Hyvä kello kauas kantaa, somessakin

Hyvä kello kauas kantaa, somessakin

ARTIKKELI LISÄTTY 19.8.2016

Viime aikoina on keskusteltu vilkkaasti siitä, miten sosiaalisen median käyttö näkyy ja tulisi näkyä yritysten työkaluna. Pitäisikö työntekijöiden ja johdon olla mukana somessa vai ei?

Somessa oman alansa asiantuntija pääsee avaamaan näkemyksistään, vaihtaa mielipiteitä ja antaa palautetta itseä kiinnostaviin aiheisiin. Somessa tarina voi elää vuorovaikutteisesti ja se voi saada jatko-osia uusien mielipiteiden myötä.

Me Atrialla olemme sitä mieltä, että sosiaalinen media on meidän kaikkien atrialaisten tärkeä työväline. Atria ei ole vain iso teollisuuslaitos ja iso logo, vaan meillä työskentelee iso joukko elintarvikealan ammattilaisia. Heitä kannustamme jakamaan näkemyksiään ja laajaa asiantuntijuutta myös verkossa. He antavat Atrialle kasvot.

Sosiaalinen media on meidän kaikkien atrialaisten tärkeä työväline.

Voin ylpeydellä todeta, että atrialaiset ovat rohkeasti uskaltautuneet mukaan. Nykyään meiltä löytyy useita aktiivisia somettajia, jotka jakavat ajatuksiaan mm. Atrian blogikirjoituksina ja Twitterissä. Some-natiiviksi ei silti kukaan synny yhdessä yössä, eikä se ole tarkoituskaan.  Olemme talon sisäisten verkkoviestinnän koulutusten ja some-ryhmien avulla laajentaneet aktiivisten määrää vähitellen. Välillä on jouduttu innostamaan mukaan kepillä, mutta useimmiten porkkana on riittänyt.

Some-natiiviksi ei kukaan synny yhdessä yössä, eikä se ole tarkoituskaan.

Some-viestinnän avulla Atria on saanut mahdollisuuden osallistua yhteiskunnallisiin keskusteluihin entistä avoimemmin ja ihmisläheisemmin. Pääsemme suoraan yrityksestämme ja alastamme kiinnostuneen iholle ilman perinteisen median välikättä. Myös johdolla on mahdollisuus kommunikoida ytimekkäästi, eikä jokaisesta kannanotosta ole tarvetta tehdä erillistä lehdistötiedotetta.

Sosiaalisen median vuorovaikutteisuus on erittäin positiivista mutta myös haasteellista. Keskusteleva ote vaatii avointa rohkeutta koko organisaatiolta. Yrityksen ja sen työntekijöiden on seisottava sanojensa takana ja kyettävä vastaamaan rehellisesti myös kritiikkiin. Yrityksiltä vaaditaan entistä enemmän suoraselkäistä vastuunottoa.

Some on tuonut mukanaan viestintään ripauksen inhimillisyyttä. Mokatakin saa, kunhan myöntää ajoissa virheensä ja kykenee pyytämään reippaasti anteeksi. Silti uskon, että loppupeleissä rehellisyys kannattaa aina. Tekevälle sattuu, tekemättömälle ei milloinkaan.

Some on tuonut mukanaan viestintään ripauksen inhimillisyyttä.

Oli kyse mistä tahansa kanssakäymisestä, hyviä tapoja ei saisi unohtaa. Negatiivisten asioiden puimiseen sosiaalinen media ei ole oikea kanava, vaan vaikeat asiat kannattaa ratkoa nokatusten, eikä levittää pahaa oloaan some-seuraajilleen. Myönteisyys palkitaan aina ja siitä saa myös itse hyvän mielen.

_________________

Seuraa myös Atrian omia some-tilejä ja pysy kärryillä Atrian ajankohtaisista aiheista:

Twitter (@Atria_Oyj)

LinkedIn

Facebook


Instagram (@atriasuomi)


YouTube

Osallistu keskusteluun