Olo Creative Kitchen nostaa valmisruoan uudelle tasolle

Olo Creative Kitchen nostaa valmisruoan uudelle tasolle

ARTIKKELI LISĂ„TTY 28.9.2021

Ravintoloitsija Pekka Terävä kehitti koronarajoitusten astuttua voimaan keväällä 2020 puhdasta skandinaavista makumaailmaa kunnioittavan valmisruokasarjan. Kolmen ruokalajin menu osuu kasvavaan premiumvalmisruoan kategoriaan, ja on aidosti kaikkien saatavilla K-kaupoissa kautta maan.

Olo Creative Kitchen -sarja sai alkunsa K-Citymarket Tammiston kauppiaan Kimmo Sivosen ehdotuksesta. Vajaa viikko ensimmäisestä puhelusta Tammistossa myytiin Olo-ravintolassa valmistettuja annoksia, ja pian pyörähti käyntiin iso pyörä.
– Olimme ensimmäisiä Pekka Terävän kanssa, mutta nykyisin 16 ravintolaa toimittaa meille tuotteita. Koska parempilaatuisille valmisruoille oli selkeästi tilausta, pohdimme voisiko mallia monistaa, Sivonen kertoo.
Kauppias Kimmo Sivonen kutsui Keskon hankinnasta vastaavia henkilöitä tutustumaan ideaan ravintolatasoisesta valmisruoasta. K-ryhmässä innostuttiin ajatuksesta, ja laadukkaan valmisruoan tekijäkin löytyi helposti: Mestari Forsman Kauhavalla.
Pekka Terävä kiittelee osaavia kumppaneita.
– Oli iso asia saada tällaisia kumppaneita. Koronasulun alkaessa me olimme kyljellään, shokki oli niin iso. Valmisruoka oli meille ihan uusi maailma, Terävä toteaa.
Vaikka Terävä kuvailee olleensa valmisruokahyllyllä kuin Liisa Ihmemaassa, alkoi oma tuotesarja muotoutua nopeasti. Piti vain miettiä, mitä suomalaiset syövät ja missä kohdassa hyllyssä on aukkoja.
– Kannattaa laittaa sentyyppisiä ruokia, joilla on iso kysyntä. Lihapullat ja lohipihvi tulivat nopeasti. Maustepippurilihapullamme ovat ylivoimaisesti parhaat ja sopivat luontevasti lähtötarinaksi. Lihapullan koostumuksessa ja maussa onnistui wau-efektin tuottaminen; ihan kuin ne olisi itse juuri tehty, Terävä kuvailee.
Myös Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen toteaa, että kysyntään pitää vastata:
– Meillä pitää olla rohkeutta kokeilla uutta. Kuluttaja hakee arjen keskelle helppoutta, tarjoamme sitä puolivalmiilla tai valmiilla ruokaratkaisuilla, laadusta tinkimättä. Kun kuluttaja on valmis maksamaan laadukkaammasta ruoasta, meidän pitää pystyä tarjoamaan sitä.

artikkelikuva1_DSC_6187.jpg

"Halusimme, että syntyy fiilis, että ruoka on ihan kuin kotona tehtyä", Pekka Terävä (vas.) kuvailee. "Meillä on Pekan kanssa yhteinen intohimo vimosen päälle hyviin raaka-aineisiin", Kimmo Sivonen toteaa.

Kun kuluttaja on valmis maksamaan laadukkaammasta ruoasta, meidän pitää pystyä tarjoamaan sitä.

Ketterä projekti

Tuotekehitys Pekka Terävän reseptien pohjalta eteni pikavauhtia. Keskustelut alkoivat elokuussa, ja jo syyskuussa oli ensimaisto. Terävän keskeinen sparraaja oli Mestari Forsmanin tuoteryhmäpäällikkö Mikko Viitanen. Mestari Forsmanin johtaja Pasi Puistola vaikuttui yhteistyöstä.
– Alustavia reseptejä oli enemmänkin, ja yhdessä päätimme, mitä niistä voisi Kauhavalla tehdä. Keittiömestaritason kaverit juttelivat keskenään ja ratkaisivat ruoat. Karsintaa joudutaan tekemään, kun Michelin-ravintolan maut ja valmisruokakeittiön mahdollisuudet kohtaavat, Puistola toteaa.
Pekka Terävä kertoo skaalautumisen kymmeniin tuhansiin annoksiin olleen ravintolakokille uutta.
– Se vaatii vuoropuhelua ja kompromisseja, mutta kun kaikilla on sama maali, se on helppoa. Kun kaikki haluavat aidosti onnistua, valmista syntyy ennätysvauhdissa, Terävä naurahtaa.
Ensimmäiset kuusi annosta saatiin hiottua myyntikuntoon puolessa vuodessa, ja Olo Creative Kitchen näki päivänvalon yksinoikeudella K-kaupoissa maaliskuun alussa. Saman verran aikaa menee, kun sarjaan luodaan sesongin vaihtuessa uusia annoksia.
Keskon osto- ja myyntijohtaja Janne Vuorinen on ilahtunut hyvästä yhteistyöstä.
– Tämä on ollut makea projekti Pekka Terävän ja Atrian kanssa, nätti kolmikanta ja erittäin ketterää toimintaa. Ravintolayhteistyöstä oppii paljon, ja meillä on siitä kokemusta myös esimerkiksi Farangin ja Naughty Burgerin kanssa, Vuorinen kertoo.
Pekka Terävä toivoo, että mallia hyödynnettäisiin enemmänkin:
– Tällaista mallia pitäisi enemmänkin hyödyntää suomalaisen ruoan kehittämisessä. Miksi formuloita kehitetään? Innovaatiot valuvat autoteollisuuden käyttöön ja parantavat turvallisuutta. Tässä on sama henki: tavoitteena on luoda kuluttajille parempia ruokakokemuksia, mikä edistää koko alaa.
Olo Creative Kitchen kuuluu korona-ajan hyviin tekoihin: ravintola pystyi marketissa myydyn ruoan ansiosta työllistämään työntekijöitään pahimman yli, ja hyvä lähti monistumaan, kun Mestari Forsman pystyi palkkaamaan lisää ihmisiä.

