Markkina-asema Suomessa

Markkinat

  • liha- ja lihatuotemarkkinoiden arvo yhteensä noin 2,8 miljardia euroa
  • lihanjalostustuotteiden volyymikasvu päivittäistavarakaupassa 1–2 prosenttia vuositasolla, arvonkasvu 3 prosenttia vuonna 2018
  • keskittynyt päivittäistavarakauppa; suurimmat toimijat S- ja K-ryhmä yhteensä noin 80 prosentin osuudella ja Lidl noin 10 prosentin osuudella 
  • lihankulutuksen kotimaisuusaste noin 80 prosenttia; keskipitkällä aikavälillä siipikarjanlihan kulutus kasvaa, sianlihan kulutus pysyy ennallaan, naudanlihan vähenee
  • liha- ja lihanjalostustuotteiden kuluttajakaupassa voimakas hintakilpailu
  • kaupan omien merkkien (private label) osuus merkittävä, voimakkain kasvu tasaantunut

Markkinaosuudet

  • päivittäistavarakaupan markkinajohtaja edustamissaan tuoteryhmissä noin 24 prosentin toimittajaosuudella 
  • Food Service -sektorin markkinajohtaja noin 22 prosentin osuudella arvossa mitattuna
  • vahva private label -toimija 

Kilpailuasema

  • suurimmat toimijat Atria Suomi ja HKScan Finland Oy
  • Atria on teurastamoteollisuuden markkinajohtaja

Liiketoiminnan ajurit

  • tuottavuus, ketjun tehokkuus, suuri mittakaavaÂ
  • vahva ja tunnettu brandi
  • erinomainen kaupallisesti
  • kuluttajien arvostama, vastuullinen toimija

Tutustu tarkemmin Atria Suomeen