Tavoitteet ja näkymät

Taloustieto

Tavoitteet ja näkymät

Atria Oyj:n taloudelliset tavoitteet

  • Liikevoitto 5 %
  • Omavaraisuusaste 40 %  
  • Oman pääoman tuottoaste 10 %
  • Varojenjako tilikauden voitosta 50 % 
  • Markkinaa nopeampi kasvu


Tulevaisuuden näkymät

Q1/2021

Vuonna 2021 Atria-konsernin oikaistun liikevoiton arvioidaan olevan 37 - 43 miljoonaa euroa (40,5 milj. euroa).

Oikaistu liikevoitto määritetään oikaisemalla tuloslaskelman liikevoittoa olennaisilla vertailukelpoisuuteen vaikuttavilla erillä. Näitä voivat olla esimerkiksi tavanomaiseen liiketoimintaan kuulumattomat tapahtumat kuten toiminnan uudelleenjärjestelyt, liiketoimintojen myynneistä johtuvat myyntivoitot ja -tappiot, arvonalentumiset, merkittävien liiketoimintojen lopettamiskulut. Tällainen liiketulokseen vaikuttava erä on toteutuessaan OOO Pit-Productin myynnistä aiheutuva muuntoerokirjaus. Pit-Productiin liittyvien kertyneiden muuntoerojen määrä 31.12.2020 oli noin -45 miljoonaa euroa. Muuntoerokirjaukset riippuvat Ruplan kurssin kehityksestä ja ne tehdään kaupan lopullisen toteutumisen myötä.

Atria toimii pääasiallisesti vähittäiskauppa- ja Food Service -markkinoilla Suomessa ja Ruotsissa. Globaalien lihamarkkinoiden voimakkaat ja nopeat muutokset vaikuttavat entistä vahvemmin yhtiön kehitykseen ja heikentävät ennustettavuutta.

Siipikarjalihan kulutuksen arvioidaan edelleen kasvavan, samalla kun punaisen lihan kulutus hieman pienenee. Atria on lisännyt lihan vientiä, ja esimerkiksi sianlihan viennin Kiinaan arvioidaan edelleen kasvavan vuoden 2021 aikana.

Vuonna 2020 alkanut ja edelleen vuoden 2021 alussa jatkunut koronaviruspandemia on aiheuttanut elintarviketoimialalla voimakkaita ja nopeita muutoksia toimintaympäristöön. Tämä on vaikeuttanut yhtiön kehityksen ennustettavuutta. Atrian liiketoimintaan liittyviä välittömiä vaikutuksia ovat olleet esimerkiksi ravintolatoimintaan ja julkisiin ruokapalveluihin kohdistetut kansalliset rajoitukset, jotka vähentävät myyntiä Food Service -asiakkaille. Koronaviruspandemian vallitessa arkiruuan merkitys on vahvistunut. Kuluttajien ostovoiman mahdollinen heikentyminen vaikuttaa myös ruokaostoksiin ja voi muuttaa Atrian tuotteiden myynnin rakennetta epäsuotuisaksi.