Näin tehdään suomalaisen elintarviketeollisuuden historiaa. Sadat atrialaiset ja monet tuotantotilat ovat tehneet lähes mahdottomasta menestyksen – asiantuntijuudella, asenteella ja yhteistyöllä.
Ensimmäinen kontti Kiinaan lähti toukokuussa, syksyyn mennessä jo 70 konttia. Kiinan vientiä ja Kiina-tiimiä johtava Markku Hirvijärvi on atrialaisista ylpeä.
– Meillä atrialaisilla on terve asenne ja hyvä ote viedä asiat maaliin. Sen näkee kaikkialla meidän tekemisissämme. Tilannetaju on ollut testissä. Juoksu saattaa hetkeksi pysähtyä, vaihtaa suuntaa tai palata alkuperäiseen. Asiakastyössä kaikki on mahdollista. Tuote myydään ja tehdään aina loppukäyttäjää ajatellen.
Käytännössä Atrialla on ollut alle seitsemän kuukautta aikaa huolehtia, että jokaisessa kontissa, laatikossa ja paketissa on kaikki pilkulleen kunnossa.
Vientipäällikkö Jani Vänskä ihmettelee atrialaista henkeä.
– Kun luvat tulivat, oli meno aika hurjaa. Uudet tuotteet tarvittiin melkein heti. Kiina on ollut meille korkeanpaikanleiri, ja atrialaiset ovat kovakuntoista sakkia.
Tuotepäällikkö Paavo Juntunen on luonut uusia vientituotteita jo monta kuukautta.
– Hieno voiman osoitus meiltä kaikilta. Tuotteistus aloitettiin huhtikuussa 2017, ja nyt meillä on kymmeniä tuotteita. Paletti on koottu todella lyhyessä ajassa.

Imagovoitto
Kiinalaiset eivät joka maassa käy, vaikka kosijoita riittää. Sikaleikkaamolla, jäljitettävyydellä ja prosessinhallinnalla on ollut suuri rooli. Mitä muuta kiinalaiset tässä ostavat?
– Suomalainen puhdas luonto antaa aivan uniikin kokemuksen asiakkaille, ja puhtaasta luonnosta syntyy tietenkin myös puhdasta ja herkullista ruokaa. Lisäksi meillä on tehokas ja moderni tehdas ja ammattitaitoinen henkilökunta. Tuotteiden tekemisen laadulla ja kilpailukykyisyydellä pystymme kasvamaan myös tulevaisuudessa, Hirvijärvi arvioi.
– Kiinalaisten kumppanit ovat kooltaan ja historialtaan vahvoja. Ostoslistalla on siis tulevaisuutta, puhtautta ja ruokaturvallisuutta. He kiittelevät myös lihan makua, mikä on toki suotavaa ruokatalon näkökulmasta, Vänskä kertoo.

Makuvoitto
Kehityspäällikkö Antti Laukkonen tietää, miten maku ketjussa luodaan.
– Koordinoimme koko ketjua alkutuotannosta lähtien. Hyvä maku alkaa eläinten hyvästä hoidosta. Tehtaalla linjat ovat puhtaita. Kaikki työskentelevät puhtaissa vaatteissa, ja yleisilme on siisti. Jäljitettävyys on yksi tuotantoketjumme tekijöistä, jotka mahdollistavat meillä Kiinan vientivaatimusten täyttämisen – dokumentoidusti. Sen takana on iso joukko väkeä alkutuotannosta ja Atrialta, Antti sanoo.
– Tuotannossa ”koko” tarkoittaa tuotteen ominaisuuksia. Liha pitää leikata täsmälleen oikeaan kokoon ja painoon. Potkakin pitää leikata sahauskulmaltaan siten, että se pysyy pystyssä tarjoiltaessa, projektipäällikkö Tuomas Viita kertoo.
– Asiakkaan tahto on saatettu tuotannolliseen mittakaavaan. Kiinan vienti kulkee koko ketjun läpi omaa, erillistä linjaansa. Tuotanto-osastolle tehtiin rakenteellisia muutoksia, esimerkiksi väliseiniä ja tietojärjestelmäkaapelointeja. Tuotteistus, pakkaustavat, uudet kuljetuslaatikot: aika moni asia muuttui.
Etikettivoitto
Kenttäkestävyyttä testasivat myös vientiassistentti Tarja Lehtinen ja pakkausmerkintöjen laadusta vastaava laatujohtaja Seija Pihlajaviita. Tiimi loi hyvin tarkan etiketin.
– On tärkeää, että tiedot laatikoiden tarroissa ovat laitoshyväksynnän mukaisia. Virheelliset merkinnät voivat aiheuttaa hämminkiä tullissa. Protokollaa on Janin ja Seijan kanssa hinkattu paljon. Muutoksia tulee asiakkaalta, lainsäädännöstä ja viranomaisilta. Pitää vaan seurata, oivaltaa ja toimia, Tarja sanoo.
Pakkauskehityksen Heli Peltokangaskaan ei aluksi voinut olla varma, mitä etiketissä lukee – kiinaksi. Ja hänen tehtävänsä on olla varma.
– Tuotamme lisätietoa etikettiin ja omaan järjestelmäämme. Kaikki etiketin tuotetiedot kirjataan ja tämä työ soljuu hienosti monen ihmisen toimesta. Tuotelaskenta, työtutkinta: kaikki tieto tarvitaan, jotta etiketti on tarkka ja oikein.
Ja harva heistä osasi kiinaa.