Liha osana ruokavaliota

Liha osana ruokavaliota

Liha ravitsemussuosituksissa

Lihavalmisteita ja punaista lihaa tulisi syödä korkeintaan 500 g (kypsä paino) viikossa.

  • Määrä tarkoittaa kypsää lihaa ja vastaa raakapainoltaan 700–750 grammaa.
  • Yksi annos kalaa tai lihaa painaa kypsänä noin 100–150 g.
  • Kananmunien sopiva käyttömäärä on 2–3 kpl viikossa.
  • Siipikar­jan liha on vähärasvaista ja sen rasva laadultaan parempaa kuin naudan ja lampaan lihan rasva.
  • Punainen liha (naudan-, lampaan- ja sianliha) olisi hyvä valita mahdollisim­man vähärasvaisena ja lihavalmisteet lisäksi mahdollisimman vähäsuolaisi­na.

image.png

Liha osana terveellistä ruokavaliota

  • Ihmisen elimistö ei itse pysty tuottamaan ihmiselle välttämättömiä aminohappoja, vaan ne on saatava ravinnossa.
  • Lihan ja sisäelinten proteiini on hyvälaatuista, ts. se sisältää hyvässä suhteessa ihmisen tarvitsemia välttämättömiä aminohappoja.
  • Proteiinien biologinen arvo kertoo, paljonko elimistö pystyy hyödyntämään kulloinkin syötävää proteiinia. Lihan biologinen arvo vaihtelee 65-85 % välillä, riippuen sidekudoksen määrästä.
  • Liha on merkittävä proteiinien, B-ryhmän vitamiinien sekä joidenkin kivennäisaineiden (fosfori, rauta, seleeni) lähde suomalaisessa ruokavaliossa.

liha oppi.jpg