotekehityksen ja markkinoinnin parissa.”

Valmista maaliskuussa 2018

Laajennuksesta on tähän mennessä saatu valmiiksi kaksi uutta broilerikasvattamoa sekä olemassa olevien kasvattamojen remontit.

Seuraavaksi vuorossa on uusi teurastamo, paloittelulinjasto, fileointilinjasto sekä kylmätekniikan vaihto, Lagerbergsin paikallisjohtaja Tommy Johansson sanoo.
– Suunnittelemme myös muita modernisointeja, ja ensi vuoden alussa aloitetaan työt henkilöstötiloissa, paloittelu- ja pakkauspuolella sekä tehdään muutoksia sisäiseen logistiikkaan. Osa linjoista siirretään, jotta logistiikka toimisi paremmin. Kaikki on valmista maaliskuun 2018 lopussa.

Johansson painottaa, että Lagerbergsissa käynnissä olevissa töissä on kyse kaiken vanhan teknologian vaihtamisesta nykyaikaiseen. Periaatteessa kaikki vanhat laitteet uusitaan.
– Yritysoston myötä Lagerbergsilla on nyt mahdollisuus kehittyä nopeasti. Uudet kasvattamoinvestoinnit eivät paranna ainoastaan kapasiteettia vaan myös eläinten hyvinvointia. Lisäksi investoimme työympäristöön. Atrian keskitettyjen toimintojen avulla näihin kysymyksiin on kiinnitetty paljon huomiota, ja näillä resursseilla koko laitos voidaan nostaa uudelle tasolle.

”Uudet kasvattamoinvestoinnit eivät paranna ainoastaan kapasiteettia vaan myös eläinten hyvinvointia.”

Markkinaosuus kasvaa

Lagerbergsin toiminnan painopiste on osin muuttunut sen jälkeen, kun Atria osti yhtiön.
– Aiemmin tuotimme enemmän kokonaisia lintuja, mutta nyt olemme siirtyneet suuremmassa määrin paloiteltuihin tuotteisiin, Johansson kertoo.
– Tällä hetkellä meillä on noin 10 prosenttia enemmän tuotenimikkeitä kuin vuosi sitten. Sen ansiosta paloiteltujen tuotteidemme markkinaosuus päivittäistavarakaupassa on kasvanut vuoden takaisesta 9 prosenttia. Samalla kilpailijoidemme osuudet ovat pienentyneet.

Valikoiman jatkuva kehittäminen ja nykyaikaisten markkinoiden kysyntään mukautuminen ovat tärkeitä tavoitteita Lagerbergsille.

– Tässä konsernin resursseista on runsaasti hyötyä, Sarkkinen sanoo.
– Innovaatio-osaston trendien, tulevaisuuden ja kuluttajakäyttäytymisen asiantuntijoiden lisäksi on tärkeää, että voimme hyödyntää kanaraaka-ainetta muiden tavaramerkkien vahvistamiseen ja kehittämiseen. Atria käyttää tällä hetkellä Lagerbergsin kanaa esimerkiksi Lithellsin makkaroissa, myös Mariannelundin valikoimissa on saunapalvattua kananleikettä. Yhteistyön mahdollisuuksia on paljon.

Tuotantolaitokseen tehtyjen investointien ja markkinointipanostusten ansiosta Lagerbergsin tulevaisuus näyttää kiehtovalta.

 Mikä Lagerbergs?

  • Perustettu: 1965 

  • Henkilökuntaa: 120 

  • Toiminta: Norjeby (tuotanto) ja Sundbyberg (markkinointi) 

  • Tuotteet: kokonainen ja paloiteltu kana, tuore ja pakastettu, mausta- 
maton ja maustettu 

  • Vuosituotanto: noin 10 miljoonaa 
broileria 

  • Koko: Ruotsin broilerimarkkinoiden kolmanneksi suurin toimija 

  • Markkinaosuus: teurastusten osuus yhteensä noin 10 %, Lagerbergs-brändin osuus noin 3 % 


Artikkeli on julkaistu Atrian henkilöstölehdessä 3/2017.