Vahvat brändit vauhdittavat Atrian kasvua

Vahvat alueelliset ja kansainväliset tuotemerkit ovat olennainen osa Atrian arvoa ja Terveen Kasvun strategiaa. Atrialla on hallussaan kymmeniä arvostettuja ja menestyviä brändejä ja niiden alabrändejä. Lähes kaikilla brändeillä on ykkös- tai kakkosasema markkinoillaan. Investoimalla vahvoihin brändeihinsä  Atria turvaa nykyisten tuoteryhmiensä ja palveluidensa kilpailukykyä ja helpottaa uusien tuoteryhmien ja ruoka-alan innovaatioiden tuomista markkinoille. 

Tutustu Atrian brändeihin ja niiden tarinoihin. Vanhin niistä – Lithells – on yli 100-vuotias, kansainvälisin  – Sibylla – löytyy lähes 20 eri maasta ja yksi – Atria – on maassaan ruoka-alan tunnetuin merkki. Atrian brändien lyhyet tarinat on esitetty ikäjärjestyksessä.

1907

Helmikuussa 1907 nuori, 21-vuotias lihakauppias Oskar Lithell avasi pienen kellarimyymälän Ruotsin Kumlassa. Toiminta alkoi käsikäyttöisen lihamyllyn avulla, mutta kasvoi lopulta yhdeksi Ruotsin tunnetuimmista elintarvikebrändeistä. Atria osti Lithells AB:n vuonna 1997.

1920

Maks & Moorits tuotemerkin juuret ovat vuonna 1910 perustetutussa virolaisessa AS Valga Lihatööstus -yhtiössä. Yhtiö ja sen luoma tuotemerkki siirtyivät Atrian omistukseen vuonna 2005.

1920 

Tanskalainen Axel Aalbaek perusti ensimmäisen lihakauppansa Jyllantiin vuonna 1920 ja aloitti pian omien makkaroiden ja lihatuotteiden valmistuksen. 50-luvulla perheyrityksen sijaintipaikaksi vakiintui Jyllannin Farre, jossa oma myymälä on edelleen. Yritys erikoistui rohkeasti jo 2000-luvun alussa luomutuotteisiin. Nyt Aalbaek on yksi Euroopan menestyneimmistä, premium-luokan luomuleivänpäällisten tuotemerkeistä. Yritys tuotemerkkeineen siirtyi Atrialle vuonna 2015.

1927

Carl. A. Carslsonsin Lihaleikkaamo perustettiin Ruotsin Arbohon vuonna 1927. Carl ja hänen veljensä Knut alkoivat silloin valmistaa ja myydä makkaraa, sylttyä ja pasteijoita liikkeessään Arbogan torilla. Atrialle tuotemerkki siirtyi Sardus AB:n hankinnan myötä vuonna 2007.

1932

Oskar Lithells ja hänen 1900-luvun alussa nopeasti kasvanut perheyrityksensä ovat myös Sibylla-tuotemerkin takana. Ensimmäiset hot dogit valmistuivat Lithellsin makkaratehtaassa vuonna 1932. Hot dogien mausta tuli niin kuninkaallinen, että uutuustuotteelle haluttiin myös kuninkaallinen nimi: Sibylla-nimi onkin lainattu suoraan Ruotsin silloiselta prinsessalta. Atrian omistukseen Sibylla siirtyi Lithells-brändin mukana vuonna 1997.

1950

Aage Jensenin perusti 3-Stjernetin vuonna 1950. Hän oli teurastaja, joka oli kiinnostunut salamin tuottamisesta. Hän kokeili salamin valmistamista omassa pienessä toimipisteessään ja ajoi sitten tavarajunilla ympäriinsä myymässä tekemiään makkaroita. Vuonna 1967 Jensen perusti 3-Sjternetin tehtaan Tanskan Horsensiin. Atrialle tuotemerkki siirtyi Sardus AB:n hankinnan myötä vuonna 2007.

