S-ryhmä: Korona toi lisäpontta vaatimukselle ruoan turvallisuudesta

S-ryhmä: Korona toi lisäpontta vaatimukselle ruoan turvallisuudesta

ARTIKKELI LISĂ„TTY 31.3.2021

S-ryhmä keskittyy vastaamaan yksilöllisiä kulutusvalintoja omien arvojensa pohjalta tekevien asiakkaidensa tarpeisiin. Kotimaisuus, hyvinvointi ja vastuullisuus sanelevat yhä pontevammin mitä ostoskoriin päätyy.

Kotimaisuus linkittyy laatuun, luotettavuuteen ja alkuperän avoimuuteen. Hyvinvointia lisää kestävä valinta niin kuluttajan itsensä kuin ympäristön puolesta. Tämä näkyy vegaanisten tuotteiden, kuten kasvipohjaisten ruokajuomien sekä kalan suosiossa.

"Kotimainen kala on hyvä esimerkki tulevaisuuden menestystuotteesta. Lähivuosina veikkaan hyviä markkinoita myös täkäläisille levätuotteille."

– Nyt syödään paljon lohta, mutta kotimainen kala on hyvä esimerkki tulevaisuuden menestystuotteesta, koska siinä yhdistyvät kaikki nuo kuluttajan arvostamat asiat, kuvailee tulevaisuuden ruokavalintoja SOK:n hankintajohtaja Jari Simolin

Jari-Simolin-SOK-2020-highres-2.jpg

– Myös kotimaista lihaa osataan arvostaa, eikä kasvisten tai lihankorvikkeiden lisääntyvä käyttö ole nakertanut sen myyntiä. Lähivuosina veikkaan hyviä markkinoita myös täkäläisille levätuotteille.

"Meidän on reagoitava myös kulutuksen polarisoitumiseen."

– Digiloikka sekä itseavusteisen ostamisen tukeminen kattavine ja läpinäkyvine tuotetietoineen palvelevat kuluttajia parhaiten. Monipuolinen reseptiikka ja houkuttelevat kokkausvinkit ovat osa kaivattua ja arvostettua kokonaispalvelua. Toisaalta meidän on reagoitava myös kulutuksen polarisoitumiseen. Niin edullisimpien kuin kalliimpienkin tuotteiden myynnin kasvu kun saattaa kieliä kuluttajien eriarvoisuuden kasvamisesta.

Kuluttajavalintojen pirstaloituminen pitää kaupan virkeänä jatkossakin. Ruokakaupan ja ravintolan raja-aidan kaatuessa kauppiaan on hyvä tietää, onko oman kaupan vetonaula asiakkaan mielestä sushi, pizza, premium-pihvi vai omatekoinen italialainen jäätelö.

"Korona on antanut terveellisyydelle ja turvalliselle lähituotannolle lisämerkityksen."

– Hyvinvointi on ollut trendinä jo pidempään, mutta korona on antanut terveellisyydelle ja turvalliselle lähituotannolle lisämerkityksen. Uskon sen jäävän ruokavalintojemme kestosanelijaksi.

Teksti: Lea Penttilä
Kuvat: Atria, S-ryhmä

Lue myös:

Ruoasta tuli identiteetin ilmentäjä