Atria Suomen markkina-asema

Markkinat

  • liha- ja lihatuotemarkkinoiden arvo yhteensä noin 2,6 miljardia euroa
  • lihanjalostustuotteiden volyymikasvu päivittäistavarakaupassa 1–2 prosenttia vuositasolla
  • keskittynyt päivittäistavarakauppa; suurimmat toimijat S- ja K-ryhmä noin 80 prosentin osuudella 
  • lihankulutuksen kotimaisuusaste 81 prosenttia; keskipitkällä aikavälillä siipikarjanlihan kulutus kasvaa, sianlihan kulutus pysyy ennallaan, naudanlihan vähenee
  • liha- ja lihanjalostustuotteiden kuluttajakaupassa voimakas hintakilpailu
  • kaupan omien merkkien (Private label) osuus merkittävä, voimakkain kasvu tasaantunut

Markkinaosuudet

  • päivittäistavarakaupan markkinajohtaja edustamissaan tuoteryhmissä noin 27 prosentin toimittajaosuudella 
  • Food Service -sektorin markkinajohtaja noin 24 prosentin osuudella arvossa mitattuna
  • vahva Private label -toimija 

Kilpailuasema

  • suurimmat toimijat Atria Suomi ja HKScan Finland Oy
  • Atria teurastamoteollisuuden markkinajohtaja

Liiketoiminnan ajurit

  • tuottavuus, ketjun tehokkuus, suuri mittakaava 
  • vahva ja tunnettu brändi
  • erinomainen kaupallisesti
  • kuluttajien arvostama, vastuullinen toimija

Tutustu tarkemmin Atria Suomeen