Atria Suomi vastaa Atria-konsernin toiminnoista Suomessa ja se on konsernin merkittävin yksittäinen liiketoiminta-alue. Atria Suomi kehittää ja valmistaa sekä markkinoi ja myy tuoreita liha- ja muita elintarvikkeita sekä näihin liittyviä palveluja. Atria on Suomen teurastamoteollisuuden ja useiden lihatuoteryhmiensä markkinajohtaja ja yhtiöllä on merkittävää vientitoimintaa. Vuonna 2021 Atria Suomen liikevaihto oli noin 1 105,7 miljoonaa euroa ja henkilöstömäärä 2 390 henkilöä. Atria-brändin liharaaka-aine on 100-prosenttisesti suomalaista lihaa.
Asiakkuudet
Ydintuoteryhmät
Tuoreimmat taloustiedot löydät täältä.
Atria Suomen johtava tuotemerkki on Atria. Se on yksi Suomen tunnetuimmista ja arvostetuimmista elintarvikebrändeistä.
Liha- ja lihatuotemarkkinoiden arvo Suomessa oli yhteensä noin 3,12 miljardia euroa vuonna 2021 (3,08 mrd. € vuonna 2020). Lihanjalostustuotteiden volyymikasvu päivittäistavarakaupassa on 1–2 prosenttia vuositasolla. Tuotteiden arvokasvu vuonna 2021 oli 2,3 prosenttia (3,7 %).
Suomen päivittäistavarakauppa on keskittynyttä. Suurimmat toimijat ovat S- ja K-ryhmä yhteensä noin 80 prosentin markkinaosuudella. Lidlin osuus on noin 10 prosenttia. Liha- ja lihanjalostustuotteiden kuluttajakaupassa vallitsee voimakas hintakilpailu. Kaupan omien merkkien (private label) osuus on merkittävä, joskin voimakkain kasvu on tasaantunut.
Lihankulutuksen kotimaisuusaste on noin 80 prosenttia. Pitkällä ja keskipitkällä aikavälillä siipikarjanlihan kulutus kasvaa, sianlihan kulutus pysyy lähes ennallaan, naudanlihan kulutus vähenee.
Markkinaosuudet ja kilpailuasema
Atria Suomi on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja edustamissaan tuoteryhmissä noin 24 prosentin toimittajaosuudella. Samoin se on Foodservice-sektorin markkinajohtaja noin 20 prosentin osuudella arvossa mitattuna.
Suomen suurimmat toimijat liha- ja lihatuotemarkkinoilla ovat Atria Suomi ja HKScan Finland Oy. Atria on teurastamoteollisuuden markkinajohtaja.
Atrian liiketoiminnan keskeisiä ajureita ja kilpailuetuja ovat toimitusketjun tehokkuus ja varmuus, suuri mittakaava sekä korkea tuottavuus. Atria-brändi on vahva ja yhtiö on kaupallisesti erinomainen. Atria on asiakkaiden ja kuluttajien arvostama vastuullinen toimija niin koti- kuin vientimarkkinoillakin.