Merille?

Merille?

ARTIKKELI LISÄTTY 8.6.2017

Laivayhtiöille palkkaus on erityisen haastavaa. Laivalle palkattavalta henkilöstöltä edellytetään monenlaista pätevyyttä ennen rekrytointia.

– Ammattitaitoisen kokin saaminen on laivalla vielä haastavampaa kuin maissa. Papereiden saaminen kuntoon voi viedä niin kauan, että meidän tarpeemme menee ohi! huokaisee M/s Finlandian ravintolapäällikkö Jaana Raivio

Viime vuoden kevät oli esimiehille painajaista: sertifikaatteja Trafilta odotettiin jopa yhdeksän viikkoa, joten kesätyöt ehtivät alkaa ennen proopuskojen valmistumista. Siihen oli kaksi syytä: ei löydetty ajoissa ammattitaitoista henkilöstöä, ja osa rekrytoiduista jätti paperiasiat roikkumaan vastoin heille annettuja ohjeita.

Laivayhtiöt eivät voi käyttää ravintola-alalla yleisiä vuokratyöfirmoja vaan työntekijöillä on aina oltava suora työsuhde varustamoon.

Kolikon toinen puoli on aurinkoisempi: ne, jotka laivalle tulevat, viihtyvät yleensä hyvin ja pitkään.

– Laivoilla on pitkäaikaisia työsuhteita; he jotka tänne ajautuvat ja tykkäävät tästä, eivät kirveelläkään halua muualle. He eivät sopeudu enää maihin, Eckerö Linella jo yli kymmenen vuotta työskennellyt Jaana Raivio aprikoi.

Myös tuuraajat ovat merillä yleensä pitkäaikaisia. Esimerkiksi opiskelijoita motivoi se, että yhden päivän työstä merellä saa toisenkin päivän palkan.

Työvuorot laaditaan jokaiselle toiveiden mukaan: perheelliset tekevät usein viikon mittaista kiertoa, kun taas osa henkilökunnasta valitsee kahden viikon työssäolon ja siihen perään kahden viikon vapaat.

Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Eero Kokko 

Lue myös: 
Mäti on must laivalla

Logistinen ihme tunnissa

Osallistu keskusteluun