FOOD SERVICE

Palvelemme kaikkia suomalaisia ammattikeittiöitä kaikissa hyvään ruokaan liittyvissä asioissa.

Kotimaisuus edellä kohti myönteisiä näkymiä

Kolmannen kerran toteutettu Atrian kokkibarometri kertoo Foodservice-toimialan uskosta tulevaisuuteen. Tilapäiset markkinahäiriöt eivät muuta pitkän linjan suuntausta, jonka mukaan ihmiset syövät yhä enemmän kodin ulkopuolella.
Uusimmat tulokset vahvista yleisiä suuntaviivoja, jotka ovat näkyneet jo edellisvuosien tuloksissa.

 

PÄÄVIESTIT KOKKOBAROMETRIN TULOKSISTA 2022
  • Yleinen tunnelma Foodservicen toimialalla on positiivinen.
  • Kustannustason nousu harventaa asiakkaiden ravintolakäyntejä väliaikaisesti, mutta samaan aikaan 45 % vastaajista uskoo asiakasmäärän kasvuun ja myynnin kehitykseen lähitulevaisuudessa.
  • Raaka-aineista erityisesti kanan ja jauhelihan käyttö kasvaa, kun hinnat nousevat.
  • Ammattitaitoisen työvoiman saatavuus on toimialan suurin haaste nyt ja tulevaisuudessa.
  • Tulevaisuuden ruokavaliona nähdään ennen muuta fleksaaminen eli kasvisten lisääminen ruokavaliossa lihasta kokonaan luopumatta.
  • Suomalainen ja skandinaavinen keittiö kasvattavat suosiotaan. Myös japanilainen keittiö on kasvussa.
  • Kotimaisuus kaikkinensa on arvossaan ja sen merkitys kasvaa. Jopa 91 % vastaajista uskoo, että kotimaisten raaka-aineiden arvostus nousee merkittävästi lähitulevaisuudessa.
  • Valmistajan vastuullisuudella on yhä suurempi merkitys.
  • Digitaalisuuden merkityksen kasvu näkyy sosiaalisen median vaikutuksena valintoihin, kasvavina digitaalisina ennakkotilauksina sekä haamuravintoloina.
  • Kanan lisäksi erilaisten kasvisten ja kasvipohjaisten raaka-aineiden sekä hävikkiruoan käytön nähdään lisääntyvän.

Kokkibarometri yleinen fiilis 23.jpg

Kokkibarometri tulevaisuus 23.jpg

Kokkibarometri raaka-aineiden arvostus.jpg

 

Vuoden 2022 kokkibarometriin osallistui 509 kokkia tai muuta keittiöstä vastaavaa henkilöä. Vastaajista 36 % toimii julkisella, 64 % yksityisellä sektorilla. Tutkimus tehtiin yhteistyössä Taloustutkimuksen kanssa.