Markkina-asema Ruotsissa

Markkinat

  • Ruokamakkaroiden ja leivänpäällisten markkinoiden arvo Ruotsin päivittäistavarakaupassa vuonna 2020 oli noin 1,3 miljardia euroa; Atrian edustamien tuoreiden kanatuotteiden arvo oli 284 miljoonaa euroa
  • Makkaroiden ja leivänpäällismarkkinoiden arvonmuutos oli 12 prosenttia ja tuoreiden kanatuotteiden 18,8 prosenttia 
  • Ruotsin päivittäistavarakauppa on hyvin keskittynyttä; suurimmat toimijat ICA, Axfood ja Coop
  • Food Service -markkinoiden arvo kasvaa
  • Private label-tuotteilla vahva asema kaupan valikoimissa 
  • Punaisen lihan kysynnän laskua korvaa kanatuotteet ja kasvisperäiset vaihtoehdot; luomuotteiden kasvu markkinoilla on merkittävää

Markkinaosuudet

  • Markkinakakkonen ruokamakkaroiden noin 19 prosentin ja leivänpäällisten lähes 14 prosentin valmistajaosuudella; kanatuotteiden markkinakolmonen 17 prosentin osuudella vuonna 2020
  • Atrian toimittajaosuudet Foodservice -markkinoilla ovat merkittäviä
  • Vahva private label -toimittaja

Kilpailuasema

  • Markkinoiden suurimmat toimijat ovat Atria Ruotsi ja Scan AB
  • Markkinoista noin 25 prosenttia on pienyrityksillä, joiden liikevaihto on alle 5 miljoonaa euroa

Liiketoiminnan ajurit

  • Kattavat, muuntojoustavat tuoteryhmät ja palvelut
  • Arvostettuja, myös kansainvälisesti kilpailukykyisiä brändejä
  • Hyvä tuoteryhmä- ja brändijohtaminen
  • Asiakkaiden ja kuluttajien arvostama, innovatiivinen ja vastuullinen toimija 

TUTUSTU TARKEMMIN ATRIA RUOTSIIN