ATRIAN KOKKIBAROMETRI 2022: Kotimaisuus edellä kohti myönteisiä näkymiä

ATRIAN KOKKIBAROMETRI 2022: Kotimaisuus edellä kohti myönteisiä näkymiä

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 14.2.2023

Kolmannen kerran toteutettu Atrian Kokkibarometri kertoo Foodservice-toimialan uskosta tulevaisuuteen. Tilapäiset markkinahäiriöt eivät muuta pitkän linjan suuntausta, jonka mukaan ihmiset syövät yhä enemmän kodin ulkopuolella. Uusimmat tulokset vahvista yleisiä suuntaviivoja, jotka ovat näkyneet jo edellisvuosien tuloksissa.

PÄÄVIESTIT ATRIAN KOKKOBAROMETRIN TULOKSISTA
  • Yleinen tunnelma Foodservicen toimialalla on positiivinen.

  • Kustannustason nousu harventaa asiakkaiden ravintolakäyntejä väliaikaisesti, mutta samaan aikaan 45 % vastaajista uskoo asiakasmäärän kasvuun ja myynnin kehitykseen lähitulevaisuudessa.

  • Raaka-aineista erityisesti kanan ja jauhelihan käyttö kasvaa, kun hinnat nousevat.

  • Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus on toimialan suurin haaste nyt ja tulevaisuudessa.

  • Tulevaisuuden ruokavaliona nähdään ennen muuta fleksaaminen eli kasvisten lisääminen ruokavaliossa lihasta kokonaan luopumatta.

  • Suomalainen ja skandinaavinen keittiö kasvattavat suosiotaan. Myös japanilainen keittiö on kasvussa.

  • Kotimaisuus kaikkinensa on arvossaan ja sen merkitys kasvaa. Jopa 91 % vastaajista uskoo, että kotimaisten raaka-aineiden arvostus nousee merkittävästi lähitulevaisuudessa.

  • Valmistajan vastuullisuudella on yhä suurempi merkitys.

  • Digitaalisuuden merkityksen kasvu näkyy sosiaalisen median vaikutuksena valintoihin, kasvavina digitaalisina ennakkotilauksina sekä haamuravintoloina.

  • Kanan lisäksi erilaisten kasvisten ja kasvipohjaisten raaka-aineiden sekä hävikkiruoan käytön nähdään lisääntyvän.Yleinen_kokkibarometripiirakka2.jpg

    Tutkimuksesta selviää, että yleinen hinnannousu saa ammattilaisten arvion mukaan ihmiset käymään ravintoloissa harvemmin ja valitsemaan siellä edullisempia ruokalajeja ja edullisemmista raaka-aineista tehtyjä annoksia.

    Laajemmassa katsannossa kehitys kulkee kuitenkin toiseen suuntaan.Yleinen_kokkibarometripiirakka3.jpg

    ”Positiivista ja ehkä vähän yllättävääkin on se, että jopa 79 % vastaajista suhtautuu positiivisesti tulevaisuuteen. Erilaisista maailmantapahtumista johtuvat markkinahäiriöt ovat tilapäisiä. Iso linja on kuitenkin se, että ihmisten ulkona syöminen lisääntyy ja monipuolistuu tulevaisuudessa”, kertoo Atria Foodservicen myyntijohtaja Kim Westerling.

    Yleinen_kokkibarometripiirakka.jpg

  • Keittiöammattilaiset uskovat myös siihen, että asiakkaat arvostavat yhä enemmän kotimaisia raaka-aineita ja suomalaista ruokaa.

    ”Ruoka-alalla kotimaisuus merkitsee vastuullisuutta. Tuloksista näkyy selvästi, että esimerkiksi kotimaisen lihan käyttäminen on merkittävä kilpailuvaltti”, Kim Westerling huomioi.

    Atrian Kokkibarometrin tulokset tarjoavat alan toimijoille tietoa, jota ei ole mistään muualta saatavissa.

    ”Seuraava kokkibarometri tehdään tämän vuoden syksyllä. Haluamme tarjota ammattikeittiöiden työn tueksi tutkittua tietoa jatkossakin. Meillä on talossa vahvaa asiantuntemusta ammattikeittiöiden kannattavuushaasteista ja halua auttaa selättämään ne”, toteaa Kim Westerling, joka siirtyi muutama vuosi sitten Atrialle ravintolaketjun johtajan tehtävistä.

    Vuoden 2022 Atrian Kokkibarometriin osallistui 509 kokkia tai muuta keittiöstä vastaavaa henkilöä. Vastaajista 36 % toimii julkisella, 64 % yksityisellä sektorilla. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Taloustutkimuksen kanssa.

     

    Teksti: Tiina Makkonen

    Atrian edellisen Kokkibarometrin tulokset