Ruoan jäljitettävyys on kauppiaalle arkea

Ruoan jäljitettävyys on kauppiaalle arkea

ARTIKKELI LISÄTTY 15.3.2018

Ruoan jäljitettävyys, läpinäkyvyys ja vastuullisuus kietoutuvat yhteen. Niissä on kyse luottamuksesta ja turvallisesta ruoasta. Antibioottivapaus on uusin turvallisen ruoan takuu kuluttajalle. 

K-Citymarket Seinäjoki Jouppi sijaitsee Suupohjantien varrella, lähellä paikallisia ruoantuottajia Atriaa ja Valiota. Kauppias Matti Suominen on kotiutunut Varsinais-Suomesta Etelä-Pohjanmaalle 14 vuodessa, ja ajattelee nyt samoin kuin uskolliset asiakkaansa.

– Jäljitettävyys on turvallista arkea. Se on minun duuniani, ja me kaikki tiedostamme, mistä olemme kotoisin ”olen mitä syön” -tyyppisesti, Suominen toteaa.

Suominen pohtii, että monesti asiaa mietitään turhan hankalasti: jäljitettävyys oli aikoinaan arkipäivää, kun tiedettiin, että kana, jolta kaula katkaistiin, oli naapurista. Nyt ollaan siis palaamassa vanhaan, ei keksimässä mitään uutta.

Jäljitettävyys oli aikoinaan arkipäivää, kun tiedettiin, että kana, jolta kaula katkaistiin, oli naapurista. 

– Kävin lihatiskin läpi tänään, ja paketeissa oli tilan nimiä tästä lähiympäristöstä. Kurikka, Nurmo, Jalasjärvi, Lapua - ne ovat meidän naapureitamme. Kun lukee tilan nimen paketista, se tuo heti turvaa, Suominen sanoo.

Suominen uskoo, että jäljitettävyyden uusi tuleminen on merkittävämpi juttu isoissa kaupungeissa, niille kuluttajille, jotka ovat kauempana tuotannosta. Muutos on asioiden tiedostamista.

– Me täällä Seinäjoella tiedämme, missä olemme, aivan tuotannon keskellä. Olemme aina luottaneet oman paikkakunnan tuotteisiin. Brändi luo puitteet uskottavuudelle: tiedetään, mistä yksittäinen koipi on peräisin. Pystymme luottamaan myös lupaukseen antibioottivapaudesta, kun tuottaja on tuttu ja turvallinen, Suominen kuvailee.

Alkuperä esiin

Isossa kaupassa keinot tuoda tuotteita esiin ovat arkisia. Ne tuotteet, joihin uskotaan, nousevat esillepanossa.

– Pyrimme kaikessa selkeyteen: miten asiakas helpoiten ja mukavimmin asioi kaupassa. Se, että tuomme tuotteet selkeinä kokonaisuuksina näkyvästi esille, palvelee ensisijaisesti asiakasta, mutta myös tuottajaa ja tuotemerkkiä, Suominen sanoo.

Pyrimme kaikessa selkeyteen: miten asiakas helpoiten ja mukavimmin asioi kaupassa. 

– Se oli ensimmäinen askel, sillä se on valvottu ja ihmiset luottavat siihen. Mutta jos mennään tilatasolle, se on kaikkein luotettavin merkintä: ei tarvita enää muita merkkejä, kun liha tulee – sanotaan vaikka – Virtasen Pertin tilalta Kurikasta, Suominen havainnollistaa.

Antibioottivapaudesta lisäarvoa

Antibioottivapaaksi merkitty kana on ollut kuluttajien saatavilla keväästä 2017 lähtien.

– Antibioottivapaus on selkeä lisäarvo. Uskon, että se entisestään vahvistaa sitä, että tämä kehitys tulee jatkumaan. Uskon myös ulkomaalaisten ruokaskandaalien takia, että kehitys vain vahvistuu. Nyt odotan, missä kohtaa ravintolamaailmassa aletaan puhua näistä asioista!

Antibioottivapaudesta povataan seuraavaa alan standardia. Suomalaisten tuottajien käytännöt ovat olleet hyvin päivänvaloa kestäviä ja lähellä antibioottivapautta jo tähänkin asti, mutta käytäntöjen täsmennyksen ansiosta kuluttajille voidaan nyt taata täysin antibioottivapaa broileri ja pian myös possu.

Antibioottivapaudesta povataan seuraavaa alan standardia. 

– Atria on tietysti tässä edelläkävijä, ja antibioottivapaus on ensi alkuun kilpailullinen valtti, joka vahvistaa entisestään ostopäätöstä. On vain ajan kysymys, milloin muutkin alkavat tuottamaan antibioottivapaata lihaa. Siitä tulee tapa, sillä turvallinen ruoka on meidän valtteja viennin näkökulmasta, ja kun se on arkea, se alkaa olla jatkossa vaatimus, Suominen sanoo.

Läpinäkyvyyden kulttuuri tuo uusia vaatimuksia:

– Ei voi enää tarjota jotain nimetöntä, josta ei tiedä mistä se on tullut! 

Pakkauksen lisäinfosta sykäys ostopäätökselle

Matti Suominen puhuu paljon turvallisuudentunteesta.  

– Turvallisuudentunne on ratkaiseva. Jokainen haluaa syödä hyvin – on tv-kokkeja, sirkkoja, vegaaniruokavaliota – eikä ole epäilystäkään, että kaikki haluavat syödä mahdollisimman turvallisesti ja terveellisesti, mikä ikinä oma genre onkaan.

Kun kuluttaja tarvitsee kanafileen ja puntaroi kädessään kahta pakkausta, valintaan vaikuttavat hinnan lisäksi muutkin tekijät.

– Jos valinnan hetkellä on tarjolla kahden lihatalon leetä, joista molemmat ovat luotettavia suomalaisia tuotteita, mutta toisessa on tarkempi informaatio, keikauttaa se kupin sille puolelle, Suominen kuvailee. 

Suomisen arvion mukaan antibioottivapaus sinällään ei herätä suuria tunteita, koska lähtökohta on ollut ilmeisen hyvä. Silti Suominen uskoo vahvasti, että pakkauksen merkinnät antibioottivapaudesta ja tuottajasta vahvistavat entisestään ostopäätöstä, sillä ne vastaavat yhteen ihmisen perustarpeeseen, turvallisuuden tarpeeseen.

Possukin on nyt antibioottivapaa

Antibioottivapaiden tuotteiden valikoima laajeni helmikuussa possunlihaan. Kauppias Suominen uskoo, että se on tervetullut lisä. Erityisen tärkeää on, että luotettava toimija osoittaa kuluttajille teoillaan, ettei jäädä sanahelinän tasolle. 

Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Tuukka Kiviranta, Eero Kokko

Katso myös Keskon ja SOKn ostojohtajien näkemykset videoilla: 

"Radikaali läpinäkyvyys on suomalaisen lihan suurimpia kilpailuvaltteja"
"Antibioottivapaus on kuluttajalle lisäarvo"

 

Osallistu keskusteluun

Olemme päivittäneet verkko- ja mobiilipalveluidemme tietosuojaselosteen vastaamaan EU:n tietosuoja-asetuksen ("GDPR") vaatimuksia. Tietosuojaselosteessa kerromme, mitä henkilötietoja keräämme verkko- ja mobiilipalveluidemme käyttäjistä, miten käytämme niitä ja miten huolehdimme niiden suojaamisesta. Lue lisää.

Ok