"Teollisuudella ja kaupalla on yhteinen ongelma"

"Teollisuudella ja kaupalla on yhteinen ongelma"

ARTIKKELI LISÄTTY 29.6.2016

K-ryhmällä on eritasoisia kumppaneita, joiden kanssa se pyrkii yhteisvoimin kasvattamaan myyntiään.

K-ketjussa on havahduttu siihen, että teollisuudella ja kaupalla on ”yhteinen ongelma”: kuluttaja pitäisi saada arvostamaan kotimaista ja hyvää ruokaa, eikä näkemään ruokaa vain säästökohteena.

– Kun tavarantoimittaja ymmärtää, mikä on strateginen suuntamme ja pystyy mukauttamaan toimintansa siihen, pääsemme parhaaseen tulokseen. Silloin vaikuttavuus kuluttajaan on voimakkain, Ruokakeskon ostojohtaja Jyrki Karlsson sanoo.

Kun tavarantoimittaja ymmärtää, mikä on strateginen suuntamme ja pystyy mukauttamaan toimintansa siihen, pääsemme parhaaseen tulokseen.

Ruokakesko on jakanut tavarantoimittajansa kolmelle tasolle. Niin kutsutun kumppanuuspyramidin perustan muodostavat toimittajat, joilta edellytetään lähinnä toimitusvarmuutta ja kilpailukykyisiä hintoja. Tasolla kaksi vaihdetaan tietoa sekä tehdään yhteistä myyntiä ja markkinointia. Harvat ja valitut tavarantoimittajat yltävät pyramidin ylimmälle tasolle, jossa kehitetään yhdessä liiketoimintaa.

Haluja pyramidin huipulle on, mutta pelkkä tahtotila ei riitä. Tasolla kolme K-ketju edellyttää tavarantoimittajilta myös resursseja, joilla toimintaa voidaan lähteä kehittämään.

– Kaupan näkökulmasta ei ole niin tärkeää, kenen valmistajan tuotetta kuluttaja ostaa. Meitä kiinnostaa se, että kuluttaja ostaisi joka kauppareissulla kymmenellä eurolla enemmän suomalaisia tuotteita. Se on paras tapa kasvattaa markkinaa Suomessa, jossa väkiluku ei juuri kasva, Karlsson toteaa.

Meitä kiinnostaa se, että kuluttaja ostaisi joka kauppareissulla kymmenellä eurolla enemmän suomalaisia tuotteita.

Tuoteryhmien johtavat toimittajat ovat Karlssonin mukaan tuoteryhmien parhaita asiantuntijoita, ja sen pitäisi näkyä myös ideoissa.

– Toki myös me keksimme, miten asioita voisi kehittää, mutta odotan toimittajilta aktiivisuutta, oman tuoteryhmän ja ruokatrendien laajaa tuntemusta sekä näkemystä siitä, miten ne tulevat vaikuttamaan.

Teksti: Outi Airaksinen
Kuva: Kesko

Lue myös:

Kolumni: Yhteinen missio

"Yhteistyö pienentää kaikkien riskiä"

Osallistu keskusteluun