Vegyu kuluttajan toiveista lautasille

Työnantajana

Vegyu kuluttajan toiveista lautasille

Yksi viime vuosien trendeistä on ollut kasvispainotteisen ruokavalion lisääntyminen. Iso osa kuluttajista valitsee lautaselleen enemmän kasviksia ja syö hieman harvemmin lihaa. Näitä ns. fleksaajia on Suomessakin jo 1,6 miljoonaa. 

Arjen kiireen keskellä harva kuitenkaan on valmis pohtimaan koko ruokalistansa uusiksi, vaan kuluttajat toivovat tuotteita, joiden avulla he voivat lisätä kasvisten määrää helposti ja tinkimättä mausta. Tämä kansainvälinen muutos on huomattu myös ruokataloissa.

– Trendi oli selvä alkuvuoteen 2017 mennessä. Kasviskategoriaan lähteminen alkoi näkyä kansainvälisesti elintarvikeyritysten strategioissa ja niillä oli monia lihattomien tuotteiden projekteja, kertoo Vegyu-projektin vetäjä, Atria-konsernin markkinoinnin ja markkinatutkimuksen johtaja Pasi Luostarinen.

– Toki lihattomilla tuotteilla on jo ennestään pitkä historia, esimerkkinä Suomessa pinaattiohukaiset ja Ruotsissa Food Servicen Dagens Rätt Grönt.

Kansainvälisen projektin startti

Maaliskuussa 2017 Vegyulle annettiin lähtölaukaus, kun Atria-konsernin johtoryhmä päätti perustaa projektin konsernin yhteisen ”ei lihattomien tuotteiden”-konseptin tekemiseksi.

Atria Suomessa oli jo käynnistetty hanke nimellä Kasvisruokapohjaisuus Suomessa ja samaan aikaan Ruotsissa käynnistettiin vastaavaa projektia. Päädyttiin kuitenkin yhteiseen konseptiin ja brändiin.

– Konsepti todettiin useassa maassa toimivaksi, joten kustannussyistä päädyimme yhteen brändiin. Johtoajatuksena oli tehdä kerralla ja kunnolla valmista. Yhteisen, kaikissa maissa ja EU-alueella rekisteröintikelpoisen nimen löytäminen olikin sitten ihan oma tarinansa, Luostarinen kertoo.

– Yhdistämällä projektit saimme paljon positiivista synergiaa, kuten kustannussäästöjä. Ne puolestaan antoivat mahdollisuuden investoida toimivaan kommunikointiin sekä kuluttajan toiveiden huomioimiseen, täydentää Johanna Linnros, Atria Ruotsin markkinointijohtaja. 

Varsinaisessa työryhmässä oli väkeä kymmenisen henkilöä. Konsernista yksi, Suomesta ja Ruotsista kummastakin 3-4 ja Tanskasta yksi. Lisäksi sekä Suomesta että Ruotsista osallistui paikalliseen tuotteistukseen reilusti yli kymmenen henkilöä.

Kehitystyön aikana piti ratkaista monta haastetta ja löytää yhteinen sävel tekemiseen. 

– Eri maissa on erilainen tapa tehdä asioita ja niiden yhteensovittaminen kokonaan uudessa kokonaisuudessa vaati jumppaamista, kertoo Atria Suomen tuotekehitysjohtaja Anu Saranpää

Samaa mieltä on Linnros: 
– Suomalainen työskentelytapa on järjestelmällisempää ja prosessivetoista, positiivisella tavalla. Meillä ruotsalaisilla on tässä opittavaa. Mutta kansainvälisessä työskentelyssä päästään haastamaan olemassa olevia totuuksia, mikä avaa outside the box -ajattelua. Se puolestaan rikastuttaa brändin rakentamista. 

– Saimme paljon uusia näkökulmia konserniyhteistyöstä ja tietenkin tutustuimme osaaviin kollegoihimme naapurimaissa, Saranpää summaa. 

Yhteinen näkemys löytyi, kun markkina- ja kuluttajatilanteita analysoitiin yhdessä. Niistä selvisi kuluttaja- ja asiakastarpeita, joihin voitiin vastata yhteisesti. Kun yhteinen näkemys oli muodostettu, oli helpompi lähteä miettimään sisältöä tekemisille ja myös eriyttää sitä maakohtaisiin tarpeisiin.

Tekemistä riitti ja matkassa oli välillä hullunkurisiakin mutkia. Yhdellä Tukholman vierailulla Suomen delegaatio jäi kahdesti tullivirkailijoiden syyniin. Menomatkalla pysäytyksen aiheuttivat ruokanäytteet, palatessa puolestaan huonosti jäätyneet kylmäkallet jäivät Tukholman tullivirkailijoiden huostaan. 

Kuluttajan haaveista lautaselle

Vegyu julkaistiin Suomessa 28.8. sekä vähittäiskauppa- että ammattikeittiöpuolelle. Se sai heti alusta alkaen runsaasti julkisuutta niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Ruotsissa tuotesarja lanseerataan ensi vuonna. 

Täysin uuden tuotesarjan rakentaminen kuluttajan haavekuvista lautaselle saakka oli työryhmän mielestä äärettömän palkitsevaa. 

–  Ja tämä oli vasta alkua. Olemme moderni yhtiö, jolla on kansainvälisiä tavoitteita. Niihin vastataan koko konsernin yhteisellä työskentelyllä, Linnros toteaa.

 

Kuvateksti: Uuden tuotesarjan kehittämisessä tarvitaan paljon osaamista. Kansainvälisen työryhmän jäsenet (Peter Aalbeck (vas), Bjarne Siersbaek, Pasi Luostarinen, Åsa Josell, Salla Eklund, Sanna Päällysaho, Anu Saranpää, Sofia Saapunki ja Anna-Maija Juvonen) esittelivät Helsingissä Vegyu-makumaailmaa.

Olemme päivittäneet verkko- ja mobiilipalveluidemme tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen ("GDPR") vaatimuksia. Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme verkko- ja mobiilipalveluidemme käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta. Lue lisää.

Ok