Palvelemme kaikkia suomalaisia ammattikeittiöitä kaikissa hyvään ruokaan liittyvissä asioissa.
Picnic piristää suomalaisia yhdessä Atrian kanssa
Petteri Laurikainen ja Mic Vettenranta ovat rakentamassa kaikkien tuntemasta Picnicistä entistäkin valtakunnallisempaa ketjua, josta saa virtaa aamuun, työhön, iltaan ja harrastuksiin.
Meidän eväämme maistuvat hyvältä syödessä ja tuntuvat hyvältä vielä syömisen jälkeenkin, Picnicin toimitusjohtaja Petteri Laurikainen kertoo. Korona-aika on saanut suomalaiset piristämään arkeaan kotiin haetulla ruoalla, silloin korostuvat nopeus, helppous ja mukaan nappaamisen kätevyys, tuotekehityspäällikkö ja keittiömestari Mic Vettenranta muistuttaa.
Ravintola-alalla on työvoiman vaihtuvuus suuri ja reseptiikan pitää toimia kiireessä – riippumatta siitä onko tekijä alan ammattilainen tai ei. Kasvatamme osaajia suomalaiseen työelämään ja jo yli 3000 nuorta on kulkenut koulutuksemme läpi. Olemme ylpeitä siitä, että työntekijöillämme on käytössään parhaat raaka-aineet ja työkalut, Laurikainen sanoo. Monelle Picnic on ensimmäinen työpaikka eikä ravintola-alan kokemusta ole vielä ehtinyt kertyä. Yksinkertainen ja helposti toteutettava reseptiikka on meille kilpailuetu, Vettenranta lisää.
Picniceissä tuotteet tehdään paikan päällä ja lähellä ostohetkeä.
Asiakas seuraa usein valmistamista tiskin toiselta puolelta. Siksi reseptiikan on oltava hallittavissa järkevän pituisella perehdyttämisellä, tuotekoulutuksesta vastaava Vettenranta kertoo. Myös tasalaatuisuus on ravintolaketjulle olennaista. – Ruoan on herautettava makuhermoja oikealla tavalla – ja tavan pitää olla sama riippumatta siitä mistä toimipisteestä on kysymys, Petteri Laurikainen jatkaa.
Kotimaisuus ja puhtaus ovat meille kaikki kaikessa. Atrian laadukkaat, antibioottivapaat lihatuotteet ovat yksi Picnicin keittiön kulmakivistä, Mic Vettenranta painottaa. Myös Laurikainen näkee luotettavat yhteistyökumppanit tärkeänä. Olemme tehneet paljon töitä kumppaneidemme kanssa. Tiedämme, että me kaikki uskomme samoihin asioihin, eli laatuun, vastuullisuuteen ja tuotteen jäljitettävyyteen.
Nopean syömisen markkinassa ei voi jäädä lepäämään laakereillaan, sillä asiakkaiden toiveet, tarpeet ja motiivit muuttuvat. Kuluttajat ratkaisevat lopulta mitä valikoimissa on tai mitä sinne jää. Toiset tuotteet vetävät paremmin kuin toiset. Esimerkiksi Picnicin paahtopaistipatonki pitää pintansa vuodesta toiseen, mutta sitäkin on välillä varovaisesti uudistettava, Laurikainen kertoo.
Lopuksi vielä ilmainen vinkki tuotekehityksen ja maistelun ammattilaiselta. Moni maku on herkullinen pienenä suupalana, mutta saattaa ruveta tökkimään ennen kuin lautanen on tyhjä. Maistele siksi aina koko annos, Petteri Laurikainen kehottaa.