Tiedotteet

Atrialainen naudanliha osaksi avointa ruokaketjua

22.4.2013 10:30

Atria kertoo nyt myös naudanlihatuotteissaan tuotantotilan nimen ja paikkakunnan. Lihan alkuperätieto löytyy keväällä muun muassa Atria Kulinaari –tuotteista.

Atrialainen naudanlihaketju avautuu kuluttajille. Tämä tuli mahdolliseksi, kun Euroopan nykyaikaisimpiin lukeutuva Kauhajoen uusi nautateurastamo otettiin käyttöön vuoden 2013 alusta. Teurastamon ja leikkaamon uusi teknologia mahdollistaa lihan alkuperämerkinnän liittämisen pakkauksiin. Ensi vaiheessa naudanlihan arvo-osat eli fileet ja paistit ovat jäljitettävissä.

Jo teurastamon suunnitteluvaiheessa mietittiin ratkaisut, joilla saavutetaan mahdollisimman hyvä lopputulos laatu, tuoteturvallisuus, jäljitettävyys ja eläinten hyvinvointi huomioiden. Vuosien työ pitää sisällään useita Atrian omia ratkaisuja.

Tuottajan esitallentamat eläimen yksilöintitiedot kulkevat korvamerkissä tilalta edelleen teurastamon järjestelmään. Tiedonkulkuprosessi on tehty niin aukottomaksi, että tuote ei pääse eteenpäin vajavaisilla tiedoilla. Tuotteita tarkistetaan useassa eri vaiheessa, mm. ennen leikkuuta, jotta ruhotiedot ovat oikein.

– Aukottomasti toimiva jäljitettävyysketju on osoitus Atrian ammattilaisten lihateknologia- ja prosessikehittämisen osaamisesta, Atria Suomi Oy:n lihaliiketoiminnan johtaja Matti Perälä kertoo tyytyväisenä.

Markkinajohtajan vahva sitoutuminen

Atria käyttää kaikissa Atria-tuotemerkin tuotteisiin vain suomalaista lihaa. Atria hankkii kaiken naudan, sian ja siipikarjan lihansa sopimustuottajilta, jotka ovat sitoutuneet sekä eläimen että ympäristön kannalta vastuulliseen tuotantotapaan. Naudanlihan tuottajat ja tuotantotavat esitellään tarkemmin Atrian verkkosivuilla osoitteessa: www.atria.fi/jaljitettavyys.

Atria käsittelee 40 prosenttia suomalaisesta naudanlihasta. Markkinajohtajana Atria pystyy kehittämään ja investoimaan naudanlihaketjuunsa. Teollisesti pakattu jauheliha, mureutus-prosessin tuonti teolliseen mittakaavaan ja Takuumurea-tuoteperheen lanseeraus ovat kaikki Atrian lanseeraamia. Atria onkin sitoutunut vahvasti suomalaiseen naudanlihaan.

Lisätietoja:

johtaja Matti Perälä, puh. 0400 803 445.

Tilavierailut:

Kotimaisen tuotantotavan avaamiseksi Atria Suomi järjesti syksyllä 2012 ensimmäisenä suomalaisena lihatalona vierailuja sikatiloilleen. Tilavierailut osoittautuivat menestyksiksi. Atria nyt tarjoaa lehdistölle mahdollisuuden vierailla myös naudanlihan sopimustuotantotiloillaan. Vierailuista tuotantotiloille voi sopia Atrian asiakkuuspäälliköiden kanssa:

Läntinen Etelä-Suomi: Annika Kilpiö, p. 040 661 3975
Etelä- ja Keski-Pohjanmaa, Keski-Suomi: Raimo Murtoniemi, p. 0400 664 714
Itäinen Etelä-Suomi: Elina Juutinen, p. 040 358 3628
Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala: Juha Ryhänen, p. 040 848 9907
Pohjois-Pohjanmaa, Kainuu, Lappi: Matti Myllylä, p. 0400 281 832


Atria Oyj on voimakkaasti kasvava ja kansainvälistyvä, suomalainen elintarvikealan yritys. Atria on yksi johtavista ruoka-alan yrityksistä Suomessa, Pohjoismaissa, Venäjällä ja Baltian alueella.

Atrian liikevaihto vuonna 2012 oli 1 343,6 miljoonaa euroa ja sen palveluksessa oli keskimäärin 4 898 henkilöä. Konserni jakaantuu neljään liiketoiminta-alueeseen. Ne ovat Atria Suomi, Atria Skandinavia, Atria Venäjä ja Atria Baltia.

Atrian asiakasryhmiä ovat päivittäistavarakauppa, Food Service -asiakkaat ja alan teollisuus. Lisäksi sillä on omiin tuotemerkkeihin perustuvaa Fast Food -konseptiliiketoimintaa.

Atrian juuret ulottuvat vuoteen 1903, jolloin perustettiin sen vanhin omistajaosuuskunta.

Atria Oyj:n osakkeet listataan Nasdaq OMX Helsinki Oy:ssä.

Avainsanat

Olemme päivittäneet verkko- ja mobiilipalveluidemme tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen ("GDPR") vaatimuksia. Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme verkko- ja mobiilipalveluidemme käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta. Lue lisää.

Ok