Digitalisaatiota ei myydä kaupan hyllyllä

Digitalisaatiota ei myydä kaupan hyllyllä

ARTIKKELI LISÄTTY 4.10.2016

Nyt pitäisi pystyä digitalisoimaan kaikki mahdollinen, jotta pysyy kisoissa mukana.  Monen olotila on kuitenkin kuin mummolla taannoin, kun vanha, tuttu ja turvallinen televisio piti varustaa jollain kummallisella digiboxilla, jotta Kauniit ja Rohkeat pysyivät edelleen ruudussa. Jotain piti ja pitäisi tehdä, mutta kun ei oikein tarkkaan tiedä, että mitä ja miten. Puhutaan suurimmasta murroksesta sitten 1800-luvun teollisen vallankumouksen, joten ison mittakaavan asiasta lienee kyse.  Mutta mistä?

Digitalisaation aivan virallista määritelmää ei taida vielä olla olemassakaan, mutta termin voinee tiivistää siten, että kyse on vakiintuneiden toimintatapojen uudistamisesta toimintoja ja palveluja automatisoimalla ja sähköistämällä.  Tavoitteena on luonnollisesti toiminnan merkittävä tehostaminen ja parhaimmillaan aivan uusien liiketoimintojen synnyttäminen. Tavoitteet ovat korkealla ja konsulttikielen sanakirjakin usein tarpeen. Tennarit lähtevät aika helposti irti lattiasta ja horisontti häviää saman tien.

Tavoitteet ovat korkealla ja konsulttikielen sanakirjakin usein tarpeen.

Käytännönläheisesti asiaa voinee lähestyä vaikka niin, ettei jonkin yksittäisen työvaiheen muuttaminen sellaisenaan sähköiseksi vielä tee vallankumousta eikä ylitä digikynnystä. Mutta esimerkiksi veroilmoitus nykymuodossaan taas alkaa olla jo aika lähellä täysin uudistettua, digitalisoitua toimintamallia, missä oikeasti hyödynnetään esim. työnantajien ja pankkien tietojärjestelmien tietoja automaattisesti. Meidän kaikkien pohjatiedot ovat siellä jo nätisti valmiina ja loput voit syöttää nettilomakkeella, hyödyntäen pankkien vahvaa tunnistautumista. 

Ja sitten vaan klikkaus Lähetä-nappiin ja ilmoitus menee perille oikeaan osoitteeseen. Merkittävä määrä työvaiheita on joko pystytty jättämään kokonaan pois tai sähköistetty. Passia hakeneet voivat myös muistella, että mitenkäs se menikään silloin ennen ja nyt.

Merkittävä määrä työvaiheita on joko pystytty jättämään kokonaan pois tai sähköistetty.

Haasteelliseksi asian tekee se, ettei tätä digitalisaatiota saa kaupan hyllyltä valmiina. Teknologiaa kyllä löytyy joka lähtöön, mutta se liiketoiminnan kehittämisen kyky pitää löytyä yrityksestä itsestään.  Vasta sen jälkeen tehdään digitalisaatiota. Kaupasta löytyy vain rakentamisen värkit, ammattiosaaminen jostain muualta. Ja se onkin sitten jo oman pohdintansa arvoinen aihe.

Osallistu keskusteluun