Kolumni: Ravintolat, hyödyntäkää jäljitettävyys!

Kolumni: Ravintolat, hyödyntäkää jäljitettävyys!

ARTIKKELI LISÄTTY 9.5.2016

Food Service -bisnes kehittyy hurjaa vauhtia Suomessa. Ajassa pysyminen on edellytys menestykselle. Ammattikeittiöissä tarvitaan jatkuvaa kehitystyötä niin liikeideoiden, ruokalistojen, annosten kuin prosessienkin saralla. Ruokailevien asiakkaiden mieltymysten ennustaminen on haastavaa; in-asiat ja muotiannokset vaihtuvat tiheään tahtiin. Nykypäivänä some kiihdyttää kiertoa vielä entisestään. Siksi on hyvä kurottaa kohti kansainvälisiä megatrendejä, joiden nähdään ulottuvan pian myös meidän markkinoillemme.

Yksi merkittävä tämän hetken megatrendi on läpinäkyvyys ja ruoan puhtaus. Jäljitettävyys ja koko ketjun tuntemus lähtee jopa eläinten ruokinnassa käytetystä rehusta ja eläinten hyvinvoinnista. Sen päätepisteenä annokset lähtevät korkeat elintarvikehygieeniset laatuvaatimukset täyttävältä tuotantolinjalta tuoreena kohti asiakasta. Tämä tuntemus takaa puhtaan ja turvallisen ruoan.

Ruotsissa tämä on jo ymmärretty ja ruotsalaista lihaa osataan arvostaa; siitä maksetaan korkeampaa hintaa eikä sitä oikein riitä kaikille halukkaille. Puhtauden ja laadun takia suomalaista lihaa arvostetaan myös Ruotsissa. Me emme vielä itse täällä ole suomalaisen lihan erinomaisuuteen heränneet.

Ruotsissa ruotsalaista lihaa osataan arvostaa.

Suomalaisen lihan ja maailmalta tuodun lihan välillä on valtava ero. Moni ei vielä ole tietoinen siitä kuinka hyvin eläimiä Suomessa kasvatetaan ja kuinka vähän suomalaisesta lihasta löytyy antibioottijäämiä. Ei tarvitse kovin kaukaa lihaa tuoda, kun tilanne on jo aivan toinen.

Tiedämme, että myös Suomessa kuluttajat arvostavat entistä enemmän jäljitettävyyttä. Se tuo ruokailevalle asiakkaalle varmasti positiivisia tunteita ruokailukokemukseen, kun alan toimija on vastuullinen ja tietää mistä tarjotut raaka-aineet tulevat. Tilamerkinnät kannattaakin ehdottomasti tuoda ruokailevien asiakkaiden näkyviin ja tietoisuuteen. Tätä näkyy vain valitettavan vähän käytettävän. Nyt on hyvä hetki tarttua tilaisuuteen ja näyttää ensimmäisten joukossa, että raaka-aineketju on ainakin lihojen osalta kunnossa.

Tilamerkinnät kannattaakin ehdottomasti tuoda ruokailevien asiakkaiden näkyviin ja tietoisuuteen.

Eri toimijoiden yhteistyö auttaa pysymään kiinni muutosten mukana tai jopa niiden kärjessä. Me Atria Food Servicellä autamme kumppaneitamme löytämään sopivat ratkaisut myös jäljitettävyyden tuoman lisäarvon hyödyntämiseen. Otetaan mahdollisuudesta kaikki irti nyt!

Tuomas Sorri
Myyntijohtaja
Atria Food Service

Lue myös:
Kuluttaja haluaa tietää, mistä ruoka tulee

Osallistu keskusteluun