Aito ja rehellinen some saa asiakkaan rakastumaan ravintolaan

Aito ja rehellinen some saa asiakkaan rakastumaan ravintolaan

ARTIKKELI LISĂ„TTY 19.10.2021

Sosiaalisen median asiantuntija Kia Arpia kehottaa olemaan some-kanavissa oma itsensä. Lopputuloksen ei tarvitse olla priimaa, kunhan se on aitoa ja rehellistä.

Moni ravintoloitsija tuskailee päivittäin sosiaalisen median alustojen kanssa. Kokkaamisen lomassa pitäisi ehtiä päivittää seuraajille työpäivän fiilikset, mainostaa pian alkavaa lounasta, kertoa uudesta menusta ja avata raaka-aineiden taustoja. Some-kanavat jäävät usein kiireen alle, välittävät vanhentunutta infoa tai pahimmassa tapauksessa tilit puuttuvat kokonaan. Viimeistään nyt on aika herätä sosiaalisen median hyötyihin markkinointikanavana ja avata tili. Se on helppoa ja vie vain muutaman minuutin, kannustaa suositun Bella Table -yhteisön perustaja, yrittäjä Kia Arpia.

"Viimeistään nyt on aika herätä sosiaalisen median hyötyihin markkinointikanavana ja avata tili".

– Facebook on hyvä alusta silloin, kun halutaan kertoa ravintolan aukioloajoista ja uudesta menusta. Instagramin puolelle rakennetaan vahvemmin omaa brändiä ja kerrotaan, miksi meille kannattaa poiketa. Siellä voi avata taustoja esimerkiksi käytetyistä raaka-aineista tai ravintolan tunnelmasta. Instagramin kautta asiakkaan saa rakastumaan ravintolaan, Arpia sanoo.

Kokeile rohkeasti, vaihda taktiikkaa tarvittaessa

Arpia on ladannut ruokakuvia Instagramiin sen julkaisusta lähtien, eli yli 11 vuoden ajan. Hänen mukaansa sosiaalisessa mediassa on tärkeintä olla oma itsensä, jotta lopputulos näyttää aidolta ja rehelliseltä. Kuvia ja videoita ladatessa ei kannata nostaa rimaa liian korkealle – mitä kämäisempi lopputulos, sen paremmin se lähtee usein liikkeelle.

– Materiaalin jakaminen jännittää monia, mutta kannustan aina aloittelijoita rohkeuteen. Some on hyvä paikka testata erilaisia sisältöjä. Jos jokin ei toimi, niin silloin kokeillaan seuraavaksi jotain muuta. Aloittamiseen tarvitaan ainoastaan uskallusta.

"Some-kanavissa seuraajat on helppo pitää aktiivisena runsaalla määrällä sisältöä".

Some-kanavissa seuraajat on helppo pitää aktiivisena runsaalla määrällä sisältöä. Myös algoritmit suosivat niitä, jotka postaavat usein. Arpia vinkkaa päivittämään seinää vähintään silloin, kun ravintolan toimintaan tai aukioloaikoihin tulee muutoksia. Kuvat uudesta menusta eivät ole merkityksellisiä, jos some-kanavista saa väärää infoa esimerkiksi aukioloajoista.

– Hyvä startti päivään on esimerkiksi kuva tai video kokkien misaamisesta. Tekstissä tai puhumalla voi toivottaa seuraajat tervetulleeksi lounaalle ja avata päivän listan, Arpia neuvoo.

Some-käyntikortti kuntoon

Ihmiset selaavat sosiaalista mediaa usein aamuisin, iltaisin ja sunnuntaisin. Nämä ajankohdat ovat siis erityisen toimivia uusille julkaisuille. Aloittelijoiden ei kuitenkaan kannata liikaa kiinnittää huomiota aikoihin, sillä tärkeintä on tilin aktiivisena pitäminen. Arpia puhuu some-käyntikortista, joka pitäisi löytyä jokaiselta ravintolalta. Kun asiakkaat pääsevät tägäämään ravintolan Instagram-tiliä, leviää tieto siitä enemmän ja paremmin.

