Myynnissä pärjää, kun on intohimoa

Myynnissä pärjää, kun on intohimoa

ARTIKKELI LISÄTTY 21.10.2016

Atrian myyntipalvelun ammattitaitoiset myyjät auttavat asiakasta ja kiinnostuvat siitä, miten hänellä menee. Pärjätäkseen tässä työssä myyjällä täytyy olla ripaus intohimoa mukana.

Pokaali lämmittää mieltä. Kaksi vielä enemmän. Sen tietävät Atrian puhelinmyynnin työntekijät. Asiakasyritykset valitsivat asiakastyytyväisyystutkimuksessa juuri atrialaiset viime vuoden parhaaksi myyntitiimiksi.

– Se merkitsee paljon. Se on todella hieno tunnustus, asiakasneuvottelija Katariina Källi sanoo.

Vaikka oikeastaan hän ei enää ole asiakasneuvottelija. Hän jäi keväällä eläkkeelle ja siirsi pikkuhiljaa manttelinsa ja asiakkaansa Päivi Bohjaselle.

– Me seuraamme täällä ensisijaisesti myymiämme kiloja, ja totta kai on kiva saada tällainen tunnustus juuri asiakkailtamme, Päivi sanoo.

”Myyntihimo ratkaisee menestyksen”

Seinäjoella työskentelevä puhelinmyyntitiimi koostuu vähittäiskaupan ja Food Servicen asiakasneuvottelijoista. Jokainen on oma persoonansa, mutta heitä kaikkia yhdistää intohimo omaan työhön sekä usko Atrian brändiin ja arvoihin.

– Me puhumme myyntihimosta. Jos ihmisellä on aito halu myydä ja tulla siinä koko ajan paremmaksi, tässä työssä menestyy, vähittäiskaupan puhelinmyynnin esimies Anu-Kaisa Honkaniemi sanoo.

– On oltava rohkea sanomaan ja yrittämään, koska asiakkaan on helppo sanoa ei. On uskallettava heittäytyä. Puhelimessa ei anteeksipyytelemällä pärjää, vähittäiskaupan asiakasneuvottelija Riikka Kaunasharju sanoo.

Tuotteiden myynti asiakkaille mullistui 2000-luvun taitteessa, kun suuret keskusliikkeet siirtyivät tilaamaan valtaosan tuotteistaan sähköisesti. Nykyisin tilauksista noin 94 prosenttia tulee sähköisesti.

Lopun hoitavat Seinäjoen tehotiimit. Ne keskittyvät erityisesti yrittäjävetoisten asiakkaiden palvelemiseen. Heihin voi vaikuttaa, ja he myös hyötyvät asiantuntevasta myyntipalvelusta.

– He haluavat kysellä tuotteista ja käyttötavoista, sekä neuvotella hinnoista asiakasneuvottelijan kanssa verkkoyhteyden lisäksi, Food Servicen puhelinmyynnin esimies Liisa Sirkiä sanoo.

Asiakas on tunnettava

Jokaisella asiakasneuvottelijalla on omat asiakkaansa, joille he soittavat yhdestä viiteen kertaan viikossa. Hyvä asiakasneuvottelija tuntee asiakkaan tarpeet, tilanteen ja persoonan. He ovat Atrian tuntosarvet asiakasrajapinnassa.

– Usein asiakkaan kanssa puhutaan muutakin, ja myyntipalvelu on ensimmäisenä aistimassa asiakkaan tuntoja. Sitä kautta saamme arvokasta tietoa asiakkaidemme tilanteesta, Anu-Kaisa sanoo.

Jokainen käsittelee päivittäin noin 50-70 puhelua. Koska asiakassuhteet ovat pitkiä, tulevat persoonat molemmissa päissä keskenään tutuiksi.

– Välillä vähän flirttaillaankin, ja välillä taas ollaan tiukasti asialinjalla. Ihmisen mukaan mennään, asiakas on tunnettava, Riikka huomauttaa.

Oleellista on auttaa asiakasta myymään enemmän. Silloin kumartaa myös Atrian tase.

– Mitä paremmin tunnemme asiakasyritystemme asiakkaat, sitä paremmin osaamme palvella omia asiakkaitamme, Anu-Kaisa kiteyttää.

 

Paras kumppani
Viime vuoden lopulla Onway-tutkimustoimisto teki lihatalojen asiakasyrityksille asiakastyytyväisyyskyselyn. Ne valitsivat Atrian vähittäiskauppa- ja Food Service -puolten puhelinmyyntitiimit parhaimmiksi kumppaneiksi.

Atrian vahvuuksiksi nousivat:

  • Yhteyshenkilön luotettavuus ja kyky pitää lupaukset
  • Kyky tarjota ratkaisuja aktiivisesti
  • Yhteyshenkilön palveluhalukkuus sekä reagointi ongelmatapauksissa
  • Yhteyshenkilön kyky hoitaa pitkäjänteisesti asiakassuhdetta

 


Teksti ja kuvat: Juho Paavola

Lue myös:

Blogi: Puhelinmyynnin maine ei ollutkaan totta

Blogi: Voitamme yhdessä tulevaisuuden haasteet

Tallenna

Tallenna

Osallistu keskusteluun