Ravintolakolmion Jenni Keskinen näkee kysynnän piristyneen pandemiaa edeltäneelle tasolle

Ravintolakolmion Jenni Keskinen näkee kysynnän piristyneen pandemiaa edeltäneelle tasolle

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 25.10.2022

Kesää siivittivät odotukset, että ravintoloissa päästäisiin jatkamaan työtä normaalisti. Vaikka muualla Suomessa on vietetty jo kaksi myynnillisesti huikeaa koronakesää, on Helsingin palvelukenttä ollut sijaiskärsijä. Muuttuiko tilanne kesällä 2022, Ravintolakolmion toimitusjohtaja Jenni Keskinen?

Ravintolakolmion toimitusjohtaja Jenni Keskinen vetää perheyritystä, jolla on 12 eri tyylistä ravintolaa Helsingissä. Asiakaspaikkoja on yli 6 000, niistä merkittävä osa Hakaniemessä: Paasitorni, Graniittilinna, Juttutupa, Paasin kellari ja Meripaviljonki.

Usko siihen elää, että asiakkaat kaipaavat ravintolapalveluita ja haluavat tavata kasvokkain. On ollut ihana huomata, että asiakkaat ovat aina palanneet ravintolaan, kun se on ollut sallittua.

Ravintoloissa mentiin toukokuu lujaa ja kesäkuukin oli hyvä, muun muassa Meripaviljongissa syntyi myyntiennätys.
– Heinäkuussa Helsinki oli hiljainen. Meillä heinäkuu oli viime vuoden tasolla, mutta tuntui nihkeälle verrattuna odotuksiimme. Elokuu näyttää vauhdikkaalta ja syksyyn on tullut hyvin varauksia, Keskinen summaa.

Enää korona ei pyöri puheissa eikä tekemisessä. Takaraivossa se pysyy, samoin Ukrainan sota on mielessä.
– Usko siihen elää, että asiakkaat kaipaavat ravintolapalveluita ja haluavat tavata kasvokkain. On ollut ihana huomata, että asiakkaat ovat aina palanneet ravintolaan, kun se on ollut sallittua. Ukrainan tilanne tulee vaikuttamaan moneen asiaan. Se tekee tilanteesta sumuisen, Keskinen toteaa.

Pandemian jälkeen kulutetaan kuin ennenkin.
– Näemme paljon patoutunutta kulutusta etenkin b2b-asiakkuuksissa. Firmojen sisäisten tapaamisten asiakasmäärät ovat kasvussa. Myös häitä järjestetään, Keskinen kertoo.

Koronan jälkimainingeista kärsitään yhä työntekijäpuolella, kun osaavaa henkilöstöä on siirtynyt muille aloille.
– Vaikka puhutaan paljon työvoimapulasta, meillä on huikeita ammattilaisia, jotka ovat jaksaneet painaa harmaan ajan. Olen ylpeä henkilökunnastamme! Rekrytointi on toki ollut haasteellista, pitää olla nopea, kun löytää hyviä tyyppejä. Meillä on myös entisiä työntekijöitä, esimerkiksi alanvaihtajia, jotka tekevät paluuta alalle, Keskinen toteaa.

Ravintolakolmio on onnistunut tasapainottelemaan työvoiman kanssa, eikä ravintoloita ole tarvinnut sulkea.
– Korona-aikana avasimme yhden uuden ravintolan, Gilletin. Kriisien lomassa ei ole oikeastaan ollut hengähdystaukoja. Yhä uudelleen on lähdetty ”nollasta sataan”, ja se on raskasta henkilökunnalle, Keskinen kertoo.

Keskinen puhuu alasta ja yrityksestä pitkällä kokemuksella: hän aloitti perheen ravintoloissa tiskarina 11-vuotiaana, jotta sai pidettyä hoitohevosta.
– Olen sillä tiellä. Valmistuin 2003 restonomiksi Haaga-Heliasta, siitä lähtien olen ollut perheyrityksessä täysipäiväisesti töissä. Teimme sukupolvenvaihdoksen ajoissa ennen isäni kuolemaa, joka tapahtui loppuvuodesta 2020.

Monet ravintolamme ovat nykyisin sunnuntaisin kiinni, mutta Meripaviljonki pysyy auki. Paikan vetonauloja näköalan lisäksi ovat brunssit ja terassi.

Valoa Helsingin matkailussa?

Helsingissä toimivalle yritykselle ensimmäinen koronakesä oli kurja: edes suomalaiset eivät halunneet tulla Helsinkiin. Kesällä 2021 näkyi jo sekä kotimaisia että ulkomaalaisia turisteja, mutta korona aiheutti rajoituksia läpi kesän. Mutta iso mutta on vielä.
– Helsinki elää tapahtumista, ja niitä ei pariin vuoteen ole ollut. On ihana huomata, että tapahtumat ovat nyt lähteneet kasvuun, Keskinen sanoo.

Seitsemänvuotias Meripaviljonki on yhtiön onnistunut satsaus Hakaniemessä, joka elää nyt uutta tulemista. Koronan myötä muun muassa ravintoloiden aukioloaikoihin on tehty muutoksia.
– Monet ravintolamme ovat nykyisin sunnuntaisin kiinni, mutta Meripaviljonki pysyy auki. Paikan vetonauloja näköalan lisäksi ovat brunssit ja terassi. Pidämme tämän ravintolan aina auki, Keskinen kertoo.

Eläintarhan lahdella kelluvassa Meripaviljongissa on pyöreä sali sekä täyden palvelun terassi.
– Epävakaat kelit ovat Meripaviljongin vahvuus: meillä voi valita, istuuko sisällä vai ulkona. Ensimmäiset asiakkaat istuivat terassilla jo maalis–huhtikuun vaihteessa, ja se hiipuu syyskuun alussa, säiden mukaan.

Muuttiko korona-aika pysyvästi toimintatapoja? Esimerkiksi sisäisiä prosesseja on tarkasteltu ja ulkoistettu hallinnollisia töitä.
– Ruokalistoja on tarkasteltu moneen otteeseen: korona-ajan jälkeen tuotevalikoimaa on laajennettu.

Eniten korona muutti asiakaskäyttäytymistä. Keskisen mukaan tilaisuuksia uskalletaan varata vain hyvin lyhyellä varoitusajalla.
– Voi tulla kysely 50 tai sadan hengen tilaisuudesta huomiselle. Seminaarivaraukset tehdään pienelle määrälle, joka voi jopa tuplaantua ihan lähellä tilaisuutta. Kongressipuolella on yleensä myyty vuosi täyteen toukokuussa, mutta sekin kauppa tulee nyt kuukauden kahden sykleissä. Maailman rytmi on muuttunut.

Ravintolakolmio on varautunut siihen, että nopea tempo jatkuu.

 

Ukrainalaislähtöiset Maria Shevelyova ja Olga Sobetske löysivät Meripaviljongin terassin kävelyretkellään. Pakolaisena Helsinkiin tullut Shevelyova oli huomannut kauniin terassin jo aiemmin, ja ilahtui voidessaan tuoda ystävänsä lasilliselle elokuisena iltana.
– Cremantia meren äärellä – tämä on ehdottomasti parhaita paikkoja nautiskella merellisestä Helsingistä, naiset totesivat.

Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Eero Kokko

Artikkeli on julkaistu Hyvä Ruoka 2/2022 -lehdessä syyskuussa.

Lue myös:

Kotiruokafiilistelyä ja gourmeta – Elias Kaskiselle maistuu myös artesaanikiusaus