Kolme kovaa suomalaisbrändiä saman katon alla

Kolme kovaa suomalaisbrändiä saman katon alla

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 21.9.2022

K-Citymarket Pirkkalan kauppias Petri Putila haluaa tarjota asiakkaille mahdollisuuden syödä laadukkaasti kauppareissulla. Birk-ravintola avasi ovensa kesäkuussa.

Kauppa ja ravintola ottivat askeleen kohti toisiaan, kun Pirkkalan K-Citymarketin yhteyteen avautui kesäkuussa Birk-ravintola, jossa voi nauttia kolmen eri suomalaisbrändin ruokaa.
– Ruokaseurueen ei tarvitse tehdä kompromissia esimerkiksi pizzerian tai burgereiden välillä, sillä tarjoilemme samaan pöytään asiakkaan toiveiden mukaan Jim Lim by Farangin, Naughty BRGRin ja Via Tribunalin herkkuja, kauppias Petri Putila sanoo.

"Uskon vahvasti, että käsityksemme perinteisestä kaupasta ja ravintolasta on muuttumassa."

Birk-ravintolan perustaminen K-Citymarketin kupeeseen on uudelle kauppiaalle iso investointi. Sen myötä uusia työpaikkoja syntyi parisenkymmentä ja asiakaspaikkoja uudessa ravintolamaailmassa on 150. Halutessaan ruoan voi ostaa myös mukaansa.
– Haluan olla alani suunnannäyttäjä, ja uskon vahvasti, että käsityksemme perinteisestä kaupasta ja ravintolasta on muuttumassa, Putila sanoo.

Hänen mukaansa tämä näkyy jo kansainvälisesti, ja Putila kertookin ulkomailla käydessään vierailevansa aina myös ruokakaupoissa saadakseen uusia ideoita ja vaikutteita.

Putila on saanut asiakaspalautetta kesän aikana erityisesti siitä, että asiakas voi ostaa yhtä hyvin valmiin lounaan mukaansa kaupasta kuin ravintolasta – tai syödä saman tien. Kauppias kuvailee asiakkaiden tahtovan entistä vaivattomampia ja laadukkaampia ruokaratkaisuja.
– Asiakas voi haluta nauttia yhden ruoan kauppareissullaan, ostaa seuraavan päivän lounaan tai päivällisen mahdollisimman valmiina ja hankkia ehkä kolmanteen ruokailukertaan ainekset kokkausta varten.

Kaupan sisällä panimo ja jäätelötehdas

Petri Putila on luotsannut Pirkkalan K-Citymarketia vuoden verran. Hänen kädenjälkensä näkyy kaupassa vahvasti, ja kaupan sisään on syntynyt uusia, omia toimintamuotoja.
– Meillä tehdään ja myydään omaa, Pirkkalan jäätelötehtaan jäätelöä. Olemme lisäksi perustaneet panimon ja avanneet liikekeskukseen panimomyymälän, Putila sanoo.

Oma kokonaisuutensa kaupassa on juustomaailma, jonka palvelutiskiltä asiakas voi kysyä asiantuntijan vinkkejä esimerkiksi juusto- ja viini-illan herkutteluun.
– Asiakkaat arvostavat entistä enemmän hyvää palvelua ja korkeaa laatua. Tämä näkyy niin myymälän puolella kuin Birk-ravintolassa.

Kauppias sanoo valinneensa ravintolaansa suomalaiset brändit, joiden vetovoimaan uskoo juuri hyvän laatumielikuvan takia.
– Jim Lim by Farangin, Naughty BRGRin ja Via Tribunalin lisäksi ravintolamaailmamme keittiöstä tarjoillaan kauppamme omaa sushia.

 

Keittiön oma kalakeitto hurmaa Ratinassa

Ratina Grocer Bistron oma tuote, salaisella reseptillä tehty kalakeitto, muuntuu sesongin mukaan.

Ratina Grocer Bistro palvelee asiakkaita Ratinan K-Supermarketissa Tampereella lämminruokabuffan vieressä. Kauppa on suunniteltu niin, että ruokailu onnistuu helposti lähes heti kauppaan astuessa. Bistron suosikiksi on vajaassa vuodessa muotoutunut oman keittiön kalakeitto.
– Keiton salaisuus on keittiömme kanaliemi, johon keitto tehdään. Keittoon kuuluu pääsääntöisesti kypsennettyä lohta, mutta sen valmistustapa vaihtelee sesongin mukaan, kertoo K-Supermarket Ratinan kauppias Marko Laaksonen.

Laaksosen mukaan lämminruokabuffa sekä bistron kalakeitto ja salaatit täydentävät toisiaan.
– Moni asiakas on yllättynyt, kuinka laadukkaan ja harkitun lounaan ruokakaupassa voi nauttia.

Laaksonen puhuu ravintolan ja ruokakaupan mielikuvan yhdistymisestä ja siitä, että yhdessä nämä ovat enemmän kuin kumpikaan erikseen.
– Samalla kun ylitämme perinteisiä rajoja, pääsemme kohti parempaa asiakaskokemusta ja liiketoimintaa, Laaksonen toteaa.

Teksti: Tiina Laaninen
Kuvat: Marjaana Malkamäki ja Kesko