Terveyttä ruuasta!

Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014

Terveyttä ruuasta!

Terveyttä edistävä ruokavalio on kokonaisuus, havainnollistetaan ruokakolmiolla ja lautasmallilla. Monipuolinen ja vaihteleva ruoka-aineiden valinta mahdollistaa terveellisten, ympäristön kannalta kestävien ja hyvänmakuisten aterioiden ja välipalojen koostamisen. Ravitsemussuositusten keskeinen tavoite on parantaa väestön terveyttä.

Syöminen ja jaksaminen

image.png

Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin:

  • Aamupala, lounas ja päivällinen, 1-2 välipalaa.
  • Säännöllinen ateriarytmi pitää veren glukoosipitoisuuden tasaisena, hillitsee nälän tunnetta, tukee painonhallintaa, suojaa hampaita reikiintymiseltä.
  • Auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun.

Energiatiheys alas ja ravintoainetiheys ylös

  • Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä vähin­tään 500 g päivässä, noin 5–6 annosta.
  • Yksi annos = keskikokoinen hedelmä, 1 dl marjoja tai 1,5 dl salaattia/raastetta.
  • Kalaa eri kalalajeja vaihdellen 2–3 kertaa vko.
  • Suolaamattomia, sokeroimattomia pähkinöitä, manteleita ja siemeniä voi nauttia lajeja vaihdellen noin 30 g (2 rkl) päivässä eli 200–250 g vko

 

image.png