Kauppa haluaa tietää mistä liha tulee

Kauppa haluaa tietää mistä liha tulee

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 11.12.2019

Maailman puhtaimman lihan tuotanto kiinnostaa kaupan edustajia. Yli 20 hengen joukko K-kauppiaita, osastovastaavia sekä Keskon johtoa tutustui eläinten hoitoon Honkalan ja Ylisen tiloilla Nurmossa.


Atrian järjestämien tilakäyntien tarkoituksena oli syventää ymmärrystä eläinten hyvinvoinnista, jotta tiedostavien kuluttajien moniin kysymyksiin olisi helpompi vastata. Tilavierailu oli osallistujille ainutlaatuinen ja silmiä avaava kokemus.

K-Supermarket Konalan kauppias Pauli Jaakola sai päivän aikana monta ahaa-elämystä. Uutta tietoa hänelle oli esimerkiksi se, ettei Atria Perhetilojen sikojen ruokinnassa käytetä lainkaan soijaa ja että soijattomuus on lähiajan tavoitteena muillakin Atrian tiloilla.

Pauli_ATRIA_KkauppiaatTiloilla-29 pieni.jpg

– Oli myös hienoa kuulla, että possut syövät suomalaista rehua ja että ruokinnasta 93 prosenttia on kotimaista. Saimme täällä ihan yksityiskohtaista tietoa, ja kaikkea sitä voin hyödyntää kaupassa: aion kertoa asiakkaille antibioottivapaasta ja soijattomasta possusta.

Jaakola uskoo, että kotimaisuuden arvo tulee kasvamaan entisestään.

– Toivottavasti se kasvaa nopeasti. Omassa kaupassani linjaus on aina ollut se, että kaikki meillä myyty naudan, porsaan ja broilerin liha on suomalaista, ja asiakas myös tietää sen. Vain joidenkin ruokakohujen jälkeen on saatettu kysyä, että onko liha varmasti kotimaista. 

Paras tieto tiloilla

K-Supermarketin ketjujohtaja Anne Hujala kertoo kaupan odottavan Atrialta paitsi saatavuutta ja hyvää hintaa, myös tietoa. Kotimaisuus on K-ryhmälle tärkeä arvo.

Anne H_ATRIA_KkauppiaatTiloilla-60 pieni.jpg

– On tärkeää lisätä kuluttajien tietämystä. Kuten tämän päivän ja näiden tilavierailujen aikana olemme saaneet kokea, täältä tiloilta löytyvät huippuammattilaiset ja se paras tieto. Meillä on luottamus siihen, että asiat hoidetaan viimeisen päälle, ja kun kuluttaja tulee ostamaan tuotetta, voimme hyvillä mielin myydä sitä eteenpäin.

Pakkaus ja sen tarjoama informaatio on hänen mielestään tärkeässä roolissa.

– Kuluttaja tutkii pakkausta, ja siinä kerrotut tiedot luovat mielikuvaa, mistä on kysymys.

Hujala ei ollut aiemmin vieraillut sikatilalla. Kokemus oli positiivinen ja vastasi sitä mielikuvaa, joka hänellä oli kotimaisesta tuotannosta.

– Eläimet näyttivät oikein hyvinvoivilta ja rauhallisilta. Suurimman vaikutuksen teki se, miten tuottaja on niin sydämellään mukana siinä työssä ja miten asiantunteva hän on. Hänen asenteensa oli erittäin positiivinen yllätys. Eläinlääkärin (Taneli Tirkkonen) toteamus ”jokaisessa meissä asuu pieni eläinsuojelija”, oli mielestäni mukavasti sanottu. Kun sellaisesta ajatusmaailmasta lähdetään, se ajaa hyvään lopputulokseen ja osoittaa, että tekeminen ei ole vain kylmää bisnestä.

Tarpeellinen tutustumispäivä

Atria Sika -ketjun kehityspäällikkö Niina Immonen kertoi K-Supermarket-kauppiaille kiinnostavalla tavalla, miten maailman puhtainta ja vastuullisinta ruokaa käytännössä tuotetaan. Kauppiaita tavattuaan hän päätteli tutustumispäivän tulleen tarpeeseen. 

– Tällaisten päivien avulla parannetaan kuluttajarajapinnan ymmärrystä ja osaamista. Toisaalta oli myös erittäin kiinnostavaa kuulla kauppiaiden näkemyksiä esimerkiksi soijasta ja salmonellattomuudesta, Immonen totesi.

Teksti: Pirjo Latva-Mantila