Kun Tikkalan veljekset tekivät somessa Torpparinmäestä kuuluisan

Kun Tikkalan veljekset tekivät somessa Torpparinmäestä kuuluisan

ARTIKKELI LISÄTTY 27.4.2017

 

Torpparinmäen some-markkinointi
Video

Torpparinmäen some-markkinointi

Teemu ja Ilari Tikkala ovat tulleet tunnetuksi Torpparinmäen K-supermarketin kauppiaina erityisesti näkyvyydellään sosiaalisessa mediassa, jossa Facebook on tärkein kanava. Somessa veljekset saavat henkilökohtaisen kontaktin ihmisiin.

Teemu ja Ilari Tikkala ovat torpparinmäkeläisille tuttuja jo kouluvuosiltaan. Korkeakoulutetut veljekset kouliutuivat kauppiaiksi isänsä leivissä. Kun ajatus yrittäjyydestä kypsyi, oli selvää, että veljekset yrittävät yhdessä.

He juhlistivat paluutaan lapsuusmaisemiin kaupan seinälle ripustetulla suurella lakanalla, jotta naamat tulisivat uudelleen tutuiksi. Mutta laajalti tunnettuja heistä on tullut some-osaajina. Ensimmäisen vuoden jälkeen lehtimainonnasta on siirrytty sosiaalisen median hyödyntämiseen.

Oletteko somettamisen mestareita henkilökohtaisessa elämässännekin?
– Emme ole oikeastaan ollenkaan somessa, veljekset naurahtavat.

Kyse onkin siitä, mitä kauppiaat ovat valmiita tekemään kaupankäynnin eteen.
– Somessa saamme henkilökohtaisen kontaktin ihmisiin. He lähettävät viestejä meille ja me vastaamme omalla nimellämme, se on suoraa vuorovaikutusta, Ilari Tikkala toteaa.

Näin kauppiaille tarjoutuu koko ajan mahdollisuus oppia tekemästään ja parantaa toimintaansa.

"Somessa saamme henkilökohtaisen kontaktin ihmisiin."

100 prosenttia Facebookiin

Facebook ja Instagram riittävät markkinointikanaviksi, kun tietää pari jippoa.
– Markkinointia pystyy kohdistamaan tietyille kohderyhmille esimerkiksi muutaman kilometrin säteellä. Helsingin Sanomien mainoksen hinnalla tavoitamme viikonlopun aikana puolet Helsingistä.

Mainosbudjetti on enää kolmasosan siitä, mitä aluksi kului lehtimainontaan, mutta sillä saavutetaan huomattavasti paremmat tulokset. Tosin aivan kylmänä ei some-markkinointiin auta rynnätä.
– Kalakampanjat eivät varmasti alkuun olisi toimineet Facebookissa, sillä kalakauppa on luottamuskauppaa, ja luottamus pitää rakentaa hiljalleen, Teemu Tikkala sanoo.

Mainosbudjetti on enää kolmasosan siitä, mitä aluksi kului lehtimainontaan.

Veljekset laskevat somen ansioksi joustavuuden. He toteuttavat markkinointia fiilispohjalta, ilman rajoitteita. Tulokset ovat hämmentäviä.
– Itsenäisyyspäivänä päätimme myydä muikunmätiä. Sitä meni päivän aikana saman verran kuin normaalisti kuukaudessa.
Tuotekuvalla ja tarjouksella voi siis olla voimaa. Enemmän veljekset kuitenkin harrastavat imagomainontaa, joka tuo
esiin valikoimaa.
– Kerromme somessa tarjonnastamme. Kuten siitä, jos meillä on suomalaista karitsaa, jonka lihamestarimme paloittelee paikan päällä. Hintatietojen lisäksi kampanjoihin voi liittyä video tilalta, jolla vierailimme hiljattain.

Tärkeää on toistuvuus.
– Markkinointi ei toimi, ellei se ole toistuvaa. Laitamme kuitenkin päivityksiä sattumanvaraisesti, joskus monta kertaa päivässä, toisinaan emme mitään moneen päivään, kauppiaat paljastavat.

"Markkinointi ei toimi, ellei se ole toistuvaa."

Täsmäiskuna kinkkuvideo

Nykykauppiaan tärkeimmältä työkalulta vaikuttaa älypuhelin, jolla voi tehdä vaikka videoita. Aivan itse kauppiaat eivät kuitenkaan kaikkea ole tehneet: eniten huomiota keränneet videot ovat ammattilaisten käsialaa.
– Olemme tehneet kolme minivideota täsmäiskuina sesonkiaikoihin, viimeisimpänä teimme kinkkuvideon.

Some-markkinoinnista on ollut K-supermarket Torpparinmäen kauppiaiden parin vuoden mittaisella uralla suunnattomasti iloa. Veljesten aktiivisuus on pantu merkille myös koko ketjussa. Harva kauppias pistää itsensä samalla tavalla likoon.
– K-ryhmässä kauppias tuo lisäarvon. Meidän mielestämme kauppiaan roolia pitäisi tuoda enemmän esille.
Sama pätee huolella rakennettuun valikoimaan, jossa on suoratoimittajien tuotteita. 


– Jos et markkinoi erikoisuuksiasi, harva löytää niitä. Premium-tuotteita ostava tietää varmasti muutenkin jo kaiken olennaisen, mutta potentiaalinen ostaja ei löydä tuotteita ilman some-markkinointia, veljekset pohtivat.

Tämän kaiken ansiosta kauppa sai asiakaskyselyssä parhaan arvosanan. Siinä kysyttiin positiivisinta mielikuvaa paikallisista tuotteista.

Älypuhelin vaikuttaa nykykauppiaan tärkeimmältä työkalulta.

Teksti: Marjaana Nelimarkka

Kuvat: Eero Kokko

Osallistu keskusteluun