Ruokakauppa ja ravintola saman katon alla

Ruokakauppa ja ravintola saman katon alla

ARTIKKELI LISĂ„TTY 19.10.2021

Ruokakaupan ja ravintolan rajat sekoittuvat ja maailmalta tuttu grocerant-ilmiö on valtaamassa Suomenkin. Italialainen Eataly on yksi suurimmista ruokakauppaketjuista, joka yhdistää kauppahallin, supermarketin ja ravintolamaailman saman katon alle.

Grocerant, ruokakaupan ja ravintolan yhdistelmä, on ollut arkipäivää maailmalla jo pidemmän aikaa. Konsepti on nyt hiljalleen rantautumassa myös Suomeen ja voimmekin jo nauttia erilaisia, kaupan raaka-ainetarjontaa hyödyntäviä ravintolatason ruoka-annoksia muutamissa marketeissa Suomen rajojen sisällä. Italian Torinosta lähtöisin oleva Eataly-ketju on kuitenkin yksi alan uranuurtajista maailmalla: se on levittäytynyt jo yli 12 maahan 40 liikkeen voimin.

Yritys pohjautuu 1980-luvulla perustettuun Slow food -organisaatioon, jonka Carlo Petrini perusti pikaruoan vastapainoksi, puolustamaan paikallisia ruokaperinteitä, puhtaita raaka-aineita ja tuottajille maksettavia reiluja korvauksia. Eatalyn perustaja Oscar Farinetti kiinnostui Petrinin ajatuksista. Petrini opetti Farinettille uudenlaisen suhteen ruokaan ja hän sai Farinettiin ymmärtämään, miten paljon ruokaan liittyy paikallista kulttuuria ja arvoja. Nämä ajatukset Farinetti halusi tuoda käytäntöön ideoidessaan Eatalya. Ruoan arvostus ja italialaisten ruokaperinteiden jakaminen ovat Eatalyssa yhä edelleen tärkeässä roolissa.

Farinetti halusi tuoda laadukkaan, herkullisen, puhtaan ja reilun ruoan kaikkien saataville.

Farinetti halusi tuoda laadukkaan, herkullisen, puhtaan ja reilun ruoan kaikkien saataville. Hän suunnitteli kaupasta pienen markkinapaikan, joka täyttyisi eri raaka-aineille omistetuista myyntitiskeistä ja niiden välittömässä läheisyydessä olevista ravintoloista, jotka tarjoilevat asiakkaille ruoka-annoksia samoista laadukkaista tuotteista valmistettuna. Hän toivoi asiakkaiden olevan aktiivisessa roolissa innovatiivisen ruoka- ja juomakokemuksen luomisessa.

Syö mitä ostat, osta mitä syöt

Eatalyn bisnesmalli perustuu kolmeen kulmakiveen: eat, shop, learn – syö, osta, opi. Kaupan sisältä löytyy yksi tai useampia ravintoloita, joissa asiakkaat pääsevät nauttimaan italialaisia makuja ilman turhaa muodollisuutta.

Asiakkaat voivat ostaa Eatalysta ne raaka-aineet, joista ravintolan annos on tehty, ja valmistaa samat annokset omassa kotikeittiössä.

Asiakkaat voivat ostaa Eatalysta ne raaka-aineet, joista ravintolan annos on tehty, ja valmistaa samat annokset vaikka omassa kotikeittiössä. Kaupan ravintoloissa hyödynnetään sesongissa olevia raaka-aineita, koska ne ovat paitsi herkullisimmillaan myös edullisimmillaan. Ravintolat suosivat annoksissa myös hävikkiraaka-aineita, jotka uhkaavat jäädä myymättä kaupan puolella.
– Eatalyssa jokainen kävijä pääsee kokemaan ja oppimaan uutta italialaisesta ruokakulttuurista. Emme koskaan ylikokkaa tai peitä hienojen raaka-aineiden makuja liialla maustamisella. Meillä raaka-aineet maistuvat sellaisilta kuin ovat, Eataly Stockholmin markkinointipäällikkö Bianca Bortolussi kertoo.

Ruokahävikki haltuun

Eatalyssa on omat myyntitiskinsä niin viineille, lihalle, kalalle, juustolle kuin leipomotuotteillekin riippuen kaupan koosta ja sen asiakkaiden tarpeista. Tuore leipä on Farinettille ylpeydenaihe, joten oma leipomo löytyy jokaisesta Eataly-liikkeestä ympäri maailman ja tuoretta leipää on tarjolla vuoden jokaisena päivänä.

Tuore leipä on Farinettille ylpeydenaihe, joten oma leipomo löytyy jokaisesta Eataly-liikkeestä ympäri maailman.

Eataly kannustaa myös asiakkaitaan välttämään ruokahävikkiä, joten he toivovat ihmisten hankkivan raaka-aineita vain oikeisiin tarpeisiin. Jokaisesta italialaisesta kaupungista löytyvä la piazza löytyy myös jokaisesta Eatalysta. Se on tapaamispaikka, johon ihmiset voivat kokoontua syömään, juomaan ja nauttimaan vapaa-ajasta yhdessä ystävien ja perheen kanssa.

Kun tietää mistä ruoka tulee, sitä osaa myös arvostaa enemmän

Eatalyssa panostetaan paljon myös asiakkaiden oppimiseen. Kaupan sisällä järjestetään kokkaus- ja maistelukursseja niin aikuisille, lapsille, kouluryhmille, työporukoille, eläkeläisryhmille kuin yrityksillekin. Niiden tarkoituksena on jakaa tietoa italialaisesta ruokakulttuurista ja gastronomiasta.
– Mitä enemmän ihmiset tietävät ruokien ja tuotteiden taustoista, sitä enemmän he myös nauttivat niistä. Ja sitä paremmin he myös ymmärtävät myös raaka-aineiden hinnoittelua ja antavat niille enemmän arvoa, Bortolussi sanoo.

”Mitä enemmän ihmiset tietävät ruokien ja tuotteiden taustoista, sitä enemmän he myös nauttivat niistä.”

Asiakkaat oppivat lisää ruoasta ja ruokakulttuurista myös jokaisella kauppakäynnillään. Jokaisessa Eatalyssa on esillä tietoja tuottajista, raaka-aineista ja niiden taustoista. Asiakkaat tulevat kauppaan paitsi tekemään ostoksia myös viihtymään – kokit laittavat ruokaa asiakkaiden silmien alla, ja isommissa kaupoissa pääsee tutustumaan esimerkiksi mozzarellan ja pastan valmistukseen.
– Emme halua asiakkaidemme pelkästään ostavan tuotteitamme, vaan myös viihtyvän. Uskomme, että saamme näin elinikäisiä asiakkaita, jotka palaavat meille aina uudelleen, Bortolussi sanoo.


Artikkeli pohjautuu Bianca Bortolussin puheenvuoroon Muuttuva menestyvä ravintola -webinaarissa 7.10.2021. Webinaari oli osa Atria 100 Nuorta Kokkia -koulutusohjelmaa, joka toteutettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti virtuaalisena.

Lue myös:

Kassavirta kasvuun äänen avulla