Markkina-asema Ruotsissa

Markkinat

  • Makkaroiden ja leivänpäällisten markkinoiden arvo Ruotsissa vuonna 2017 oli noin 862 miljoonaa euroa; Atrian edustamien tuoreiden kanatuotteiden arvo oli noin 190 miljoonaa euroa
  • Makkaroiden ja leivänpäällismarkkinoiden arvonmuutos oli 1,0 prosenttia; tuoreiden siipikarjatuotteiden keskimääräinen vuosikasvu noin 10 prosenttia 
  • Ruotsin päivittäistavarakauppa on hyvin keskittynyttä; suurimmat toimijat ICA, Axfood ja Coop
  • Private label-tuotteiden vahva asema kaupan valikoimissa vahvistuu edelleen
  • Punaisen lihan laskeva kysyntä korvautuu kanatuotteilla ja kasvisperäisillä ruokatuotteilla; luomuotteiden kasvu markkinoilla on merkittävää

Markkinaosuudet

  • Makkaroiden ja leivänpäällisten markkinakakkonen 16,3 prosentin osuudella; kanatuotteiden markkinakolmonen 9 prosentin osuudella vuonna 2017
  • Atrian toimittajaosuudet kasvavilla Foodservice-markkinoilla sekä konseptiliiketoiminnoissa merkittäviä ja kasvavia
  • Vahva private label -toimittaja

Kilpailuasema

  • Markkinoiden suurimmat toimijat ovat Atria Ruotsi ja Scan AB
  • Markkinoista noin 25 prosenttia on pienyrityksillä, joiden liikevaihto on alle 5 miljoonaa euroa

Liiketoiminnan ajurit

  • Tuottavuus ja toiminnallinen tehokkuus
  • Kattavat, muuntojoustavat tuoteryhmät ja palvelut
  • Useita arvostettuja, myös kansainvälisiä brändejä
  • Asiakkaiden ja kuluttajien arvostama, innovatiivinen ja vastuullinen toimija 

TUTUSTU TARKEMMIN ATRIA RUOTSIIN

 

Atria Ruotsi on raportoitu omana segmenttinään 1.1.2018 alkaen. Liikevaihtoluku on vuoden 2017 vertailuluku. Viimeisimmät raportoidut luvut löydät täältä.