Markkinat
- liha- ja lihatuotemarkkinoiden arvo yhteensä noin 2,8 miljardia euroa
- lihanjalostustuotteiden volyymikasvu päivittäistavarakaupassa 1–2 prosenttia vuositasolla, arvonkasvu 3 prosenttia vuonna 2018
- keskittynyt päivittäistavarakauppa; suurimmat toimijat S- ja K-ryhmä yhteensä noin 80 prosentin osuudella ja Lidl noin 10 prosentin osuudella
- lihankulutuksen kotimaisuusaste noin 80 prosenttia; keskipitkällä aikavälillä siipikarjanlihan kulutus kasvaa, sianlihan kulutus pysyy ennallaan, naudanlihan vähenee
- liha- ja lihanjalostustuotteiden kuluttajakaupassa voimakas hintakilpailu
- kaupan omien merkkien (private label) osuus merkittävä, voimakkain kasvu tasaantunut
Markkinaosuudet
- päivittäistavarakaupan markkinajohtaja edustamissaan tuoteryhmissä noin 24 prosentin toimittajaosuudella
- Food Service -sektorin markkinajohtaja noin 22 prosentin osuudella arvossa mitattuna
- vahva private label -toimija
Kilpailuasema
- suurimmat toimijat Atria Suomi ja HKScan Finland Oy
- Atria on teurastamoteollisuuden markkinajohtaja
Liiketoiminnan ajurit
- tuottavuus, ketjun tehokkuus, suuri mittakaavaÂ
- vahva ja tunnettu brandi
- erinomainen kaupallisesti
- kuluttajien arvostama, vastuullinen toimija
Tutustu tarkemmin Atria Suomeen