Apua liiketoiminnan nousukiitoon

Strategia

Apua liiketoiminnan nousukiitoon

Atria tarjoaa kumppaneilleen tuotteiden ohessa yhä enemmän palveluja, joiden avulla bisneksen voi saada lentoon.  Yritys voi menestyä vain, jos sen asiakkaat menestyvät. Atrialla puheet ratkaisumyynnistä ja lisäarvoa tuottavista palveluista eivät ole vain sanahelinää. Olipa kyse julkishallinnon keittiöistä tai kaupallisista ravintoloista, on asiakkaiden liiketoimintaan pureuduttu systemaattisesti jo useamman vuoden ajan ja etsitty keinoja toiminnan kehittämiseen.

– Kyse ei ole vain satunnaisista koulutuksista, vaan solmimme asiakkaiden kanssa kumppanuussopimuksia, joihin kuuluvat nimetty kehityspäällikkö ja toimintasuunnitelmat, asiakasmarkkinointipäällikkö Janne Tirkkonen kertoo.

Tirkkonen luotsaa Atria Food Service Ratkaisut -tiimiä, jonka palvelupaletti on kirkastunut asioita tekemällä. Yleensä työ nytkähtää liikkeelle tutustumalla asiakkaan tilanteeseen ja laatimalla yksilölliset projektikartat ja suunnitelmat. Patenttiratkaisujen sijaan tarjolla on räätälöityä apua, jolla liiketoimintaa kehitetään. Joskus asiakkaan tarpeisiin riittää lyhyt sparrausapu, mutta kyse voi olla myös kuukausien kehittämisprojektista.

– Haluamme olla mukana miettimässä sitä, miten meidän asiakkaamme voivat tuoda lisäarvoa omille asiakkailleen, kehityspäällikkö Ville Valtasalmi kuvaa.

Kolmihenkiseen tiimiin kuuluu lisäksi Susanne Heinineva. Tiimin jäsenet ovat keittiöalan ammattilaisia, joilla on vahva osaaminen ja ymmärrys ammattikeittiöiden kulurakenteesta ja hinnanmuodostuksesta. Atrialta yritys voi saada myös valtakunnallista tai jopa kansainvälistä perspektiiviä, johon omaa toimintaansa voi peilata. Usein jo pelkästään se, että tilannetta tarkastelee joku ulkopuolinen, auttaa löytämään kehittämiskohteita.

– Ajattelemme asioita pitkälti keittiömestareina, ja sitä kautta pystymme avaamaan luontaisesti kehityspolkuja ja tarjoamaan kokonaisvaltaisesti apua asiakkaalle, Tirkkonen sanoo.

Jokainen kehitysprojekti vie myös tiimin omaa osaamista eteenpäin. Alkuvuodesta tarkoitus on julkaista verkossa työkaluja, joiden avulla myös pienemmät asiakasyritykset saisivat apua liiketoimintansa kehittämiseen.



Atria Food Service Ratkaisut -tiimi tuottaa palveluja asiakkaille neljällä osa-alueella:


1. Talous- ja liikeidea

Atria perehtyy asiakkaan liikeideaan asiakkaidensa kanssa käytävien keskustelujen lisäksi muun muassa vierailemalla ravintoloissa ja seuraamalla ruokalistoja, kampanjoita ja viestintää. Sen jälkeen asiakkaalle voidaan tuottaa kannattavuuslaskelmia ja suositella eri vaihtoehtoja. Työssä hyödynnetään usein myös Atrian Infotiimin tuottamaa tutkimustietoa, jota jaetaan myös asiakkaille.  ˮMeillä on hyvä kokonaiskuva markkinoiden hintatasosta ja siitä, mitä kuluttaja on valmis maksamaan eri tuotteista ja palveluista. Tiedon avulla pystymme konsultoimaan asiakkaitamme oikean hintatason määrittelemisessä.ˮ

2. Laatu ja palvelu

Autamme asiakasta oikean laatutason määrittelyssä sekä annamme toimenpidesuosituksia. Lisäksi tuotamme markkinointimateriaaleja ja järjestämme koulutuksia, joilla pyrimme lisäämään asiakkaiden osaamista laadukkaan ruoan valmistuksessa ja tuotteiden tehokkaassa myynnissä. Koulutuksella ja tuotetietämyksellä tähdätään asiakkaan lisämyynnin aikaansaamiseen. ˮTeemme keittiöissä katselmuksia, joissa kiinnitetään huomiota kaikkeen, mikä liittyy ruokatuotantoon ja asiakaspalveluun aina hygieniatasosta hävikkiin ja tuotantoprosesseihin. Työstämme katselmuksesta yhteenvedon siinä muodossa, mistä asiakas saa eniten hyötyä. Se voi olla esimerkiksi raportti tai koulutus, jossa käydään läpi mahdollisia kehityskohteita.ˮ

3. Ruokalista ja ruoka

Tuemme ja autamme asiakkaita tuote-, annos- ja ruokalistakehityksessä. Heille voidaan tuottaa myös räätälöityjä esimerkkiruokalistoja, jotka perustuvat asiakkaan omaan liikeideaan. Lisäksi jaamme ajantasaista tietoa muun muassa ruokatuotteista ja -trendeistä, esittelemme uutuuksia ja mielenkiintoisia trendituotteita.

ˮRuokalistojen tuottaminen ei rajoitu ainoastaan Atrian tuotteisiin, vaan suunnittelemme ne kokonaisvaltaisesti, jotta ravintoloiden asiakkailla on valinnanvaraa. Meillä on laaja, jatkuvasti karttuva ja päivitettävä reseptipankki, josta löytyy satoja reseptejä erilaisiin käyttöyhteyksiin.ˮ


 4. Keittiö ja tuotanto

Asiakasta konsultoidaan eri tuotteiden ja laitteiden soveltuvuudesta erilaisiin tuotantoprosesseihin. Atria tekee tiivistä yhteistyötä laitevalmistajien ja muiden elintarviketoimittajien kanssa kehittääkseen ratkaisuja, jotka hyödyttävät myös asiakkaita heidän tuotannossaan. ˮRatkaisu voi olla esimerkiksi johonkin tuotantomenetelmään optimoitu tuote- tai pakkausominaisuus. Jalkaudumme keittiöihin, jotta ymmärtäisimme paremmin asiakkaiden tuotantoprosesseja. Asiakas voi olla itse liian lähellä huomatakseen kipukohtia.ˮ