Liha osana ruokavaliota

Liha osana ruokavaliota

Liha ravitsemussuosituksissa

Lihavalmisteita ja punaista lihaa tulisi syödä korkeintaan 500 g (kypsä paino) viikossa.

  • Määrä tarkoittaa kypsää lihaa ja vastaa raakapainoltaan 700–750 grammaa.
  • Yksi annos kalaa tai lihaa painaa kypsänä noin 100–150 g.
  • Kananmunien sopiva käyttömäärä on 2–3 kpl viikossa.
  • Siipikar­jan liha on vähärasvaista ja sen rasva laadultaan parempaa kuin naudan ja lampaan lihan rasva.
  • Punainen liha (naudan-, lampaan- ja sianliha) olisi hyvä valita mahdollisim­man vähärasvaisena ja lihavalmisteet lisäksi mahdollisimman vähäsuolaisi­na.

image.png

Liha osana terveellistä ruokavaliota

  • Ihmisen elimistö ei itse pysty tuottamaan ihmiselle välttämättömiä aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnossa.
  • Lihan ja sisäelinten proteiini on hyvälaatuista, ts. se sisältää hyvässä suhteessa ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja.
  • Proteiinien biologinen arvo kertoo, paljonko elimistö pystyy hyödyntämään kulloinkin syötävää proteiinia. Lihan biologinen arvo vaihtelee 65-85 % välillä, riippuen sidekudoksen määrästä.
  • Liha on merkittävä proteiinien, B-ryhmän vitamiinien sekä joidenkin kivennäisaineiden (fosfori, rauta, seleeni) lähde suomalaisessa ruokavaliossa.

liha oppi.jpg

Atrian ammattilaisten uutiskirje - tehokkain tapa saada ajantasaista tietoa.
Kirje on suunnattu ravintoloille ja ammattikeittiöille.

Me Atrialla pyrimme helpottamaan asiakkaidemme arkea monin tavoin. Tilaajana saat tuoreimmat kuulumiset Atriasta ja Atrian ammattilaisilta sähköpostiisi. Lähetämme kirjettä kerran kuukaudessa ja voit sen perua helposti milloin tahansa jokaisen uutiskirjeen yhteydessä peruuta-linkistä.

 

Tilaa uutiskirje