Terveyttä ruuasta!

Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014

Terveyttä ruuasta!

Terveyttä edistävä ruokavalio on kokonaisuus, havainnollistetaan ruokakolmiolla ja lautasmallilla. Monipuolinen ja vaihteleva ruoka-aineiden valinta mahdollistaa terveellisten, ympäristön kannalta kestävien ja hyvänmakuisten aterioiden ja välipalojen koostamisen. Ravitsemussuositusten keskeinen tavoite on parantaa väestön terveyttä.

Syöminen ja jaksaminen

image.png

Päivittäin on hyvä syödä säännöllisin väliajoin:

  • Aamupala, lounas ja päivällinen, 1-2 välipalaa.
  • Säännöllinen ateriarytmi pitää veren glukoosipitoisuuden tasaisena, hillitsee nälän tunnetta, tukee painonhallintaa, suojaa hampaita reikiintymiseltä.
  • Auttaa syömään kohtuullisesti yksittäisillä aterioilla ja vähentää houkutusta naposteluun.

Energiatiheys alas ja ravintoainetiheys ylös

  • Juureksia, vihanneksia, marjoja ja hedelmiä vähin­tään 500 g päivässä, noin 5–6 annosta.
  • Yksi annos = keskikokoinen hedelmä, 1 dl marjoja tai 1,5 dl salaattia/raastetta.
  • Kalaa eri kalalajeja vaihdellen 2–3 kertaa vko.
  • Suolaamattomia, sokeroimattomia pähkinöitä, manteleita ja siemeniä voi nauttia lajeja vaihdellen noin 30 g (2 rkl) päivässä eli 200–250 g vko

 

image.png

 

Atrian ammattilaisten uutiskirje - tehokkain tapa saada ajantasaista tietoa.
Kirje on suunnattu ravintoloille ja ammattikeittiöille.

Me Atrialla pyrimme helpottamaan asiakkaidemme arkea monin tavoin. Tilaajana saat tuoreimmat kuulumiset Atriasta ja Atrian ammattilaisilta sähköpostiisi. Lähetämme kirjettä kerran kuukaudessa ja voit sen perua helposti milloin tahansa jokaisen uutiskirjeen yhteydessä peruuta-linkistä.

 

Tilaa uutiskirje