Puhelinmyynnin maine ei ollutkaan totta

Puhelinmyynnin maine ei ollutkaan totta

ARTIKKELI LISÄTTY 6.7.2016

Tulin Atrian myyntipalvelukeskuksen keväällä 2015. Teen työtäni Seinäjoella puhelinmyyntitiimissä, joka koostuu vähittäiskaupan ja Food Servicen asiakasneuvottelijoista.

Yhteensä meitä on puhelinlinjoilla 20 atrialaista. Soitamme asiakkaille yhdestä viiteen kertaan viikossa ja teemme kauppaa. Puheluissa keskustelemme tuotteista, niiden käyttötavoista, ja neuvottelemme tietysti myös hinnoista. Asiakkaat soittelevat toki paljon myös meille päin, ja hoidamme päivittäin keskimäärin 60 puhelua, ruuhkasesonkeina vielä paljon enemmän. Me myymme 1,2 miljoonaa kiloa Atrian tuotteita joka kuukausi.

Hoidamme päivittäin keskimäärin 60 puhelua.

Minulla oli jonkin verran ennakkoluuloja työtä kohtaan, sillä puhelinmyyjillä on ammattina vähän negatiivinen kaiku. Työ kuitenkin yllätti positiivisesti – asiakkaat odottavat soittojamme, ja heidän kanssaan on mukava keskustella, niin asiasta kuin vähän sen vierestäkin. Työ on myös haastavampaa ja monimuotoisempaa kuin kuvittelin.

Asiakkaat odottavat soittojamme, ja heidän kanssaan on mukava keskustella, niin asiasta kuin vähän sen vierestäkin.

Päivät myyntipalvelussa alkavat yleensä aamukahdeksalta ja kestävät kello neljään iltapäivällä. Asiakkaita on monenlaisia, ja monien kanssa tutustuu hyvin tai jopa ystävystyy. Erilaiset persoonat täytyy huomioida, toisten asiakkaiden kanssa mennään hyvin asialinjalla, kun taas toisten kanssa voi vitsailla paljonkin. Työssä vaaditaan varsinkin rohkeutta ja kykyä sietää stressiä kiireisinä aikoina.

Puhelinmyyjän työssä pärjää ennen kaikkea asenteella. Vaikka aamu olisi huono, se ei saa kuulua äänestä. Toisaalta tsempin kautta tuleva iloisuus ja onnistumiset tekevät usein omastakin päivästä paremman. Asioita ei myöskään saa ottaa liian henkilökohtaisesti. Eivät nämä puhelut soittamalla lopu, ja virheitä sattuu varsinkin kiireessä.

Osallistu keskusteluun