Kotitalouden perusopit happotestauksessa

Kotitalouden perusopit happotestauksessa

ARTIKKELI LIS√ĄTTY 26.3.2020

Olen ollut ekaluokkalaisen kanssa kotona kaksi viikkoa. Tavallisesti kaikki perheenjäsenet syövät lounaan jossain muualla kuin kotona. Lounaan lisäksi muksu on syönyt välipalan koulussa. Monessa kotitaloudessa eletään tilanteessa, jossa arjen rutiinit, ruokamäärät sekä ostoskäyttäytyminen ovat menneet uusiksi.

Opetushallinto määrittää, että kotitalous on monipuolinen ja toiminnallinen arjen hallintaan opettava taide- ja taitoaine, jolla on myös yhteiskunnallinen merkitys. Kotitalousopetus kehittää käytännön toimintataitoja, yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja, kykyä tehdä kestäviä valintoja sekä kykyä soveltaa osaamista arkielämän tilanteissa. Tämä ei ollut itselläni kirkkaimpana mielessä, kun seiskaluokan “köksän tunnilla” laitoimme naapuriryhmän lihakeittoon tiskiainetta. Kyseenalaisen alun jälkeen päästötodistukseni ainoa 10 tuli valinnaisesta kotitaloudesta.

Kympistä huolimatta pelkkä arjen pyörittäminen on osoittautunut poikkeusoloissa haastavaksi. Aikaisemmin olen luottanut siihen, että muksun kouluruoka on terveyttä edistävää turvallista perusruokaa ja iltapäiväkerhossa tarjoillaan kasvispainotteinen välipala. Hektisessä arjessa olen voinut vanhempana ottaa erivapauksia ja kurvata muksun treenien jälkeen autokaistan kautta kotiin. Nyt olen tilanteessa, jossa joudun vastaamaan kaikesta ruokakasvatuksesta itse.

Aikaisemmin olen luottanut siihen, että muksun kouluruoka on terveyttä edistävää turvallista perusruokaa ja iltapäiväkerhossa tarjoillaan kasvispainotteinen välipala.

Ennen valmistamani kotiruoka saattoi olla kokeilevaa ja aikaa vievää harrastelua. Nyt huomaan palaavani 90-luvun kotiruokaklassikoihin. Olen edellisen kahden viikon aikana syönyt enemmän pinaattilettuja, nakkikeittoa ja pakastevihanneksia kuin koko vuonna 2019. Näiden ruokien hyvä puoli on, että ne maistuvat taatusti muksulle. Ruoanvalmistus sisältää runsaasti työvaiheita joihin lapsi voi osallistua. Ekaluokkalainen on yllättävän näppärä saksimaan nakkeja tai paistamaan jauhelihaa, jos siihen annetaan mahdollisuus. Etäläksyissä käsketyt kotiaskareet toteutuvat siinä sivussa.

Välipalat ovat vaatineet luovuutta. Atria on mukana tukemassa lapsia ja nuoria terveellisten ruokailutottumusten pariin tarjoamalla välipalareseptiikkaa kaikkiin Suomen 4H-yhdistyksiin. Me saimme olla Satokausikalenterilla mukana kehittämässä kuusi kasvispitoista, lasten itsensä käsissä valmistuvaa välipalaa yhdessä Atrian kanssa. Vanhana 4H:n marjanpoimijana tämä oli tietysti kunniatehtävä.

Suomalaisten lasten energiansaannista jopa 40 prosenttia koostuu välipaloista, ei siis ole ihan sama mitä välipalat sisältävät. Kuten jokaiseen päivän ateriaan, myös välipaloihin kannattaa sisällyttää kasviksia. En olisi reseptien suunnitteluvaiheessa osannut kuvitella, että muutaman kuukauden päästä laitan lapseni kokkaamaan niistä itselleen välipalaa. Sen olen tässä lyhyen kotitalousopettajan urani aikana oppinut, että parhaiten lapsi oppii, kun pääsee itse tekemään. Reseptit ovat mieluisia ja monipuolisia, joten välipalojen puolesta kestämme karanteenia, vaikka kesälomaan saakka.

Suomalaisten lasten energiansaannista jopa 40 prosenttia koostuu välipaloista, ei siis ole ihan sama mitä välipalat sisältävät.

Voimia kaikille elintarvikealalla työskenteleville ammattilaisille! Se on varma, että meidän kotikoulun “kotitaloustunneilla” käytetään suomalaisia raaka-aineita.

Tammikuun välipala: porkkanapiilo

Helmikuun välipala: lettuemojit

Maaliskuun välipala: munakas havaiji

Huhtikuun välipala: piirakkana