Markkina-asema Ruotsissa

Markkinat

  • Ruokamakkaroiden ja leivänpäällisten markkinoiden arvo Ruotsin päivittäistavarakaupassa vuonna 2019 oli noin 1,1 miljardia euroa; Atrian edustamien tuoreiden kanatuotteiden arvo oli noin 230 miljoonaa euroa
  • Makkaroiden ja leivänpäällismarkkinoiden arvonmuutos oli 1,8 prosenttia ja tuoreiden kanatuotteiden 14,3 prosenttia 
  • Ruotsin päivittäistavarakauppa on hyvin keskittynyttä; suurimmat toimijat ICA, Axfood ja Coop
  • Foodservice -markkinoiden arvo kasvaa
  • Private label-tuotteiden vahva asema kaupan valikoimissa hieman vahvistui edelleen
  • Punaisen lihan laskeva kysyntä korvautuu kanatuotteilla ja kasvisperäisillä ruokatuotteilla; luomuotteiden kasvu markkinoilla on merkittävää

Markkinaosuudet

  • Markkinakakkonen ruokamakkaroiden lähes 20 prosentin ja leivänpäällisten lähes 15 prosentin valmistajaosuudella; kanatuotteiden markkinakolmonen 15 prosentin osuudella vuonna 2019
  • Atrian toimittajaosuudet kasvavilla Foodservice -markkinoilla ovat merkittäviä
  • Vahva private label -toimittaja

Kilpailuasema

  • Markkinoiden suurimmat toimijat ovat Atria Ruotsi ja Scan AB
  • Markkinoista noin 25 prosenttia on pienyrityksillä, joiden liikevaihto on alle 5 miljoonaa euroa

Liiketoiminnan ajurit

  • Kattavat, muuntojoustavat tuoteryhmät ja palvelut
  • Arvostettuja, myös kansainvälisesti kilpailukykyisiä brändejä
  • Hyvä tuoteryhmä- ja brändijohtaminen
  • Asiakkaiden ja kuluttajien arvostama, innovatiivinen ja vastuullinen toimija 

TUTUSTU TARKEMMIN ATRIA RUOTSIIN