– Seinälle eli feedille voi koota vaikka yhdeksän kuvan sarjan, jossa kerrotaan paikan aukioloajoista, henkilökunnasta, tunnelmallisesta salifiiliksestä tai herkullisista annoksista. Jos aikaa feedin päivittämiselle ei ole tämän enempää, kannattaa julkaista Instagram Stories -sisältöjä. Ne ovat helppoja ja nopeita, ja poistuvat vuorokaudessa.

"Asiakkaiden julkaisujen kautta pääsee kertomaan helposti myös omaa tarinaa".

Instgram Storieseissa on helppo jakaa myös asiakkaiden kokemuksia ravintolakäynnistä yhdellä klikkauksella. Henkilökohtainen kiitos asiakkaalle kertoo, että hänen kuvansa tai videonsa on huomattu ja sitä arvostetaan. Asiakkaiden julkaisujen kautta pääsee kertomaan helposti myös omaa tarinaa. Kuvan yhteyteen voi esimerkiksi lisätä, mistä lautasella oleva raaka-aine on peräisin. Hyvä tapa on kiittää asiakasta julkaisusta ja kysyä vielä lupa eteenpäin jakamiselle. 

Uunifetapasta viraaliksi TikTokissa

Arpian ehdoton suosikki sosiaalisen median alustoista on tällä hetkellä TikTok, jonka pariin löytävät pikkuhiljaa yhä vanhemmatkin käyttäjät. TikTokia hän suosittelee kanavaksi myös heille, jotka vasta lähtevät rakentamaan omaa tai ravintolansa somepresenssiä. Kanavassa kasvatetaan tällä hetkellä yleisöjä erityisesti opettavaisten ja hauskojen, maksimissaan minuutin kestävien videoiden avulla. TikTokissa on helppo lähteä liikkeelle matkimalla muita, toki oma tyyli siinä samalla muistaen. Työvälineeksi tarvitaan vain puhelin, joten kuka tahansa voi menestyä TikTokin maailmassa. 

– Jotta reseptivideo lähtee leviämään TikTokissa viraalisti, tulee ruuan olla helppo nopea, ja sisältää yllättävän komponentin sekä 100-prosenttisen onnistumistakuun. Tämäkään ei välttämättä riitä, vaan video pitää julkaista oikeassa paikassa oikeaan aikaan, ja oikean henkilön pitää se myös nähdä. Sen takia viraaliannosta ei voi suunnitella sataprosenttisesti etukäteen, Kia Arpia kertoo.

Yksi suomalaisista viraaliresepteistä TikTokissa on Liemessä-ruokablogia pitävän Jenni Häyrisen uunifetapasta. Vuoden alussa se lähti leviämään myös maailmalla , kun Yhdysvalloissa asuva vaikuttaja teki siitä oman versionsa TikTokiin. Hän oli saanut vinkin reseptistä keittiömestari ja ravintoloitsija Tommi Tuomiselta.

– Olin lomamatkalla Floridassa ja majoituin vanhemman pariskunnan omistamassa bed and breakfast -paikassa. Heidän tyttärensä sattui olemaan vaikuttaja, ja vinkkasin hänelle tästä suomalaisesta innovaatiosta. Olen siis toiminut kummisetänä uutifestapastan jenkkivalloituksessa, Tuominen nauraa.



Artikkeli pohjautuu Kia Arpian luentoon Muuttuva menestyvä ravintola -webinaarissa 7.10.2021. Webinaari oli osa Atria 100 Nuorta Kokkia -koulutusohjelmaa, joka toteutettiin tänä vuonna poikkeuksellisesti virtuaalisena.

Lue lisää:

Ruokakauppa ja ravintola saman katon alla