1963

Suomen arvostetuimpiin elintarvikemerkkeihin kuuluva Atria perustettiin vuonna 1963 suomalaisten osuusteurastamoiden keskusliikkeen (TLK) tuotemerkiksi. Atria sai merkin käyttöönsä vuonna 1992, kun TLK-organisaatio purettiin. Jo tuolloin arvostettu tuotemerkki otettiin koko konsernin nimeksi vuonna 1994. Nykyisen hahmonsa merkki sai 1990-luvun alussa.  

1965

Ruotsalaisen Lagerbergs-tuotemerkin juuret ulottuvat vuoteen 1965. Yrityksen toimintaan kuuluu broilereiden kasvatus, teurastus, paloittelu ja jalostus. Atria hankki Lagerbergsin omistukseensa vuonna 2016.

1970

Pastejköketin taustalla on perinteinen ruotsalainen lihajalosteiden valmistaja Skötjvists Livsmedel AB. Se alkoi vuonna 1970 valmistaa maksa- ja lihapasteijaa nimellä Pastejköket. Atrialle tuotemerkki siirtyi Sardus AB:n hankinnan mukana vuonna 2007.

1974

Lönnenberga-kinkun resepti juontaa juurensa aina 1930-luvulle saakka, jolloin jämtlantilainen lihamestari Hugo Hedman kehitti sen.  Nimen Lönnenberga otti käyttöön vuonna 1974 Hugon poika Lars Hedman. Atrialle tuotemerkki siirtyi Sardus AB:n hankinnan osana vuonna 2007.

1987

Ridderheims syntyi vuonna 1987 yksityisyrittäjä Christer Ridderheimsin kotikeittiössä. Intohimosta ruokaan hän alkoi yhdessä Peter Grönvallin kanssa valmistaa suolakurkkuja ja sittemmin muitakin herkuttelutuotteita Göteborgin putiikkeihin. Atria hankki Ridderheims-tuotemerkin käyttöönsä vuonna 2008.

1989

Venäläisen CampoMos-tuotemerkin historia juontaa juurensa vuoteen 1989, jolloin lihanjalostusyhtiö OOO Campomos aloitti toimintansa Moskovassa. Atria hankki yhtiön ja samalla sen tuotemerkin vuonna 2008.

1996

Venäläisen Pit-Product tuotemerkin juuret ulottuvat vuoteen 1996, jolloin perustettiin pietarilainen Pit-Product -yritysryhmä. Atria hankki Pit-Productin omistukseensa vuonna 2005.

1993

Virolainen Wõro Kommerts AS perustettiin sianlihan ja lihatuotteiden tuottajaksi vuonna 1993. Atria hankki sen ja tuotemerkki Wõron käyttöönsä vuonna 2008.

1994

Virolainen Vastse-Kuutse oli alun perin yhtiö, joka perustettiin vuonna 1994 Etelä-Viron Põlvamaalla. Yrityksen ydinliiketoimintaa olivat sianlihan, makkaran ja kinkkujen tuotanto. Atria hankki Vatste-Kuutsen ja tuotemerkki VK:n vuonna 2008.

1996

Suomalaisen Liha- ja Säilyke Oy:n tuotteet koottiin 1990-luvulla Forssan-tuotemerkin alle, ja tuotemerkkiä terästettiin iskulauseella ”Forssan mukana makujen maailmaan”. Atria hankki Liha ja Säilyke Oy:n sekä tuotemerkki Forssan omistukseensa vuonna 1999.

1994

Wilhelm-sarjan tuotteet lanseerattiin alun perin vuonna 1994 nimellä Mestari Wilhelm. Silloin sarjaan kuului muun muassa grillimakkaroita, nakki, lihapyörykkä ja sinappi. Myöhemmin vuonna 1999 tuotemerkistä tuli Wilhelm ja se keskittyi A-luokan grillimakkaroihin. 

2011

Atria Bravuuri -tuotteet kehitettiin Suomessa vuonna 2011 vastaamaan kuluttajien muuttuneisiin ruoanlaittotarpeisiin. Bravuuri tarjoaa samassa paketissa kaikki tarvittavat ainekset helppoa ja nopeaa ateriaa varten.

2011

Atria Kulinaari -tuoteperheen laadukkaat, korkeatasoiset ja lihapitoisuudeltaankin korkeat leivänpäällistuotteet lanseerattiin Suomessa vuonna 2011.