Hyvän ja turvallisen ruoan tuottaminen on taidetta

Hyvän ja turvallisen ruoan tuottaminen on taidetta

ARTIKKELI LISÄTTY 17.9.2015

Elintarvikeala on tulevaisuuden ala. Ruoka on ihmiskunnan tärkein peruselementti. Pienenä poikana isoisäni tapasi sanoa minulle, että ”kuules poika ­– syödä pitää jos haluaa kasvaa ja pysyä tiellä”. Tuolloin tuota ei nyt ihan sanantarkasti ottanut, mutta vanhempana ja työn myötä isoisän sanonta on palannut mieleen monet kerrat. Tuossa sanonnassa on aika selvä viesti – ilma ruokaa ei ole myöskään elämää.

Hyvän ja turvallisen ruoan tuottaminen on oma taiteen lajinsa. Keittiössä ja elintarvikeketjussa on monenlaista timpuria. Kaikilla on eri tyyli luoda ja tuottaa makunautintoja. Ruokaketju kokonaisuudessaan pellolta pöytään on äärimmäisien monivaiheinen ja pitää sisällään tuottamisen, prosessoinnin, jakelun ja lopuksi kuluttajan elämyksen siitä, miltä tuote maistuu ja näyttää.

Alkutuotannon rooli ruokaketjussa on mielestäni tärkein, koska huonoa raaka-ainetta ei saa tekemällä hyväksi, vaikka olisi kuinka hyvä taiteilija. Mutta hyvän raaka-aineen voi kuka tahansa aina pilata. Hyvän lihan alkulähde on tiloilla tehdyssä tinkimättömässä työssä ja laadukkaissa rehuissa. Atrialaisessa perheessä tämä on oivallettu.

A-Rehun uusi slogan ”Ruokkii Hyvää” sisältää paljon. Se on osa Atrian tarinaa ja missiota.

Hyvistä raaka-aineista tehty ja toimiva rehu on hyvän ruoan lähtökohta.

Kiteytettynä sanoisin, että oikeat raaka-aineet ja eläimen hyvinvointia parantavat ruokintaratkaisut tekevät atrialaisesta lihasta ainutlaatuista. Tästä saamme olla ylpeitä.

A-Rehun juuret yltävät pitkälle Atrian historiaan Pohjanmaan Lihan, Itikan ja Lihakunnan perustamiin rehuyhtiöihin, jolloin jo nähtiin rehun vaikutus lihan laatuun ja eläinten hyvinvointiin. Rehun valmistaminen ei ole rakettitiedettä ja juuri siksi maailma on pullollaan eri rehutoimijoita. Mutta tässä haluaisin silti väittää, että A-Rehu on liiketoiminnaltaan poikkeus ja jopa ainutlaatuinen koko pohjoisessa Euroopassa. Olemme ainutlaatuisessa asemassa, koska meillä on koko tuotantoketju takana, rehusta lihaan. Atrialaisen tehokkuusajattelun takia olemme omaksuneet virtaviivaisen toimintatavan, joka tarjoaa meille kustannustehokkuutta ja ketteryyttä.

Olemme olemassa suomalaista tuottajaa ja kuluttajaa varten.

Tämä on sellainen asia, joka antaa meille mahdollisuuden edelleen olla suomalainen suunnannäyttäjä rehussa, mutta myös liha-alalla.

Vuodet Atria-ryhmän palveluksessa ovat vierineet salaman nopeasti. Kun 13 vuotta sitten astelin osuuskunta Pohjanmaan Lihan toimitusjohtajan paikalle, en silloin vielä ihan aavistanut, kuinka merkittävästi elintarvikeala rakenteellisesti tulee muuttumaan.

Kun katson taaksepäin, niin muistoihin palaa Atrian liiketoimintojen laajentuminen Ruotsiin, Baltiaan ja Venäjälle sekä hankinta- ja rehutoimintojen virtaviivaistaminen, Atria Suomen teollisten prosessin tehostaminen ja lukuisia muita kehityshankkeita.

Kuluneiden vuosien aikana olen myös oppinut sen, että muutosta on jatkuvasti tapahduttava. Muutos tuo jatkuvuutta ja menestystä. Sanonta ”vierivä kivi ei sammaloidu” kuvaa asiaa hyvin.

Olen ylpeä siitä, että atrialaisessa yrityskulttuurissa tavoitteet ovat pitkällä tulevaisuudessa ja tätä kautta liiketoimintaa kehitetään jatkuvasti. Osaava henkilöstö ja omistajien osoittama luottamus ja sitoumus ovat kasvattaneet Itikasta, Lihakunnasta ja Pohjanmaan Lihasta merkittävän suomalaisen lihatalon. Olen täysin vakuuttunut siitä, että kehitys jatkuu ja että elintarvikeala seuraavan 13 vuoden aikana on jälleen muuttunut täydellisesti.

Haluan kiittää kaikkia atrialaisia menneistä vuosista. Olette hieno joukkue.

Itse nostan purjeet ja purjehdin kohti uusia haasteita. Siitä voitte olla varmoja että aion edelleen jatkossa seurata tiiviisti Atrian menestystarinaa, ainakin brändilojaalina kuluttajana, viljantuottajana ja yhtiön pienomistajana.

Stefan työskenteli syyskuun loppuun 2015 asti A-Rehun operatiivisena johtajana. Lokakuun puolivälissä hän siirtyy uusiin haasteisiin. Hän on ylpeä siitä, että on saanut kasvaa atrialaisessa yrityskulttuurissa omistajan edustajana. Stefanin mukaan koko ajan täytyy kehittyä, että pysyy ajan hermolla ja pystyy muuttamaan tulevaa. Kuten Steve Jobs asian ilmaisee: ”Ne jotka ovat tarpeeksi hulluja uskoakseen, että voivat muuttaa maailman, vielä tekevät sen”.

Osallistu keskusteluun