Yksi on varma: Liha tulee edelleen tiloilta

Yksi on varma: Liha tulee edelleen tiloilta

ARTIKKELI LISÄTTY 7.12.2017

100 vuotta sitten lihaa, kuten muutakin ruokaa, syötiin nälän yllättäessä tai häitä ja hautajaisia vietettäessä. Lihan rooli ja näkyvyys on muuttunut melkoisesti. Nykyään liha on jokaisen saatavilla ja se näkyy ruokapöydissä päivittäin – niin arkena kuin juhlanakin. Kaupan hyllyt ovat täynnä erilaisia lihatuotteita.

Oli paketin kyljessä sitten lihatalon tai kaupan brändi, yksi asia ei ole muuttunut: Liha tulee edelleen tiloilta. Me tuottajat tuotamme lihan teollisuudelle ja kaupalle. Meistä se tarina alkaa ja tämä näkyy Atria Perhetila -merkintänä pakkauksissa. Meidän nimemme takaa sen, että liha on tuotettu vastuullisesti, eläimiä on kohdeltu hyvin, niillä on olosuhteet kunnossa ja niiden eteen tehdään joka päivä suunnaton määrä työtä.

Meidän nimemme takaa sen, että liha on tuotettu vastuullisesti, eläimiä on kohdeltu hyvin, niillä on olosuhteet kunnossa ja niiden eteen tehdään joka päivä suunnaton määrä työtä.

Ilman meitä, ei lihaa kaupassa olisi. Piste.

Kun herään aamulla, menen ensimmäiseksi tarkistamaan, että linnuilla on kaikki hyvin. Sama tehdään illalla ennen nukkumaanmenoa. Siinä välissä linnut hoidetaan ja useaan otteeseen tarkistetaan, että olosuhteet ovat kunnossa. Lintujen hyvinvointi vaatii 24/7 läsnäolon ja valmiuden lähteä kanalaan, jos tilanne sitä vaatii, vaikka sitten keskellä yötä. Tähän ei ole avuksi varahenkilöpalvelua, itse on oltava varuillaan. Siis ihan koko ajan.

Meillä on tiukat hygieniavaatimukset. Emme esimerkiksi mene tavallisilla työvaatteilla kanalaan. Vaihdamme suojavaatteet päällemme ja kengät kahteen otteeseen. Pesemme ja desinfioimme kädet. Lintuerien välillä hallit ja koneet pestään ja desinfioidaan huolellisesti. Muun muassa näillä toimilla estetään tautien kulku kanalaan ja edelleen kuluttajan pöytään. Tämä ei todellakaan ole itsestäänselvyys muualla maailmassa.

Tämä ei todellakaan ole itsestäänselvyys muualla maailmassa.

Päivittäisillä kierroksilla huomaan usein miettiväni: Mitä kuluttaja nyt näkisi täällä minun kanalassani? Näkisikö hän saman kuin minä? Huomaisiko hän virikkeet, joilla linnut leikkivät? Rehun virikepaperilla, joka varmistaa lintujen hyvän alun elämään? Ja aistisiko hän, että lämpötila on linnuille juuri oikea ja ilma raikas? Vaikeaa se on jopa kuvien välityksellä. Pitäisi kutsua kuluttajat kylään, jotta voisin tarkemmin kertoa, miten lintujen hyvinvointi varmistetaan. Mutta sekään ei saavuttaisi kuin pienen joukon ihmisiä.

Mitä kuluttaja nyt näkisi täällä minun kanalassani?

Viestimme tiloillamme tapahtuneesta Facessa, Instassa sekä muilla foorumeilla. Tilamme ovat koko ajan suurennuslasin alla. Tilan nimi lihapaketin kyljessä on merkki läpinäkyvyydestä. Haluamme kertoa kaiken tuotannostamme. Meillä ei ole mitään peiteltävää, päinvastoin. Tiloiltamme lähtevä liha on maailman puhtainta. Siinä ei ole salmonellaa eikä sitä ole tarvinnut pumpata täyteen antibiootteja.

Tilamme ovat koko ajan suurennuslasin alla.

Luohan se painetta, kun nimi mainitaan tv-mainoksissa tai sen näkee bussien takaosan teippauksissa. Se paine saa jatkossakin tekemään kaikkensa sen eteen, että teille kuluttajille tulee parempi mieli, kun syötte Atria Perhetiloilta tullutta lihaa.

Me tuottajat teemme aina kaiken niin hyvin kuin osaamme. Olemme toki edelleen ihmisiä ja erehdyksiä sattuu. Pyrimme kuitenkin aina parantamaan toimintaamme ja se näkyy maailman parhaana lihana lautasella. Sen takaa koko A-ketju.
Suomalaista lihaa on tuotettu 100 vuotta. Sen tuottamiseen on syntynyt tietty tapa.

Toivottavasti seuraavat sukupolvemme säilyttävät suomalaisen tavan tuottaa ruokaa puhtaasti, turvallisesti, vastuullisesti ja läpinäkyvästi. Vain sillä takaamme ruoan tuotannon Suomessa vielä 100 vuoden päästäkin.

Osallistu keskusteluun