Logistinen ihme tunnissa

Logistinen ihme tunnissa

ARTIKKELI LISÄTTY 8.6.2017

Logistisesti kaiken saaminen laivaan ajallaan on iso haaste. Se otetaan huomioon jo tilauksia tehdessä: kaikkea ei voi tilata samalla kerralla.

Koska laivaan ei kerta kaikkiaan mahdu ajamaan lukuisia eri kuljetuksia, pientoimittajat eivät pärjää kisassa. Kespro on Eckerö Linen keittiön pääyhteistyökumppani. Lisäksi Valion logistiikan kautta tulevat suomalaiset liha- ja maitotuotteet.

- Meillä on päivisin Tallinnan satamassa vajaa tunti aikaa, samoin Helsingissä. Siksi on tarkkaan määritelty, milloin mikäkin tavarantoimittaja toimittaa meille, keittiömestari Tuomas Sillanpää kertoo.

Hänen passipaikkansa on iltapäivän pysähdyksellä Helsingissä autokannella.

- Ralli on tarkkaan mietitty, eikä kyseessä ole pelkkä ruoka vaan myös jätehuolto, pyykkihuolto, oluttankkien täyttö ja kauppojen varaston täydennys. Samalla lastataan matkustajia ulos ja sisälle!

"Ralli on tarkkaan mietitty, eikä kyseessä ole pelkkä ruoka vaan myös jätehuolto, pyykkihuolto, oluttankkien täyttö ja kauppojen varaston täydennys."

Keittiömestari lastaa yhdessä varastomiesten kanssa trukilla saksihissiin lavat ja rullakot ja vie ne alas varastoille.

- Meillä on puolen tunnin rupeama purkaa tavaraa, kun samaan aikaan autokaista jo täyttyy rekoista. Se on todella tarkkaan kellotettua, ehdimme laskea korkeintaan kaksi hissillistä tavaraa tai muuten laivan lähtö myöhästyy, Sillanpää kertoo.

Laiva ei odota ketään eikä mitään, sillä myöhästyminen maksaa mannaa. Kapteenille mieluista on päästä matkaan etuajassa, sillä rauhallinen purjehdus säästää polttoainetta.

Laiva ei odota ketään eikä mitään, sillä myöhästyminen maksaa mannaa.

Sen lisäksi että päällikkö apujoukkoineen on vastaanottamassa saapuvia lähetyksiä, on yksi kokeista vastuussa varastosta. Provianttikokiksi kutsuttu järjestyksen ammattilainen pitää homman näpeissään, mutta Sillanpään mukaan hänellä itselläänkin voi mennä kolmannes työpäivästä varastossa.

- Varastokokki kerää aamulla tilauslistojen perusteella eri osastojen tavarat ja toimittaa ne ylös. Hän pitää kirjaa, jos joku tuote on vähissä tai ottaa viimeisen hyllystä, Sillanpää kuvailee.

Teksti: Mariaana Nelimarkka
Kuvat: Eero Kokko

Lue myös: 

Mäti on must laivalla

 

Osallistu keskusteluun