Markkina-asema Ruotsissa

Markkinat

  • Ruokamakkaroiden ja leivänpäällisten markkinoiden arvo Ruotsin päivittäistavarakaupassa vuonna 2018 oli noin 800 miljoonaa euroa; Atrian edustamien tuoreiden kanatuotteiden arvo oli noin 190 miljoonaa euroa
  • Makkaroiden ja leivänpäällismarkkinoiden arvonmuutos oli 0,5 prosenttia ja kanatuotteiden 6,5 prosenttia 
  • Ruotsin päivittäistavarakauppa on hyvin keskittynyttä; suurimmat toimijat ICA, Axfood ja Coop
  • Foodservice -markkinoiden arvo kasvaa
  • Private label-tuotteiden vahva asema kaupan valikoimissa hieman vahvistui edelleen
  • Punaisen lihan laskeva kysyntä korvautuu kanatuotteilla ja kasvisperäisillä ruokatuotteilla; luomuotteiden kasvu markkinoilla on merkittävää

Markkinaosuudet

  • Ruokamakkaroiden ja leivänpäällisten markkinakakkonen päivittäistavarakaupassa 16 prosentin osuudella; kanatuotteiden markkinakolmonen 12 prosentin osuudella vuonna 2018
  • Atrian toimittajaosuudet kasvavilla Foodservice -markkinoilla sekä konseptiliiketoiminnoissa merkittäviä ja kasvavia
  • Vahva private label -toimittaja

Kilpailuasema

  • Markkinoiden suurimmat toimijat ovat Atria Ruotsi ja Scan AB
  • Markkinoista noin 25 prosenttia on pienyrityksillä, joiden liikevaihto on alle 5 miljoonaa euroa

Liiketoiminnan ajurit

  • Kattavat, muuntojoustavat tuoteryhmät ja palvelut
  • Arvostettuja, myös kansainvälisesti kilpailukykyisiä brändejä
  • Hyvä tuoteryhmä- ja brändijohtaminen
  • Toiminnan ja toimintaketjun tehokkuus
  • Asiakkaiden ja kuluttajien arvostama, innovatiivinen ja vastuullinen toimija 

TUTUSTU TARKEMMIN ATRIA RUOTSIIN