Valmisruoka sai uusia ostajia

Kauppias Sivonen toteaa, että takana on valmisruokasektorilla poikkeuksellinen vuosi. Aluksi perheissä iloittiin siitä, että sai olla kotona ja kokkailla, mutta varsin pian siitä tuli pakkopullaa. Tämä näkyi myös myynnissä: koronasulun aluksi valmisruoan kysyntä pieneni, sittemmin kuluttajista tuli hyvinkin vaihtelunhaluisia.
– Osalle kysymys ”mitä tänään syötäisiin” on ollut haasteellinen yhtälö. On kyllästytty ruoanlaittoon, ja ihmiset kaipaavat uutta; uutuuksia kokeillaan heti.
Aluksi kokeilua rajoitti ravintolassa valmistettujen annosten korkeahko hinta. Kun Olo Creative Kitchen -tuotanto käynnistyi isolla linjalla, hintapiste tuli alemmas.
– Mestari Forsmanin valmistamat Olo Creative Kitchen -annokset toivat uusia asiakkaita. Oli ilo, että asiakaskunta laajeni, mutta tässä on paljon muitakin hyviä puolia. Kauppiaana tavoitteeni on myydä mahdollisimman hyvää hinta-laatusuhdetta, ja nyt olemme saaneet asiakkaille uusia laadukkaita tuotteita, Sivonen toteaa.
Keskon kiinnostusta oman valmisruokasarjan luomiseen siivitti jo pitkään jatkunut valmisruoan kymmenen prosentin vuosittainen kasvu. Olo Creative Kitchenin osalta on pienoinen yllätys, että lapsiperheet korostuvat jokaisessa tuotteessa. Vielä suurempi korostuma on Janne Vuorisen mukaan aikuistalouksissa. Myös eläkeläiset ovat löytäneet tuotteet. Kuluttaja kaipaa valmisruoissa etenkin kala-annoksia ja keittoja.
– Premium-ruoalla saamme uusia kuluttajia, jotka arvostavat parempaa valmisruokaa. On selvää, että laadukkaamman tarjooman myötä valmisruoan kuluttajakunta laajenee. Olo Creative Kitchenin annos voi olla jo oikea vaihtoehto lounaalle tai työpaikkaruokalalle, Vuorinen toteaa.
Kauppias Sivosesta on ollut huippua olla mukana kehittämässä uutta sarjaa. Uudet annokset nostattavat jälleen veden kielelle:
– Syksyksi on tulossa sikahyvä ”suomalainen lasagne”. Diggasin siitä, että mukana oli peruna, Sivonen intoilee.
Tammistosta alkunsa saanut tarina jatkui kaupassa näyttävästi: Olo Creative Kitchen laitettiin isosti esille. Se on varma tapa antaa tuotteelle lentävä lähtö. Ja sellaisen Pekka Terävän luoma sarja sai, myynti on ylittänyt kaikki odotukset. Pasi Puistola näkee selkeän muutoksen:
– Valmisruoan hintapiste on muuttunut vuoden aikana: kalliimmille ja parempilaatuisille ruoille on enemmän kysyntää. Nautimme jo keväällä kakkukahvit 100 000 myydyn Olo-sarjan annoksen kunniaksi. Määrä tuli täyteen paljon nopeammin kuin aluksi arvioimme.

artikkelikuva2_DSC_6243.jpg

"Meidän pitää luoda niin hyviä annoksia, että niitä ei voi olla ottamatta kaupan hyllyyn", Atrian Pasi Puistola toteaa.

Teksti: Mariaana Nelimarkkaa
Kuvat: Eero Kokko