Etätöitä ja verkko-ostamista - korona vie ruoan kulutusta uuteen suuntaan

Etätöitä ja verkko-ostamista - korona vie ruoan kulutusta uuteen suuntaan

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 29.5.2020

Ruoan verkko-ostaminen kiinnostaa koronaviruksen koteihinsa patistamia suomalaisia. Atria on muutoksessa mukana tarjoamalla kotikokeille vaivattomia ja nopeita ratkaisuja.

Ruokatavaroiden keräilijät ovat olleet tuttu näky viime kuukausina niin marketeissa kuin pienemmissäkin kaupoissa. Korona on tutustuttanut suomalaiset kertarytinällä ruoan verkkohankintaan. Kun viime vuonna verkko-ostosten osuus ruokakauppojen myynnistä oli vain 0,6 prosenttia, on Kesko viestittänyt kriisin aikana jopa 5 prosentin osuuksista ja S-ryhmäkin 2,5-kertaisista volyymeista entiseen verrattuna.

Korona on tutustuttanut suomalaiset kertarytinällä ruoan verkkohankintaan. 

Kaupan liiton toukokuussa valmistuneen kuluttajatutkimuksen mukaan 63 prosenttia suomalaisista on vähentänyt kaikenlaista fyysistä myymäläasiointia. Erityisen selvästi ilmiö näkyy pääkaupunkiseudulla. Verkko-ostamista suosivat etenkin aikapulasta kärsivät, ruuhkavuosia elävät lapsiperheet, mutta digiostamisen kokeileminen kiinnostaa nyt myös yli 65-vuotiaita.

Verkko-ostamista suosivat etenkin aikapulasta kärsivät, ruuhkavuosia elävät lapsiperheet, mutta digiostamisen kokeileminen kiinnostaa nyt myös yli 65-vuotiaita.

Ruokamarkkinan nettipohjaista suuntausta vahvistavat myös ravintolat, jotka ovat kriisin silmässä rakentaneet verkkokauppaansa sekä nouto- ja tilaustoimintojaan. Atrialla on asiakkaiden verkkokauppojen lisäksi kanavanaan oma lihakauppa.

– Kattava tuoteinformaatio kuvineen ohjaa valintoja verkossa. Niihin satsaamme, kuvailee muutosta Atrian kannalta tutkimuspäällikkö Jukka Saarenpää.

Kattava tuoteinformaatio kuvineen ohjaa valintoja verkossa. 

 

– Voimme olla ylpeitä siitä, että teemme ihmisille ruokaa. Ruoka on positiivinen asia ja on varmaa, että ihmiset syövät jatkossakin, Jukka Saarenpää summaa toimitusjohtaja Juha Gröhnin sanoja lainaten.

Oma ruokaketju kunniaan

Koronakriisin aikana yli miljoona suomalaista on tehnyt etätöitä ja se yleistynee myös epidemian rauhoituttua. Työpaikkaruokailun vähentyessä ravintolat markkinoivat tilausruokia ja ruokalat tarjoavat auliisti sapuskaa koteihin.

– Etätyö kasvattaa helppojen tuotteiden markkinoita. Olemme valppaana valmisruokien kulutuksen ja nopean kokkaamisen lisääntyessä.

Etätyö kasvattaa helppojen tuotteiden markkinoita.

Viime vuonna vellonut ilmastokeskustelu säröytti lihan kulutuksen ja kasvavan elintason pitkää liittoa. Saarenpää uumoileekin, ettei laman vaikutus heijastu lihan kulutukseen takavuosien tavoin.

– Liha ei perusmuodossaan ole ehkä enää luksustuote. Esimerkiksi jauhelihan kulutus on kasvanut voimakkaasti nyt kriisin aikana.

Korona on tuulettanut arjen lisäksi myös arvoja.

– Poikkeusolot ovat lisänneet kansallisen ruokaketjun arvostusta. On havahduttu, että globaali kriisi voi uhata ruokahuoltoamme, joten ruokaketju kannattaa pitää omissa käsissä.

Poikkeusolot ovat lisänneet kansallisen ruokaketjun arvostusta. 

Teksti: Lea Penttilä

Lue myös:
 
8 x makutrendit

Blogi: Myllerrystä ravintolasektorilla