Atria jatkaa Virossa toimenpiteitään, joiden tavoitteena on vahva vähittäiskauppamyynti ja tehokas toiminta. Atrian kannattavuus on ollut Virossa viime vuodet hyvällä tasolla ja myös päivitetty strategia alleviivaa vahvaa taloudellista suoriutumista. Lisäksi työ konsernin yhteisten tavoitteiden, kuten hiilineutraalin ruokaketjun ja sitoutuneen henkilöstön saavuttamiseksi jatkuu.
– Keskitymme pääosin lihatuotteiden vähittäismarkkinoihin. Asemamme siellä on vahvistunut ja tätä kehitystä pyrimme pitämään yllä. Luonnollistesti tavoitteemme on vahvistaa myyntiä myös Horeca-sektorille ja teollisuudelle, mutta niiden volyymit ovat selvästi vähittäiskauppasektoria pienemmät, Atria Viron liiketoimintayksikön johtaja Olle Horm kertoo.

Investointeja ykkösbrändiin
Atrian kaupallisista tavoitteista merkittävin on yhtiön ykkösbrändin, Maks&Mooritsin vahvistaminen ja samalla koko tuotantoketjun tehostaminen.
Maks & Moorits on Atrian tunnetuin lihabrändi Virossa. Sen asema nojaa perinteisiin lihavalmisteisiin ja korkealaatuisiin raaka-aineisiin. Brändin kehittämiseen on panostettu vahvasti ja viime vuonna Maks&Moorits nousi uuden, ympäristöystävällisen pakkauksen myötä Viron suosituimmaksi lihabrändiksi.
– Jatkamme Maks & Mooritsin vahvistamista. Tavoitteemme on, että se on markkinoiden halutuin lihabrändi. Käytännössä tämä tarkoittaa, että jatkamme aktiivista kehitystyötä markkinatietoa hyödyntäen ja panostamme tuotteiden markkinointiin. Lisäksi ylläpidämme tiiviitä suhteita tärkeisiin asiakkaisiimme. Haluamme, että meidän palvelumme joustavuus ja laatu pysyvät nykyisellä, korkealla tasollaan, Horm sanoo.
Tehokkuutta alkutuotannon ja uuden teknologian avulla
Virossa Atrialla on omaa alkutuotantoa, mikä pidentää tuotantoketjua muihin Atrian liiketoiminta-alueisiin verrattuna. Atria on maan toiseksi suurin sianlihan tuottaja.
– Tulevalla strategiakaudella tavoitteenamme on alkutuotannon tehokkuuden parantaminen, eläinten hyvinvointi huomioon ottaen. Samalla kasvatamme lihasikojen tuotantovolyymejä. Tuotantomäärän kasvattaminen nostaa ketjumme kokonaistehokkuutta. Jatkamme myös investointeja tuotantoteknologiaan ja tehdasinfrastruktuurin nykyaikaistamiseen, Horm kuvailee.
Hänen mukaansa myös työ yhteisten atrialaisten toimintatapojen edistämiseksi ja työturvallisuuden parantamiseksi jatkuvat edellisen strategiakauden malliin.
– Meidän on pidettävä tasapainossa kehitystoimet ja optimaalinen kustannusrakenne. Haluamme säilyttää nykyisen, korkean suorituskyvyn kulttuurin ja samalla parantaa työntekijöidemme turvallisuutta, Olle Horm kiteyttää.
Atria Virossa
Atria Viron liiketoiminta kuuluu Atria Tanska & Viro -liiketoimintayksikköön. Virossa Atria on yksi johtavista lihavalmisteiden ja valmisruokien valmistaja yli 15 prosentin markkinaosuudellaan. Atrialla on vahvoja brändejä, joista tunnetuimmat ovat Maks&Moorits ja Wõro. Virossa Atrialla on omaa alkutuotantoa ja se on maan toiseksi suurin sianlihan tuottaja. Vuonna 2020 Atria Tanska & Viron liikevaihto oli 106,8 miljoonaa euroa ja henkilöstön määrä 439.
Kuva: Olle Horm Atria Viro -liiketoimintayksikön johtaja