Kesko: Korona käänsi katseet kotimaiseen

Kesko: Korona käänsi katseet kotimaiseen

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 16.9.2020

K-ruokakauppojen valikoiman kotimaisuusaste hivuttautuu pikku hiljaa ylöspäin nykyisestä noin 80 prosentista. Epävarmana korona-aikana kotimaisia tuotteita on arvostettu ja ostettu entistä enemmän niin kaupoista kuin alkuvuodesta kuusinkertaistuneessa verkkokaupassakin.

Kesko kannustaa kauppiaitaan laajaan lähiruoan tarjontaan. Monissa tuore- ja kausituotteissa suomalaisten tuotteiden osuus onkin kuluttajien iloksi jo yli 90 prosenttia.

– Selkeä viestiminen suomalaisuudesta lisää oleellisesti täkäläisten tuotteiden menekkiä. On koko ruokaketjun etu, että kuluttajat tunnistavat kotimaisen tuotteen arvon. Yhteinen viestintä ja työ ainutlaatuisten suomalaisten tuotteiden esiinnostamiseksi on tärkeää ja jatkuu koronan jälkeenkin, vakuuttaa Keskon päivittäistavarakaupan tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

"Selkeä viestiminen suomalaisuudesta lisää oleellisesti täkäläisten tuotteiden menekkiä."

Hovi painottaa, että huoli suomalaisen ruoantuotannon tulevaisuudesta on yhteinen. K-ryhmässä tuo huoli konkretisoituu teoiksi esimerkiksi Tuottajalle kiitos -toimintamallissa, jossa asiakkaat ovat ostovalinnoillaan tukeneet tuottajia jo lähes neljällä miljoonalla lisätukena tilitettävällä eurolla.

– Suomalaisuus on meille arvovalinta ja sitä viestimme kuluttajille myös Suomalaisen Työn Liiton Ole osa hyvän ketjua -kampanjan kautta.

"Suomalaisuus on meille arvovalinta."

Hovin mukaan niin K-ryhmän ja elintarviketeollisuuden kuin koko elintarvikeketjun yhteistyö on sujunut erinomaisesti myös poikkeusaikana.

– Yhteistyötä on saumannut ruokamarkkinoilla jo valmiiksi vallinnut kehittävä ote. On hienoa, että esimerkiksi liha-alan yritykset pystyivät vastaamaan niin hyvin kysynnän 20 prosentin kasvuun maalis-toukokuussa.

On hienoa, että esimerkiksi liha-alan yritykset pystyivät vastaamaan niin hyvin kysynnän 20 prosentin kasvuun maalis-toukokuussa.

– Korona vahvisti myös yhteistyötämme paikallisten ravintoloiden kanssa sekä lisäsi kotikokkien kiinnostusta ravintolatason raaka-aineisiin. Epidemia on valmistanut tulevaan patistamalla satsaamaan ennustettavuuteen, saatavuuden hallintaan sekä kauppojen turvallisuuskäytäntöjen vahvistamiseen.

Teksti: Lea Penttilä
Kuva: Kesko

Lue myös: 

Korona kypsytti omasta maasta mansikkaisemman

Kolumni: Teho-oppia ennen kokemattomaan