Suomen rakastetuin ruokakauppa

Suomen rakastetuin ruokakauppa

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 9.1.2019

Kauppias Markku Hautalan toimintaa ohjaavat vahvat visiot. Hänen tavoitteensa ei ole Suomen paras, vaan Suomen rakastetuin ruokakauppa.

Jo lapsena kauppiaskulttuuria imenyt Markku Hautala pyrkii Järvenpään K-Citymarketissa rakentamaan fanikulttuuria. Siinä hän on onnistunut, jos mitataan kuinka paljon kauppaa kuvataan, esitellään Suomessa ja maailmalla – ja kopioidaan.

Vuonna 2017 Kesko valitsi K-Citymarket Järvenpään Suomen parhaaksi. Kaupassa oli toteutettu evoluution sijaan revoluutio.

– Toimme kauppaan uusia elementtejä, kuten appelsiinimehuaseman, pizzan, sushin ja ananaksen kuorimalaitteen, joiden avulla vien kauppaa kohti elämystä, Hautala kuvailee.

Merkitsevää kauppiaalle on onnistua rakentamaan jotain, joka rikastaa ihmisten arkea.

– Miten voimme parantaa niiden ihmisten elämää, jotka asuvat tällä alueella? Se on olennaista. Kun 50 000 ihmistä käy kaupassa joka viikko, meillä on mahdollisuus vaikuttaa elämysten kautta, Hautala sanoo.

"Kun 50 000 ihmistä käy kaupassa joka viikko, meillä on mahdollisuus vaikuttaa elämysten kautta."

Isossa kuvassa moni asia on Suomessa pielessä.

– Meillä on 5,5-miljoonainen kansa, joka syö keskinkertaista ruokaa. Ihminen on sitä, mitä hän syö! Haluan tarjota intohimoa, hetkiä, positiivisia kokemuksia - hyvän maun paikan. Viemme syömisen kulttuuria parempaa suuntaan, Hautala lataa.


Grocerant – kokonaan uusi taso

Hautalan maailmassa vuoden 2017 maineteot ovat kaukana menneisyydessä. Palkinnon jälkeen on nimittäin tapahtunut paljon. Hautala tutustui kokki Matti Jämséniin, tarjosi hänelle ravintolatilaa kaupan kupeesta ja ehdotti tiivistä yhteistyötä kaupan kehittämiseksi.

Jämsén tarttui tarjoukseen ja perusti ensimmäisen oman ravintolansa Gastro Bar Sesongin. Se on ensimmäinen laatuaan monin tavoin, sillä symbioosi kaupan kanssa on niin vahva, ettei ravintolassa ole lainkaan kylmäsäilytystiloja.

Jotta ravintola voisi elää kaupan valikoimalla, kauppaa on viilattu palvelemaan paremmin paitsi ravintolan, myös nykykuluttajan muuttuvia tarpeita.

– Käytännössä olemme räjäyttäneet kaiken uusiksi viimeisen vuoden aikana, Hautala kuvailee muutoksen laajuutta.

"Käytännössä olemme räjäyttäneet kaiken uusiksi viimeisen vuoden aikana."

Uusiksi ovat menneet lihan- ja kalankäsittelyhuoneet, jäähdyttämöt, terminaalikylmiö, ruoanvalmistushuone ja leipomo. Lisäksi kauppaan on tullut uusi sushitehdas ja jäätelötehdas.

– Ytimessä on ranskalainen tori. Vihannesosastomme viihtyisyyttä lisäävät viherseinämät, ja hevi-osastolta saa myös tuorepuristettua appelsiinimehua sekä napin painalluksella kuoriutuvan ananaksen. Tuoreet leivät leipoo Fazer-leipomo, sushilinjaston jonoja häivytimme joulukuussa toisella linjastolla. Kalatiskimme palvelee koko viikon ja loppuviikon ajan myymme myös lihaa palvelutiskistä, Hautala kuvailee.

Ytimessä on ranskalainen tori. 


Yhteistyön voimaa

Kauppias Hautalasta kuoriutuu haastattelun edetessä filosofi. Hän paljastaa johtoajatuksekseen sloganin “jos aikoo elää hyvän elämän, täytyy tehdä asioita oikein.”

Tämän tavoitteen toteuttamiseen yhteistyö Kokkien kokin (vm. 2015) kanssa sopii täydellisesti. Kauppias ja kokki sparraavat toisiaan päivittäin.

– Matti Jämsénillä on vahva ymmärrys sellaiseen, mitä ei ole vielä olemassa. Nyt rakennamme Sesonki-akatemiaa, uudenlaista tapaa myydä lämmintä ruokaa, Hautala kuvailee.

Kauppias ja kokki sparraavat toisiaan päivittäin.

Mittavia uudistuksia tehdessään kauppias kuuntelee kokkia tarkalla korvalla.

– Haluamme aina toteuttaa parhaan ratkaisun asiakkaalle – parhaan, jonka ymmärrämme. Pyrimme tekemään asiat oikein ja opimme koko ajan lisää, Hautala summaa.

Ylisanat eivät riitä, kun Hautala kuvailee ravintolan tasoa.

– Puhumme käytännössä Michelin–tähden keittiöstä. Toisaalta ajamme hypermarkethinnoilla vieressä. Tämä nopeus ja hinnoittelun vaikeustaso on älytön, mutta juuri vaikeuskertoimesta syntyy asiakkaalle positiivinen kokemus. Tässä näkyy intohimomme!

Onnistunut yhteistyö kiteytyy marraskuussa lanseerattuun sushikulhoon.

– Matin luomassa yhdistelmässä tulevat esiin kaupan ja ravintolan parhaat puolet. Sushibowl on lounasannos, jossa soi täydellisenä raikkaiden raaka-aineiden valssi. Sen salaisuus on sushitehtaan riisikoneesta napattu riisi, Hautala henkäisee.

Jatkossa K-Citymarket Järvenpäässä on tarjolla myös Sesongin kokkikoulu ja nimikkotuotteita. Tilausta esimerkiksi laadukkaille kastikkeille on. Ja juuri nämä pienet asiat rakentavat kaupasta maailman parhaan ja tekevät Järvenpäästä hyvän paikan asua, kauppias Markku Hautala uskoo.

Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Eero Kokko

Lue myös: 
Crocerant: ravintolan ja kaupan monipuolinen symbioosi